Død platy

Vet ikke helt hvorfor platyen døde i dag så lurte på om noen kunne hjelpe.
Den hadde ingen spesielle sykdoms symptomer, det eneste var at hun var for seg selv og "pustet" veldig fort og hele tiden. Hun var sånn ca. 1 dag før hun døde.

Håper noen kan hjelpe.
Usj, alltid trist med dødsfall. Nå vet jeg ikke hvor lenge akvariet har vært i drift, det kan være at hun slet med fødsel, og da blir vannkvaliteten ekstra viktig. Platy liker hardt vann, og som all annen fisk tåler de dårlig nitritt og ammonium og alt det der. Uansett, dør fisk hos oss skifter jeg minst 20% vann så fort jeg kan (en tiliters bøtte hvis hun gikk i 63 liter), og tester for harde livet.

Hvis det er fødselsdød du har opplevd, titt veldig nøye etter i , det kan hende du finner en bitteliten etterkommer som rakk å snike seg ut, og det er jo en trøst!
Da kan det nok være det at vannet var ikke hardt nok, for vi tok test og da var den Gh svak. Har bestilt vanntilsetting for å øke Gh'en, så får håpe den kommer snart. Det var veldig trist. Det har vel vært i drift i snart en mnd nå. Hun fødte for litt over en uke siden, så det var ikke fødselsdød.

Tusen takk for hjelpen!
Auda. Sjekket du nitritt også? Hvis karet bare har gått en måned er det mer sannsynlig at det er der problemet ligger, det kommer en gift-topp i nye kar etter ca fire uker. Uansett er det lettere for Platy å klare giftig vann hvis GH stemmer, så det er bra om det justeres - trinnvis. Er det nitritt er det vannskift som gjelder, for da er det flere som kan begynne å slite!

Du kan lese om oppstart her. Under fanen med artikler ligger det mye fint lesestoff! Og lykke til, dette er problemer mange av oss har hatt, det går bra til slutt!
Det gjorde jeg ikke. Da får jeg bare bytte vann hver dag fremover.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare, det har vært til stor hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap