Veldig tynn ancistrus

Som overskriften sier så har jeg en hunn som er forferdelig tynn. Fikk henne med noen andre fisk jeg kjøpte for ca 1 år siden, da var hun rund og fin. Etter bare noen dager la hun egg med den ene hannen min og ble etter det ganske tynn. Hun har og blitt sakte men sikkert tynnere etter det. Jeg forer og forer med både malle tabletter, agurk, spinat, squasj (hvordan skrives det egentlig?), mygglarver og div. Og hun spiser som bare det, men blir bare tynnere. Jeg har røtter i karet.
De siste dagene har hun vært litt bleik i perioder, men så plutselig er hun normalfarget igjen..
Vannverdiene er helt fine, og alle de andre ancistrusene mine er tykke og fine.
Hun virker ikke syk, eller at det på noen andre måte skulle være noe galt.

Noen som har noen ide om hva det kan være, og evt hva jeg kan gjøre?
Kan dessverre ikke svare på det med ancistrusen din. Men det jeg vet er at det skrives: Squash.
Hehehe takker for det! Da er ett av to problem løst, ikke værst det er jo tross alt 50% det
Mariannelj
hun spiser som bare det, men blir bare tynnere.

Du kan jo prøve å ta henne i karantene og medisinere henne mot tarmparasitter. Men hvis du ikke medisinerer hele karet, bør du vente en god stund før du setter henne tilbake, og se om hun legger på seg igjen.

Hvis hun gjør det, betyr det at medisinen tok knekken på parasittene, og da bør du medisinere de andre fiskene med samme medisin, for da finnes parasitten sannsynligvis også hos de andre, men i små mengder, og vil kunne smitte henne igjen når fiskene settes sammen igjen.
Takk =)
Men hvis sannsynligvis de andre fiskene har det og, er det jo like så greit å medisinere hele karet?
Hva heter sånn medisin, og hvor får jeg tak i det?
Mariannelj
Hva heter sånn medisin, og hvor får jeg tak i det?

Det vet jeg dessverre ikke. Det kommer an på hvilken type innvollsparasitt fisken er plaget med. Hvis det er noen i det hele tatt.

Mariannelj
hvis sannsynligvis de andre fiskene har det og, er det jo like så greit å medisinere hele karet?

Ja, hvis du vet at det er en innvollsparasitt, og du vet hvilken, så. Å medisinere fiskene er en belastning for dem, og å medisinere dem feil er en unødvendig belastning. Dette er grunnen til at jeg foreslo å kun medisinere den fisken som viste symptomer, i første omgang.

Hvis det hjelper, betyr det at du har rett medisin, og da kan du medisinere alle. Hvis det ikke hjelper, vil hun enten dø av den ekstra belastningen ved medisinering, eller ikke. Uansett, da får du ikke vite at medisinen hjalp, og da kan det hende at det er best å ikke medisinere de andre i det hele tatt, så lenge de ikke viser noen tegn til å plages.
Tusen takk for svar
Får tasse på en dyrebutikk eller to som har peiling på fisk og høre om de har noen medisiner
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap