Syke guppyer.(?)
Hei,
nå har jeg hatt problemer med guppyene mine en stund, å har ikke helt forstått hva som er galt med dem. men mistet sist en hu guppy i dag (hun s litt slapp ut da vi skulle ut en tur tidligere i dag, å da vi kom hjem et par timer senere var hun død).
Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre. Karet har ikke vært i gang i mer enn litt over 2 uker, så vet at d kan være nitritt å dette galskapet.. Men det er kun guppyene som ser syke ut, noen ser ut til å ha denne knekken i ryggen, ellers så har de et hvitt belegg over munn og hode. Sebrafiskene (8 stk) og leopardfiskene (5 stk) ser ikke ut til å feile noenting.. så dette er noe som foreløpig går utover guppyene (nå er de 10 stk igjen oppi der i 63 literen min).
Er det greiest å bare bytte vann nå hver dag fremover, eller bør de medisineres for evt sykdommer de har?
medisinen forsvinner vel hvis jeg bytter vannet hver dag?
Håper at noen kan hjelpe, er helt fersk i faget, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre
nå har jeg hatt problemer med guppyene mine en stund, å har ikke helt forstått hva som er galt med dem. men mistet sist en hu guppy i dag (hun s litt slapp ut da vi skulle ut en tur tidligere i dag, å da vi kom hjem et par timer senere var hun død).
Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre. Karet har ikke vært i gang i mer enn litt over 2 uker, så vet at d kan være nitritt å dette galskapet.. Men det er kun guppyene som ser syke ut, noen ser ut til å ha denne knekken i ryggen, ellers så har de et hvitt belegg over munn og hode. Sebrafiskene (8 stk) og leopardfiskene (5 stk) ser ikke ut til å feile noenting.. så dette er noe som foreløpig går utover guppyene (nå er de 10 stk igjen oppi der i 63 literen min).
Er det greiest å bare bytte vann nå hver dag fremover, eller bør de medisineres for evt sykdommer de har?
medisinen forsvinner vel hvis jeg bytter vannet hver dag?
Håper at noen kan hjelpe, er helt fersk i faget, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre
Postet 26.06.10 kl 19:42
Endret: 26.06.10 kl 19:51
Inaktiv bruker
har du kjøpt deg slike tester til vannet ditt? du får kjøpt enkeltvis eller sett med forskjellige tester i. noen selger både strips og slike med reagens rør og dråpe flasker.
Postet 26.06.10 kl 19:58
Kanskje har det med fiskesammensetningen å gjøre?
Jeg har selv blitt rådet til å kun ha guppy i eget kar - det er så fristende å nappe i finnene. Og sebrafiskene og leoparddanionene (regnes ofte som samme art) - de er kjent for å kunne nappe i finner. I tillegg er de guppyene fullstendig overlegne når det gjelder aktivitet og svømmeferdigheter.
Det kan hende at guppyene dør av infeksjoner etter at noen har nappet i finnene, samt at de i tillegg kan bli stresset av sine aktive romkamerater. Pluss på litt ekstra mas innbyrdes mellom guppyene, og da er det ikke så rart at det først og fremst er guppyene det går ut over. Sebrafisk er en mer hardfør art.
Jeg tror jeg ville gått for kun guppyer i karet, og sett etter et annet hjem for de andre fiskene.
Men også jeg trodde, når jeg for fire år startet opp med fisk igjen, at guppyer var hardføre og egnede som selskapsfisk.... Slik er det kanskje ikke. Jeg hadde en liten gruppe i sammen med keisertetra og black molly. Hos meg var det spesielt ei guppyhunne som skadet sine kavalerer. Det går an det også...
Det kan hende at guppyene dør av infeksjoner etter at noen har nappet i finnene, samt at de i tillegg kan bli stresset av sine aktive romkamerater. Pluss på litt ekstra mas innbyrdes mellom guppyene, og da er det ikke så rart at det først og fremst er guppyene det går ut over. Sebrafisk er en mer hardfør art.
Jeg tror jeg ville gått for kun guppyer i karet, og sett etter et annet hjem for de andre fiskene.
Men også jeg trodde, når jeg for fire år startet opp med fisk igjen, at guppyer var hardføre og egnede som selskapsfisk.... Slik er det kanskje ikke. Jeg hadde en liten gruppe i sammen med keisertetra og black molly. Hos meg var det spesielt ei guppyhunne som skadet sine kavalerer. Det går an det også...
Postet 26.06.10 kl 20:08
Inaktiv bruker
Solosuperhar du kjøpt deg slike tester til vannet ditt? du får kjøpt enkeltvis eller sett med forskjellige tester i. noen selger både strips og slike med reagens rør og dråpe flasker.
bare tenkte på dette siden det står at karet har vært oppe i 14 dager.
Postet 26.06.10 kl 20:15
Solosuperhar du kjøpt deg slike tester til vannet ditt? du får kjøpt enkeltvis eller sett med forskjellige tester i. noen selger både strips og slike med reagens rør og dråpe flasker.
Nei, har devserre ikke fått slike tester i hus, har bestilt på nett, så håper de vil komme raskt i posten.. selv om det kanskje haster litt nå da.. :/
Postet 26.06.10 kl 20:32
thankthefishtankJeg har selv blitt rådet til å kun ha guppy i eget kar - det er så fristende å nappe i finnene. Og sebrafiskene og leoparddanionene (regnes ofte som samme art) - de er kjent for å kunne nappe i finner. I tillegg er de guppyene fullstendig overlegne når det gjelder aktivitet og svømmeferdigheter. Det kan hende at guppyene dør av infeksjoner etter at noen har nappet i finnene, samt at de i tillegg kan bli stresset av sine aktive romkamerater. Pluss på litt ekstra mas innbyrdes mellom guppyene, og da er det ikke så rart at det først og fremst er guppyene det går ut over. Sebrafisk er en mer hardfør art. Jeg tror jeg ville gått for kun guppyer i karet, og sett etter et annet hjem for de andre fiskene. Men også jeg trodde, når jeg for fire år startet opp med fisk igjen, at guppyer var hardføre og egnede som selskapsfisk.... Slik er det kanskje ikke. Jeg hadde en liten gruppe i sammen med keisertetra og black molly. Hos meg var det spesielt ei guppyhunne som skadet sine kavalerer. Det går an det også...
Hadde noen av disse guppyene i min samboers akvarie (før jeg fikk mitt eget) sammen med hans tetra fisker (kardinal, lykte, glødebånd, flaggtetra o.l.) og mine danio fisker også. Da var det helst lykte tetraene som var hypp på å nappe i finnene på guppyene mine.. så de fikk stygge flenger i halene sine. Så flyttet jeg dem da i dette akvariet, men trodde ikke sebra- og leopard fiskene var så galne med napping.. (ikke lagt merke til det vertfall, men kan jo selvfølgelig være de også har vært borti dem).
Men nå vet jeg vertfall at andre fisk også kan skade dem, å vet at de kan ha fått infeksjoner i halene e.l. Derfor jeg lurer på om jeg skulle medinisert dem? (har esha 2000 og exit).
Må kanskje få tak i et nytt kar til danio fiskene da.. så får jeg har et kar me kun guppy
Postet 26.06.10 kl 20:36
Postet 26.06.10 kl 21:37
Lykke til!
Kjedelig å miste fisk. Og det er nok mye individuell variasjon når det gjelder fisk også. Ikke alle individer er finnenappere selv om noen mener arten har en lei tendens til å nappe finner...
Jeg husker forresten aldri at jeg så sebrafiskene mine nappe andre fisk - i hine hårde dager. Og jeg hadde guppy i samme kar..
Jeg husker forresten aldri at jeg så sebrafiskene mine nappe andre fisk - i hine hårde dager. Og jeg hadde guppy i samme kar..
Postet 26.06.10 kl 22:07
Postet 26.06.10 kl 22:41
Postet 27.06.10 kl 19:35
Hvis du ikke har hatt akvariet i drift i mer enn 14dager, så er du nok mitt i nitrogensyklusen, med masse nitritt i akvariet som er kjempegiftig! Du burde skifte 50% vann hver dag nå i ca. 2 uker for at ikke fiskene skal bli forgiftet og dø.
Les hær så får du forklaring på hva som kan ve galt.
Les hær så får du forklaring på hva som kan ve galt.
Postet 27.06.10 kl 19:47
Postet 27.06.10 kl 19:48
Postet 27.06.10 kl 21:24
Postet 28.06.10 kl 12:26