Apistogramma hongsloi med hevelse på ene øyet - noen kur?

Oppdaget nylig at ene hunnen i leksgruppen av Apistogramma hongsloi har fått en voldsom hevelse på ene øyet sitt. Se vedlagte bilder…

De tre andre i gruppen har ikke vist symptomer på sykdom, hunnen med hevelsen har nettopp hatt nytt kull som hun vokter på

Vannverdiene er stabilt på ph6, temp rundt 26/27 og nitrit var 0 på siste test (dråpetest). Har kjørt daglige vannbytter i helgen, men uten at det har gjort noe for hevelsen.

Noen som kan hjelpe? Vil nødig miste denne siden hun er den mest fruktbare og flinkeste forelderen av hele gjengen.
Hei! Du kan prøve en kur med esha 2000. Ellers kan du jo søke på pop eye (evt google) og se om du finner noe mer. Har hatt det på en sverddrager, men denne ble desverre ikke bra selv med medisinering. Hvis vannkvaliteten er bra kan det kanskje skyldes slossing. (se sykdomsartikkelen)
ciklide hannen min fikk det samme for mange uker siden.
Hadde slåss eller skadet seg og fått ødelagt munnen litt. fikk denne popup øyet som ikke gikk ned igjen. Prøvde medisinering med en gang, men gikk ikke å redde hos meg. Lykke til.
Inaktiv bruker
"Utstående øyne (Pop-eye):
Dette er mer ett symptom, enn en sykdom i seg selv. Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slossing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette.

Behandlingsforslag: det er i svært sjeldne tilfeller behov for å behandle pop-eye med medisiner. Men om ikke vannbytter\ korrigering av vannverdier har hatt effekt i løpet av en ukes tid, er det verdt å forsøke en kur med eSHa 2000."

FRANK ANGELL
Da får jeg se om det hjelper med store vannbytter med vann (tilpasset ph og temperatur).... Gjorde ett 80% i går kveld og ett nytt 50% nå i morges...

Ser ut som hannen har blitt litt trøbblete, i går kveld jaget han en annen ho som bare det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap