Discus

Inaktiv bruker
Har 9 flotte discus i ett 350 L kar, den ene discusen har fått noen hvite utstikkende prikker på siden, i dag ser jeg det begynner å spre seg til de andre.

Har litt utslag på nitiritt 0,05 mm, disckusen spiser fortsatt som noe hester og er ikke noe skye, den som har mest utslag på prikker er noe mørkere enn han ellers er.

Fisken går sammen med 4 scalare og 3 maller (disse er tatt ut for øyeblikket) temp 31g, to invendig pumper, to luft stener, og UV står på.
Legger ved noen bilder (desverre noe dårlig kvalitet), har Esha produktene klare, men vil gjerne få litt råd underveis i og med jeg vil kalle meg selv "nybegynner" innen for discusen, og hvilken medisiner jeg bør bruke.

Du har nok for meget inne i karret ditt. Blir vanskelig å holde vannkvaliteten oppe med så hard belastning. De som skjer nå med discusene dine er et resultat av dette. Øk vannbyttene og prøv med Esha 2000 og Esha exit og se om dette ikke hjelper på

Skikkelige rutiner rundt driften av et discuskar gjør sitt til at discusen holder parasitter under kontroll. Slurver man med dette så kommef straffen.

Ser de ut slik som på disse bildene?
Inaktiv bruker
på de bildene så det ut til at noe kom ut av fisken, det gjør det ikke på mine, er bare små hvite prikker. Har kanskje litt mange i mitt kar, men 450 L skal straks innkjøres, så kommer de oppi der

Skal jeg ta full dose med både Esha 2000 og Esha exit?
Med diskus i karet blir det for pinglete med innvendige filtere til å ta seg av vannkvaliteten. Det er etter mitt syn nødvendig med utvendige tønnefiltere til alt over 120 liter Og alltid utvendige filtere til diskus, uansett.
Inaktiv bruker
ok, så du tror dette vil bli bedre når jeg får det nye karret, der følger det med stor utvendig pumpe. Men kommer disse hvite prikkene av at jeg har for dårlig filter? og hva er de hvite prikkene?
råd jah.
prøv å bytte 80 prosent vann, da vil fiskene slime og bli "nye" så kan du bytte 30 prosent vann hver dag, og skaffe deg en utvendig pumpe som er god for minst 2 ganger akvariets størrelse, fks :

du kan også heve temperaturen til 32 celcius.
og hjelper ikke dette ville jeg brukt full dose esha 2000 og exit og dryppet noen nye dråper oppi etter hvert vannbytte.

så når de er blitt friske ville jeg byttet 30 prosent ca 2-3 ganger i uken, eventuelt fått et større kar te de =)

det ville nå jeg gjort, men sikkert noen som har andre formeininger.
lykke til =D
May-linn Andersen
ok, så du tror dette vil bli bedre når jeg får det nye karret, der følger det med stor utvendig pumpe. Men kommer disse hvite prikkene av at jeg har for dårlig filter? og hva er de hvite prikkene?

Det var litt vanskelig å bedømme utifra bildene dine, men du som ser dem selv med egne øyne; kan de minne om overmodne kviser det tyter litt hvit gørr ut av?
Da kan det være noe som kalles "Hull-i-hodet-syken", eller også kalt for hexamita. Dette slår ut på diskus og større ciklider, og sykdommen oppstår/kommer ofte av en kombinasjon av to ting; for lite næring i kostholdet (mangel på diverse stoffer) og for dårlig vannkvalitet.
Det oppstår huller i hodet og på kroppen, som oftest starter det med groper i pannen som det så tyter hvit "mark" eller gørr ut av.

Les mer om sykdommen, søk på Hexamita og Hole in the head disease på google. Sjekk ut bilder i søkene også, for å se om det er snakk om akkurat det samme som dine.
Her er [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1054969-quot-kvise-quot-eller-quot-mark-quot-p%E5-hode-til-discus.]en tråd fra Nettakvariet om samme sak.[/URL]

Mer info:
JBL Online Hospital om Hole-in-the-head disease

http://www.fishchannel.com/fish-health/freshwater-conditions/hexamita.aspx

Inaktiv bruker
har lest masse om hull i hode syken og det vil ikke si at det minnner om det, heller ikke ligner på bilder jeg har funnet. er veldig vanskelig å si. Vil heller ikke si de ligner på overmodne kviser, heller om en liten nupp.

jeg prøver med ett stort vann bytte i dag og i morgen (etter som jeg hadde litt nitritt), så prøver jeg esha prudukter evt etter vannbytte i morgen, har satt opp temp, og karet er allerede på 31,5 g. hvis det bare er litt sopp vil vel dette gå over med over 32 g, er lett å vill lese seg inne på forum, alle har så forskjellige meninger, men mener å ha lest at sopp ikke klarer over 32 grader.

Vi holder på å lage vegger osv i det nye karet vårt, har utvendig pumpe til dette, som ikke er innkjørt. Kunne jeg tatt den utvendige pumpe i det karet som er i bruk nå og kjøre det inn i det? eller får jeg masse ny nitritt i karet da?

Det har jeg aldri hørt. Har aldri hørt at sopp ikke overlever ved 32°C. Tvertimot, sopp elsker både varme og fuktighet!
Det er ikke sopp, det kan jeg ihverfall si. Det ligner overhodet ikke på sopp på bildene iallefall.

Du blander sannsynligvis sammen en del forskjellige ting. Er du smart, så bør du absolutt ikke kaste deg ut i "behandlingsmetoder" du ikke kjenner 100% til fremgangsmåten på, og virkemåten på. Ellers kan du fort gjøre vondt verre med allerede syke og svekkede fisk. Det er derfor en dårlig ide å heve vanntemperaturen nå, for fiskene sliter allerede litt, og jo varmere vann jo mindre oksygen i vannet. De vil altså få litt større problemer med å puste når du hever tempen.

Men det virker som du absolutt VIL medisinere med Esha, siden du stadig vender tilbake til at du skal bruke det her i dette tilfellet.
Det er dine fisk så det er klart du gjør som du vil. Men jeg tror ikke det hjelper det grann.

ja ta den utvendige pumpa og koble den til det karet som er i bruk =)
den vil ikke være til stor hjelp i begynnelsen, men den vil bli mer og mer innnkjørt for hver dag, dvs mer og mer hjelp fra den utvendige pumpa for hver dag.

du får bruke den behandlingen du ønsker =)
bare avslutt noen begynnt behandling om du merker at fiskene blir mer svekket.

prikkene ser ut som en slaks begynnende infeksjon på huden til discusene, tror hyppige vannbytter vil hjelpe
Inaktiv bruker
den er greit. da går jeg får å prøve hyppig med vannbytte, hvis dette fungerer hvor lang tid burde jeg forvente for å se bedring til fisken?
om fisken bare er overfladisk syk og litt stresset grunnet nitritt verdiene, vil jeg tro du vil se bedring innen en uke.

om de klemmer gjellene igjenn, holder finnene intill kroppen eller får tynn hvit\igjennomsiktig avføring ville jeg medesinert =)

fyll litt ekstra godt med på de, og ser du noe du tror er uvanlig eller kan være symtom på sykdom kan du rårdføre deg her eller lese i artikler om sykdom =)

her er det mange kloke hoder som er så villige til å hjelpe.
Inaktiv bruker
godt jeg har tre ukers ferie da er jeg jo mer hjemme. Ja er veldig mange kloke mennesker, og forskjellige meninger lett å bli forvirret
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap