Discus

Trenger hjelp til å stille rett diagnose. Jeg har vært på 4 ukers ferie, og personen som har passet dem har som alle som ikke kan noe om akvariehold overforet, og ikke byttet nok vann (om han har gjort det i det hele tatt). Jeg forer Discusen min med en hjemmelaget rekemix (Her er det blant annet spirulina og høykonsentrert vitaminer, hvitløk, paprika og spinat). I går lå den ene fisken dø i overflaten. Det jeg reagerte på var først og fremst at det hang et slags slimtråd ut av tarmåpningen i tillegg så fløyt den (om det har noe å si). Jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke tok bilde av den beklager. Jeg synes de andre fiskene virker veldig skremt og de er ikke interessert i mat i det hele tatt, og synes de har blitt blassere i fargene og tynnere. Jeg sitter derfor med en magefølelse at de har en eller annen sykdom. Problemet er at jeg ikke klarer å stille rett Diagnose, de har ikke noen prikker eller belegg på kroppen, i tillegg så er de ikke mørke i fargene og de svøm frem innimellom (når jeg ikke er i rommet). Jeg synes de har tegn til hevelser på øyne (pop-eye), Dette kan jo forekomme når de har gått i dårlig vann, menn mister de matlysten av dette? Hvis ikke det er dette så må det ligge i tarmer eller i andre innvoller?? Spørsmålet er derfor er det noen vanlige sykdommer Discus får hvis de har gått i dårlig vannkvalitet lenge (annet enn pop-eye)?? Eller er de rett og slett ikke sultne pga at de har gått i dårlig vannkvalitet lenge?

375 L /m 8 Discus (str. 6cm-8cm)
Fluval 4 utvendig pumpe
4 sverdplanter og Biltemagrus
Nitrit = 0 (men er ikke sikker på om den dumme testen fra Sera fungerer. Vannet er identisk etter at jeg har tatt opp i dråpene????)
Nitrat=?
KH=1
Amoniakk= vet jeg ikke, men den har helt sikkert vært skyhøy. Jeg har utført et vannbytte på 50%, men jeg vet ikke hvor lang tid det tar før dette synker.
PH=7,5

Bruker også sera bio nitrivec, vet ikke om det er denne som gjør at jeg ikke får utslag på nitrittesten min i tillegg bruker jeg plantenæring. Kan legge til at jeg fyller karret med kaldt vann. Leste i dag at dette ikke er bra??

Håper noen kan hjelpe en fortvilet Discus elsker. Vil ikke at de flotte fiskene mine skal dø. Jeg er ikke hjemme nå men jeg kan ta bilde av de andre hvis det hjelper??

Jeg ville ha satset på vannbytter flere ganger for dagen slik at du bytter en 40-50% de første dagene i tre omganger og deretter ned til 30% ved å bytte to ganger for dagen. Heftig slamsuging de første dagene for å sikkre at alle forrester kommer ut ut av karret.

Det å medisinere fisk som sliter veldig er ofte det siste lille som skal til før at de bikker over.

Friskt vann hjelper fisken til å bekjempe problemene uten medisin. En klar diagnose må på plass før medisinering tas i bruk. Foring er unødvendig før fiskene er kommet seg såpass at de vil ta til seg noe,
Takk for svar Geir. Hadde håpet at en av Discus ekspertene skulle svare. Har forrestten fått mange gode tips fra hjemmesiden din (den er lagret

4 spørsmål til:

1. Lest litt på nett om saltbehandling og fant denne siden: http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk/Danmark/Sygdom/sygdom.htm
Kan dette være en ide for å "roe" fisken i tillegg til å hjelpe imunforsvaret deres?

2. Jeg har noe sera toxivec liggene er det noe poeng å bruke dette?

3. Vil dette påvrike vekst på Discusen min? De minste er bare 6 cm?

4. Ved vannbytte så kobler jeg slangen til kaldtvannen er dette greit?

Når det gjelder vekst på unge discus så er det i hovedsak to ting som teller. Det ene er rent vann og det andre er proteiner. Rent vann er første prioritet.

Hvordan du skal få i dem proteiner er et spørsmål du bare må ta stilling til. Jeg velger for basert på animalske proteiner fordi det er kun der det er praktisk mulig å kontrollere esensielle proteiner. Vi snakker dermed om for basert på oksehjerte, reker, meitemark osv.

Når det gjelder vannbytte så er det aller beste å mellomlagre vannet med varmekolbe og sirkulasjon. Dette fjerner gasser som for eksempel klor samt at du ikke får temperatursvingninger som påvirker fisken. All energi som går med til tilpassning til vannverdier ville ha vært benyttet til vekst i stedet for.

Oppforing av discus bør gjøres i BB-kar da renholdet blir lettere og bedre da man enkelt kommer til alle steder.

Min erfaring er at rent vann, litt dunkel belysning er nok for å roe fisken. Fisk som plages på grunn av vannkvalitet vil alltid virke nervøse. Discus som har mange skjulesteder eller er få i antall vil også virke mere nervøse enn discus som er vant til BB-kar. Discus lerer etterhvert at bevegelse fremfor karret ikke betyr fare. Etterhver ser de også forskjell på den som forer og alle de andre
Hovedforet jeg mater Discusene mine med er rekemix bestående av: reker, hvitløk, paprika, spinat, spirulina, høykonsentrerte vitaminer. Frossen oksehjerte får de som supplement. Er det for lite protein i dette kostholdet?

Hva trur du om denne saltkuren??? Er det verdt et forsøk?

http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk/Danmark/Sygdom/sygdom.htm

Erik Borgen
Hovedforet jeg mater Discusene mine med er rekemix bestående av: reker, hvitløk, paprika, spinat, spirulina, høykonsentrerte vitaminer. Frossen oksehjerte får de som supplement. Er det for lite protein i dette kostholdet? Hva trur du om denne saltkuren??? Er det verdt et forsøk? http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk/Danmark/Sygdom/sygdom.htm

Når det gjelder foret så er dette helt topp. Det er det samme om du benytter oksehjerte eller reker. Proteinet i diise inneholde alle esesielle aminosyrer.

Når det gjelder saltkur så har det lenge vært diskusjoner rundt denne. Jeg er av den oppfatning at en saltkur kan være med på å hjelpe når discusen sliter. De gangene jeg har benyttet salt så har denne inneholdt jod(hvilket også er et diskusjonstema).

Problemet med salt er at det ikke er likegyldig hvilke vanverdier du har. Nå husker jeg ikke alle detaljer i farten, men så lenge vi ikke snakker om at fisken har hvitprikk, infeksjonerm sopp o.l ville jeg ikke ha tilført salt bare for å gjøre noe.

Godt, da har jeg gjort noe rett

Ser poenget ditt. varDet som tanken med en saltkur var rett og slett og gi fiskene en "sprøyte beroligende" etter en relativ tøff periode. Etter det jeg har forstått så er salt med på å berolige fisk samt styrk immunforsvaret deres. I tillegg til kan det selvfølgelig brukes til sopp etc.

Sitat fra Frank Angell: "Dette gjøres ved hele tiden å forsøke å sende salt ut av kroppen, mens vann trenger inn. Dette er enkel osmose. Ved økt saltkonsentrasjon i vannet blir det derfor brukt mindre energi på dette. Denne energien kan fisken bruke på styrking av immunforsvaret, og til å bli frisk."

Jeg trur ikke denne no2 testen fra Sera fungerer heller. jeg har fått en skikkelig oppblomstring av brun alger. Det skyldes vel høye nitrit verdier i vannet? I tillegg oppdaget jeg i dag enorme mengder microskopiske dyr (rund i formen, ikke ållignende). Har du noen ide' hva dette kan være?
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap