Kardinaltetra uten øye

I dag når jeg skrudde på lyset i akvariet mitt oppdaget jeg at den ene kardinaltetraen min gjemte seg inni en hule og når den snudde seg så jeg at den manglet et øye!
Den gjemmer seg hele tiden og vil ikke spise. Er det noe jeg kan gjøre med det?
kan fisk overleve uten et øye. Og mens jeg snakker om kardinaltetra, Om natten blekner fargene og den blå stripen blir mørkelilla, er det normalt?
Kan ikke svare deg på det med øye, men kardinal- og neontetra mister fargene når ikke lyset er på, så det trenger du ikke bekymre deg over.
Plussmedlem
En fisk vil, i hvert fall i et akvarium, kunne leve godt med bare ett øye. I naturen er det nok en økt sannsynlighet for at den ville blitt tatt av rovfisk/andre rovdyr siden den har mistet halve synsfeltet, men dette burde gå greit i et akvarium.
Dette må selvsagt vurderes opp i mot fiskens generelle tilstand. Øyehulen vil i begynnelsen være mottakelig for infeksjoner o.l. så hvis du oppdager slikt er jeg ikke sikker på om den vil kunne overleve.

Det er vel rimelig å anta at fisken blir sky og mister appetitten etter en så traumatisk opplevelse som å miste øyet, men hvis du merker at den kommer seg i løpet av noen dager, går det nok bra. Hvis ikke den endrer adferd til mer normal oppførsel innen den tid, er det kanskje best å avlive den.
Jeg har en kileflekkrasbora som mistet et øye. Den ser ut til å ha det helt fint. De bruker å "flotte" seg for hverandre og svømmer hode-mot-finne med utspente finner og rister, og når de snur for å riste andre veien så ser han jo ikke den andre lenger så da glemmer han liksom hva han holdt på med.
Jeg har og en kardinal med bare ett øye. Den var litt forvirret helt i starten, men den stimer flott sammen med de andre nå, og er minst like aktiv som de andre.

Så lenge d ikke går infeksjoner i øyehulen, så trur jeg den vil klare seg fint.

Men du bør kanskje tenke over hva som gjorde at øyet "forsvant"? om det er andre fisk som angriper den (det var grunnen hos meg), så bør kanskje noen flyttes?
Jeg er ganske sikker på at det var black ghosten som gjorde det.
Skal selge den snart
er det noen av disse fiskene som kan ha gjort det:

Black Ghost, Knivfisk, Flagrer Apteronotus albifrons
Praktbotia Chromobotia macracanthus
Rødmunntetra Hemigrammus bleheri
Kuhlii-ål Pangio kuhlii
Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
Perlegurami Trichogaster leerii

I dag døde kardinaltetraen
Den hadde ikke en infeksjon, men de andre fiskene tok den, jeg er ikke sikker på hvem.
uff, ikke bra.

Spørs om den generelt var litt svak, eller allerede var mobbeoffer av en eller annen grunn.
ja, de fleste tetra dør i mitt akvarium så jeg skal selge de største fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Finn-Robin Andresen
Reklame for plussmedlemskap