Hydra

Vet noen om det finnes hydraer som sender ut gift som er farlig for yngel og irriterende for voksne små fisk?
De er jo nesledyr med nesleceller som lammer byttedyrene. Så det stemmer. Størrelse forholdet mellom hydra og byttedyr er jo selvfølgelig av stor betydning... Men vet ikke hvilke hydra, eller nært beslektede nesledyr, som er farligst og hvilke som er minst farlige..
Det var det jeg fryktet...... Ser at yngelen lærer å passe seg for dem etter noen dager.

Noen som vet hvordan man tar livet av disse samtidig som man forer opp yngel på levendefor og vil beholde reker og snegler?
Tror det stort sett blir manuelt arbeid, skrape og suge opp. Saltøsning på 0,5 % i en uke, skal hjelpe å kontrollere dem, men det tåler ganske sikkert ikke yngelen... Gurami spiser dem.. men de spiser vel yngelen også .. Det blir vel å satse på at yngelen er av den intelligente sorten og lærer fort? :-P

..Eller kanskje noen andre vet om det finnes noen nye gode kurer?
Du kan jo ta en titt på denne siden ang. å ta knekken på hydra. Vil ikke gå god for at det ikke skader reker og/eller yngel (selv om det står i artikkelen at det har blitt brukt med suksess i rekekar og kar med fisk i), men jeg har brukt fenbendazol (panacur) mot planarier i sneglekaret mitt, og det gikk helt uten problemer.
Takk for svar

Skal komme med tilbakemelding når jeg har gjennomført behandling.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap