Hvor lenge la akvariumet stå tomt?
Har et akvarium hvor fiskene døde uten at jeg fant ut hva sykdommen var, det akvariumet er nå altså fisketomt og spørsmålet mitt er om jeg bare kan la det stå sånn som det er nå (med vann og filter som går) i x antall tid, eller om det bør tømmes og stå tørt og kanskje bytte svampene i filteret før jeg setter det igang igjen, eller om det må tømmes, vaskes med noe også stå tørt en tid for og være sikker på at alle eventuelle uhumskheter er borte. Siden jeg ikke vet hva dødsårsaken var vil jeg gjerne være på den absolutt sikreste siden før det kommer fisk i det igjen. Kan i hvert fall si at en medisinkur med Esha exit og Esha 2000 ikke direkte hjalp da fiskene fortsatt virket svekket og selv om de frisknet litt til så døde endel av dem en stund etterpå igjen. Virket som om det var noe som svekket dem en stund først også døde de.
Og hva med sand, planter og røtter må alt hives eller?
Og hva med sand, planter og røtter må alt hives eller?
Postet 09.08.10 kl 14:28
Postet 09.08.10 kl 14:34
ModestyHar et akvarium hvor fiskene døde uten at jeg fant ut hva sykdommen var, det akvariumet er nå altså fisketomt og spørsmålet mitt er om jeg bare kan la det stå sånn som det er nå (med vann og filter som går) i x antall tid...
Det er ikke lett å svare på, for spørsmålet er jo hva fiskene faktisk døde av. Og de spørsmålene vet du jo ikke svaret på: Var det dårlig vannkvalitet? Var det sykdom? Og hvis det var sykdom, var det parasitter eller var det bakterielle sykdommer som tok knekken på dem?
Parasitter kan ikke akkurat dras over en kam, men generelt kan man vel si at mange av dem dør ut etter en tid uten vertsfisk å slå seg ned på og leve av. Men mange parasitter har et mellomstadie, en larve- eller eggform som gjør at de kan leve lenge i på vente av en vertsfisk. Gjelleparasitter for eksempel... diskusfolket er kjent med det.
Bakterier dør ikke ut av seg selv så lett.
Var jeg deg, ville jeg rett og slett gitt filteret en skikkelig rens, slamsugd godt og byttet 50% av vannet noen dager på rad. Så ville jeg bare latt det stå noen uker. I drift altså, men uten fisk. Det gjør ingen skade iallefall, og det er godt mulig det hjelper hvis parasitter var problemet. Men det er ikke noen garanti for at det vil være "friskt" når du tar det i bruk igjen og setter fisk i.
Postet 09.08.10 kl 14:54
Dårlig vannkvalitet var det ikke i hvert fall, det var det første jeg sjekket. Filteret var innkjørt og alle verdier var fine (og om jeg noensinne begynte og få noe utslag så ble det et ekstra vannbytte) og jeg byttet vann gjevnlig. Selv har jeg lurt litt på parasitter, i og med at jeg hadde fiskene såpass lenge og at det virket som at ja de ble svekket på en eller annen måte. Trodde jo først at de var blitt friske etter Esha exit og Esha 2000 kuren men så da de måtte flytte pga at vi kjøpte oss hus så strøyk plutselig de fleste med på en gang så de må jo ha vært svekket. Det som skremmer meg litt er det at det pågikk over så stor tid og at jeg trodde de var blitt friske også bom så døde flere på rappen. Derfor er jeg litt redd for at hva det nå enn er/var så er det noe seiglivet noe. Så jeg vet ikke om det da blir nok og bare la det stå lenge, mistenker jo at det kan bare ligge og vente på at jeg setter inn nye fisk.
Men om jeg tømmer det helt og kaster sanden og alt, er det nok til og ta knekken på selv det mest seiglivete eller må jeg også vaske akvariumet med noe? Helt grusomt når fisker dør uten at man finner utav hva det er så vil virkelig prøve og unngå og få det pånytt igjen.
Men om jeg tømmer det helt og kaster sanden og alt, er det nok til og ta knekken på selv det mest seiglivete eller må jeg også vaske akvariumet med noe? Helt grusomt når fisker dør uten at man finner utav hva det er så vil virkelig prøve og unngå og få det pånytt igjen.
Postet 09.08.10 kl 15:10
Hvis du vil være sikker, så tømmer du akvariet og kaster bunnlag, planter og eventuelle røtter. Resten desinfiserer du. Filteret kan du kaste filtermediene og kjøpe helt nye, og desinfisere selve filteret (plasten og alt) ved å legge det i en bøtte med f.eks. JBL Desinfekt. Det er et pulver som løses opp i vann og er til å desinfisere akvarieutstyr osv. ved f.eks. sykdom.
Jeg har brukt det middelet selv. Hadde kjøpt scalarer på auksjon for noen år siden, og da jeg kom hjem så jeg at de hadde rød orm stikkende ut av baken...(cammallanus). På den tiden var det ingen kjente medisiner som kunne ta den slags fikk jeg vite, så det var en dødsdom på hele akvariet. Derfor tømte jeg det, og kastet alt av inventar unntatt ting som filter og varmekolbe. Sanda ble kastet, røttene, plantene også. Hver eneste en av fiskene ble avlivet
Alt som kunne desinfiseres ble desinfisert med JBL Desinfekt, og jeg skurte akvariet innvendig med det. Filtermediene ble kastet, men selve filteret (utvendig filter) ble fyllt med vann utblandet med middelet og kjørt i gang så alle innvendige deler av filteret ble "vasket" med middelet også.
Iflg bruksanvisningen har middelet desinfisert gjenstanden etter 5 (eller var det 15?) minutter. Jeg lot tingene ligge i det i et døgn og lot filteret stå og kjøre gjennom det like lenge... for sikkerhets skyld
ALT må skylles, skylles og atter skylles etterpå, for å få vekk alle rester av desinfeksjonsløsningen. Men da skal det til gjengjeld være 100% rent og smittefritt.
PS!
Jeg vet dessverre ikke om noen norske nettbutikker som fører det middelet, men kanskje f.eks. Aquamanias kan ta det inn på forespørsel? Han fører jo JBL som merke, så det burde la seg gjøre.
Jeg har brukt det middelet selv. Hadde kjøpt scalarer på auksjon for noen år siden, og da jeg kom hjem så jeg at de hadde rød orm stikkende ut av baken...(cammallanus). På den tiden var det ingen kjente medisiner som kunne ta den slags fikk jeg vite, så det var en dødsdom på hele akvariet. Derfor tømte jeg det, og kastet alt av inventar unntatt ting som filter og varmekolbe. Sanda ble kastet, røttene, plantene også. Hver eneste en av fiskene ble avlivet
Alt som kunne desinfiseres ble desinfisert med JBL Desinfekt, og jeg skurte akvariet innvendig med det. Filtermediene ble kastet, men selve filteret (utvendig filter) ble fyllt med vann utblandet med middelet og kjørt i gang så alle innvendige deler av filteret ble "vasket" med middelet også.
Iflg bruksanvisningen har middelet desinfisert gjenstanden etter 5 (eller var det 15?) minutter. Jeg lot tingene ligge i det i et døgn og lot filteret stå og kjøre gjennom det like lenge... for sikkerhets skyld
ALT må skylles, skylles og atter skylles etterpå, for å få vekk alle rester av desinfeksjonsløsningen. Men da skal det til gjengjeld være 100% rent og smittefritt.
PS!
Jeg vet dessverre ikke om noen norske nettbutikker som fører det middelet, men kanskje f.eks. Aquamanias kan ta det inn på forespørsel? Han fører jo JBL som merke, så det burde la seg gjøre.
Postet 09.08.10 kl 15:28
Endret: 09.08.10 kl 15:32
Hvor lenge medisinerte du med Esha Exit? Selv om fiskene blir friske, kan parsittene komme tilbake. For å ta knekken på parasitter som Chillodonella må du kanskje medisinere så lenge som 14 dager. Denne parasitten greier seg relativt lenge i bunnlaget, så derfor er det viktig å ikke avslutte før tiden er inne.
Postet 20.08.10 kl 21:00
Følger du rådene til Mona, burde du være anske trygg.
Dersom du vil sterilisere akvariet, kan du like gjerne bruke klor siden det uansett skal stå en stund så du kan få luftet ut kloren ordentlig.
Du kan også bruke sodium percarbonate som kan kjøpes på ebay for en rimelig penge. percarbonaten er greiere på den måten at karet er fortere klar til bruk igjen. Et 100% vannbytte - så skal det være som om du ikke hadde tilsatt noe i det hele tatt. Den inneholder heller ikke noe som er farlig for fisken i lave konsentrasjoner, men den øker PH/KH.
Dersom du vil sterilisere akvariet, kan du like gjerne bruke klor siden det uansett skal stå en stund så du kan få luftet ut kloren ordentlig.
Du kan også bruke sodium percarbonate som kan kjøpes på ebay for en rimelig penge. percarbonaten er greiere på den måten at karet er fortere klar til bruk igjen. Et 100% vannbytte - så skal det være som om du ikke hadde tilsatt noe i det hele tatt. Den inneholder heller ikke noe som er farlig for fisken i lave konsentrasjoner, men den øker PH/KH.
Postet 21.08.10 kl 18:22