Unormal oppførsel på sommerfuglciklide

Hei!

- Hva slags fisk er det?
Sommerfuglciklide hann
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Hatt den i 1 uke. Vet ikke alder.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? 7 Kuhlii åler (Fikk for 2 uker siden, et par er blitt litt lysere i fargen) og 5 krystallreker (fikk for 3 dager siden), en sommerfuglciklidehunn (denne oppfører seg normalt men ser at fargene ikke er like sterke som det de var før)
- Akvarium/filterløsning? Aqualine akvarium, rundt 75 liter. Eheim 2008 filter. (synes den blåser veldig sterkt så jeg har justert strømningen til å gå inn mot siden av karet. Det er likevell små bobler i hele karet) Har ikke renset filteret enda, men det har vært i bruk tidligere også. Ventet en uke før de første fiskene ble kjøpt inn. Skiftet ca 15 liter for 5 dager siden, ellers ingen ting.
- Vannverdier?
Nitrit: Ingen nitrit
PH: 7,5 (vil ha den ned til 6,5, så har brukt waterlife 6,5 buffer for å få ned ph og hardhet, så langt ikke sett noe forbedring, men skal prøve igjen senere)
GH: litt usikker, men rundt 6
- Atferd? Sommerfuglciklidehannen ligger på bunnen og gisper etter luft. ikke interessert i mat. Mangel på farger og blitt litt mørkere i gulfargen enn vanlig. Resten (kuhlii ålene og hunnen) viser ikke noe tegn til sykdom annet enn litt svakere farger enn vanlig. Krystallrekene gjemmer seg så de vet jeg ikke. Dette har bare foregått en dag eller to.

Hvis det har noe å si så hadde jeg et kaktusskjellett fra Japan oppi den første uken. Selvfølgelig kokt først, men da den begynte å få et pelslag på se, kastet jeg den. Har også 3 selvplukkede skjell fra japan oppi, alle kokt. Disse er nok grunnen til GH på rundt 6. Har også biltemasand. Flere bilder er å se på profilen min, hvor dere kan se hele akvariet og fiskene

Håper på svar fort og bare si ifra hvis dere trenger mer informasjon!
Du må bytte ut 50% av vannet raskt.

Grunnen er at filteret ditt ikke er innkjørt, og du har nå ammoniakk i karret. Om 1 uke vil dette gå over til nitritt, og en uke etter det igjen er karret ditt innkjørt.

30-50% vannbytter 1-2 ggr pr dag.
Kan ikke garantere at noen ikke stryker med, men mange overlever.
Sommerfugler er skjøre fisker, så de tror jeg du kan regne med ikke klarer seg. Kuhliier er også veldig vár for denne type forgiftning.

Lykke til
Takk for kjapt svar! Går igang med dette med en gang!

Du må sikkert kjøre vannbytter i -2 uker (helt til nitritten som snart kommer, er borte igjen).

Du kjenner ingen med akvarier, slik at du kan få litt filtergørr å klemme oppi filteret ditt? Da vil du kjappere få en bakteriekultur.
Hei!
Jeg jobber på en dyrebutikk, så gørr er det nok av! Skal se hva jeg får til
Da burde det kunne løses raskt

Må legge til et tilleggsspm: har jeg tolket tidspunktet ditt korrekt for når du startet opp filteret egentlig?
Utfra det du skriver, så ser det ut som om det er 14 dg siden. Stemmer det, eller er det lengre siden?

Om det er mer enn 14 dg, så kan det være en annen årsak til at fisken din hangler.
i februar kjøpte jeg akvariumet m/filter og fisk på finn. Hadde et lite uhell da en sjelden japansk såpe ble brukt som dekorasjon i akvariet. Visste selvsagt ikke at det var en såpe, siden den var hard som stein, så ut som en stein og ikke skummet. alt ble vasket grundig , inkludert filteret og startet opp igjen i slutten av februar. guppyene mine som jeg hadde oppi døde en etter en, men dette pga røde ormer som stakk ut av endetarmen. da hadde karet gått i 3 mnd ca. nå i slutten av juli startet jeg opp på nytt igjen .. så vil si at filteret er godt brukt..
Når du startet det på nytt, hvor lenge hadde filteret da vært slått av (antall timer?)

Om det hadde vært uten sirkulasjon i noen timer, så dør filterbakteriene, og du må dermed kjøre inn karret ditt på nytt. Om du bare tømte ut alt vannet og fylte på med nytt med det sammen, så burde de være i livet enda.
Jeg tømte akvariet for alt og vasket alt, dro til Japan i 3 uker, kom tilbake og fylte vann .. Dvs 3 uker stod det, så da var det nok ikke noen bakterier nei
Da er det nok ammoniakk/nitritt-syklusen som forgifter fiskene.

Oppdatering!

Hei! Tenkte jeg bare ville fortelle hvordan det gikk. Skiftet mye vann og fiskene har det mye bedre! Hannfisken døde, men de andre har det kjempefint. Jeg har nå fått inn en ny sommerfuglciklide og de la egg etter bare noen dager!

Takk!
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap