Rødt ut av buken
Hei!
Jeg har en scalare i mitt akvarium, og nå i det siste har jeg lagt merke til at det stikker to små røde "finner" ut av buken på denne! Skjønner ikke hva det er, det ser ut som de er der konstant. Trekker seg ikke inn eller ut. Er dette kjønnsorganet (?) (jeg vet ikke kjønn) eller er det en parasitt.
Spørsmål nr. 2 - vi skaffet oss 6 corydoras på mandag, og når jeg kom hjem i dag så jeg at det var vannvittig mye laaaaaang avføring i akvariet. Snakker da minst 2 cm i lengde og opp til 6cm! Den er mørkebrun, ikke hvit.
Hjelp?
Jeg har en scalare i mitt akvarium, og nå i det siste har jeg lagt merke til at det stikker to små røde "finner" ut av buken på denne! Skjønner ikke hva det er, det ser ut som de er der konstant. Trekker seg ikke inn eller ut. Er dette kjønnsorganet (?) (jeg vet ikke kjønn) eller er det en parasitt.
Spørsmål nr. 2 - vi skaffet oss 6 corydoras på mandag, og når jeg kom hjem i dag så jeg at det var vannvittig mye laaaaaang avføring i akvariet. Snakker da minst 2 cm i lengde og opp til 6cm! Den er mørkebrun, ikke hvit.
Hjelp?
Postet 19.08.10 kl 17:03
Avføringa høres bare ut som om fiskene dine har spist MEGET godt, du kabler vell ganske mye du også når du har spist mye mat, når det kommer til de røde trådene har jeg ikke anelse om hva det kan være, oppfører fisken seg rart? virker den syk? er fargene på fisken falmet etc?
PS; har du mulighet for å legge ut bilde av scalaren med den røde tråden på buken?
PS; har du mulighet for å legge ut bilde av scalaren med den røde tråden på buken?
Postet 19.08.10 kl 17:09
Endret: 19.08.10 kl 17:11
Vanskelig å få tatt bilde! Det "henger" ikke ut, men stikker litt ut - 1,5mm kanskje. Og det er en dyprød farge, og ser ut som to-tre nåler.
Scalaren oppfører seg ikke nevneverdig rart bortsett fra at den har begynt å bli ganske aggressiv ovenfor en sommerfuglciclide vi har. Scalaren "mister" av og til fargene også, og blir helt blek. Jeg har en vanlig sølvfarget ciclide med sorte striper.
Scalaren oppfører seg ikke nevneverdig rart bortsett fra at den har begynt å bli ganske aggressiv ovenfor en sommerfuglciclide vi har. Scalaren "mister" av og til fargene også, og blir helt blek. Jeg har en vanlig sølvfarget ciclide med sorte striper.
Postet 19.08.10 kl 17:20
Endret: 19.08.10 kl 17:22
tillsett litt salt i akvariet om du så ikke har gjort det allerede. Helst havsalt uten tillsettnings stoffer, å øk temperaturen bittelitt så at du gir de en litt kunstig feber. Det er det jeg pleier å gjøre når jeg har en anelse av enten parasitter eller sopp. Søk også litt på nettet om scalare sykdommer etc.
Postet 19.08.10 kl 17:42
LicotaVanskelig å få tatt bilde! Det "henger" ikke ut, men stikker litt ut - 1,5mm kanskje. Og det er en dyprød farge, og ser ut som to-tre nåler.
Røde nåleaktige "ting" som stikker ut av anus på en stor ciklide, tyder dessverre veldig på at det er innvollsparasitten camallanus.
Det finnes (dessverre) mange tråder om det her fra før på forumet, jeg får 80 treff ved å søke på ordet her. Du finner blant annet "Cammalanus! - Noen som har erfaring med vellykket behandling?", men det finnes også en hel del artikler om det på nett. Du kan google litt og velge sider fra Norge om du er usikker på engelskspråklige.
Denne artikkelen om camallanus finnes på Akvarieklubb.org, men den er gammel (fra 2004). For noen få år siden var det nærmest en dødsdom å ha fått camallanus på fiskene, for ingen effektive medisiner fantes tilgjengelig for akvarister flest.
Men heldigvis, nye medisiner mot sykdommen har dukket opp på markedet de seneste årene. Bl.a. vet jeg at Sera har en, og du finner navnet på den i denne tråden fra november i fjor: "Hår i rumpa, camallanus?"
NB! Den norske nettbutikken Aquamanias har den Sera-medisinen.
Engelske artikler:
Camallanus Worms: An Aquariasts Worst Nightmare
Fishprofiles.com/disease: Camallanus
Det kan være veldig vanskelig å kurere fiskene for et angrep av denne parasitten, så det er viktig at du følger bruksanvisningen veldig nøye, og om nødvendig gjentar kuren.
Postet 19.08.10 kl 17:54
Endret: 19.08.10 kl 18:05
Postet 19.08.10 kl 18:29