Jeg har et kampfiskpar, nåvel, 1 hann og en hunn iallefall, som har gått sammen med noen andre fisker(neontera, platy og 1 barbe). Kampfiskannen har bestandig vært en pasifist som vek unna enhver form for strid.
En dag oppdaget jeg en hvit "dott" på ryggfinnen, samt at de to finnene under så noe "frynsete" ut. Flytta han straks over i bollen(ja, jeg har ikke noe annet kar, og det er vel bedre enn en isboks?! Før noen skulle finne på å påpeke det)
Han henger i vannoverflata hele tiden, og har fått en vertikal stripe bak på kroppen. Det ser ut som et sår. Jeg har ingen erfaring med fisk i det heletatt, annet enn til middag, og dette bekymrer meg. Han er slapp og utilpass, spiser dårlig. Den hvite "dotten" på ryggen er borte, sammen med ryggfinnen.
Hva kan dette være? Er det sopp og finneråte? Kan han ha brent seg på varmekolben? Er det noen som har banka ham opp?
Jeg har ikke annen "medisin" enn ektozonsalt og daglig vannbytte å tilby ham. Hadde det vært bedre for ham å vandre? (svømme?)
De andre fiskene han gikk sammen med før, er friske som eh..ja, fisker.
Vet at jeg skulle tatt bilder, men det er helt umulig å få til i en rund bolle, med bare middels dårlig mobilkamera.