Mystisk mollydød

Jeg har siden oppstart av akvariet for ca halvannet år siden latt en gruppe Molly gå i karet med en liten stim kardinaltetra. Det har ikke vært noen problemer med sykdom i karet i denne perioden. Tidligere var det en stim på 10 gullbarber av et slag, som døde ut en etter en. Disse døde ikke av sykdom, men sakte utsulting pga tilbakeholdenhet under mating. Det som plager meg at med jevne mellomrom oppdager jeg en Molly, gjerne en mellomstor en (Mollyene har gått fra 10 individer til ganske så mange, uten at tanken har vært overfylt), som får problemer med motorikken. Den begynner ofte med å henge i overflaten bevegelsesløst, og med sammenklemte finner. Etterhvert får den en sidelengs bøy på kroppen, som gjør at fisken av og til går i frenetiske spinn. Til slutt blir den liggende å gispe i bunnen og dør. Fra første til siste symptom tar det ca 2-5 dager. Det som er litt mystisk er at dette skjer bare med en og en, det blir aldri noe massedød. I tillegg er det ingen andre synlige symtomer på fisken, øyne og skjell ser fin ut. Fisken blir selvsagt avmagret etterhvert, og på den siste fisken kunne det se ut som om at den var unaturlig avmagret fra bak hodet og litt bakover ryggen.

Litt tilleggsinformasjon: God filtrering og ingen overskuddsnæring i vann, greit med oxygen. Fores med fryst artemia som tines opp før foring, Tetra Pro Colour flakfor, og paprika, agurk, squash. PH rundt 8, Gh ca 3-4, temp 25 grader.

Takker for hjelp! Hilsen Andreas
Den ene Mollyen jeg fikk av deg utviklet bukvannsott, og måtte avlives. Da brukte jeg eSHa 2000 for å hindre videre smitte.

"Sammenklemte finner" er tegn på parasitter. Prøv en eSHa Exit kur.
eSHa 2000 og eSHa Exit kan kombineres.

Mer info: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Er det noen andre som har formeninger om hva det kan være?
Når du snakker om overskuddsnæring,er det nitritt du snakker om da?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap