Hvite "rusk" på platy

Platy-hannen min har fått hvite "rusk" nedover kroppen. Han står veldig stille forholdsvis lavt i karet, og var ikke interessert i mat. Rygg- og bukfinner ligger inntil kroppen, og det har de vel egentlig gjordt siden jeg fikk ham for 4 dager siden. De andre fyker ivrige rundt, og vil veldig gjerne ha mat.

Har lett i artikler, og på sykdomsforum, men finner liksom ikke noe som passer. Tenkte hvitprikk først, men det ligner vel egentlig ikke. Prøvde å ta bilde, men han står midt i karet, med "feil" side til, så det ble bare tull. (Flere rusk på høyre enn på venstre side) Har ikke sett ham klø seg mot noe.

Han går sammen med tre platy-damer og tre ancistrus. Noen som kan hjelpe?
Elendig bilde, men hjelper det?
Fikk tatt et bilde som kanskje kan hjelpe... Er veldig bekymra her...
Siden ingen svarer tar jeg grep selv. I tilfelle det er hvitprikk alikevel har jeg nå skiftet ca 40% av vannet, og hevet temperaturen til max på kolben. Prøver varmebehandling for sikkerhetsskyld. Frykter det blir hardt for platyene, men ser at det er flere her inne som har gjordt det...
Hvis du skal ta varmekuren, burde du være sikker på at varmekolben din klarer å varme hele akvariet til over 30 grader, eller så vil problemet bare bli verre.
Da krysser jeg fingrene for det!!! 32 er siste tall, men det gikk an å skru den såvidt forbi... Hvis ikke blir det medisinering i morra!!!

Dette er så trist... Har bare hatt mine 7 første fisker i 4 dager...
Det er veldig viktig at du har nøyaktig 32 grader i vannet.
Har du mer en 32 grader vil fiskene slite med å overleve, og er temperaturen under 32 grader vil hvitprikken bare trives enda bedre og derav spre seg.

Har noen fler av fiskene lignende symptomer?
resten ser helt friske ut, både platyene og ancistrusene. Ihvertfall føreløpig... Men ancistrusene er jo fulle av hvite prikker uansett, så det er ikke så lett å se. Men livlige er de ihvertfall.
Har sett nøye gjennom JBL- online hospital en gang til, men er fortsatt usikker på om det er Hvitprikk eller noe annet. Bildene der er ikke så veldig bra. Er det noen som har et skikkelig bilde, slik at jeg får sammenlignet ordentlig? Ser ut som han har en liten skade på halefinnen også, men ser ikke ut som det er finneråte...
Forsøker du å google den engelske betegnelsen "white spot disease" får du veldig mange treff, og endel av de har ganske bra bilder.
om det er hvitprikk ser det ut som noen har "saltet" fisken din, små salt eller sukkerkorn ...
Har lest det, men blir ikke sikker på om det stemmer. Har lurt på om det er sopp, men det passer liksom heller ikke... Har sett på masse bilder, og på disse er prikkene hvitere og mer definerte enn på fisken min.
Hjelp!
Har nå kjørt varmekuren i 8 døgn! Har vært borte i helga, og da jeg kom tilbake i dag hadde han fått tre nye prikker!!! Hvor lenge bør jeg fortsette med dette, før jeg eventuelt prøver med medisiner istedet?
Esha Exit er tingen mot hvitprikk - effektivt og ikke minst skånsomt mot både filter og fisker. Evnt. kjør en kmobikur med Esha 2000.
Ved varmekur er det veldig viktig å tilføre nok oksygen, luftpumpe og brusestein e.l. Blir det dårlig med luft, får fisken problemer og blir mer mottakelig for sykdom. Har selv tatt knekken på hvitprikk med eSHa Exit uten å tulle med temperatur, og noe uforståelig som lignet men ikke helt med en kombinasjon av Exit og 2000. Det tok laaang tid og mange runder, men slapp alikevel heldig unna uten filterdød og plantekatastrofer og frykteligheter. Stakkars liten, han ser virkelig tufs ut, håper det går bra...
Takker for svar! Har luftpumpe med brusestein, så jeg håper det er nok oksygen. De andre fiske ser heldigvis ut til å ha det bra; de er aktive og spiser av hjertens lyst. Får ta meg en runde og sjekke om det er noen butikker i Trondeim som fører Echa...
Ikke hvitprikk alikevel?
Var en tur innom Akvasie zoo på Tiller i dag, og der hadde de noen mollyer full av hvite prikker. Dette påsto jenta i butikken a var en type sopp, som de behandlet med sat. Kanskje det er boe sånt Rocky har? Slik at jeg egentlig skulle hatt oppi mer salt, og skrudd ned temperaturen igjen? Blir bare mer og mer forvirra jeg...
Butikkansatte har veldig varierende erfaring med fisk, en god del sier i beste fall det de har fått beskjed om, selv om det heldigvis finnes fagfolk også. Så som nybegynner blir man helt svimmel, mens fisken strir. Har knerten din sopp, gjør vel varme bare vondt værre. Litt salt hjelper på motstandsdyktigheten, og særlig for Molly som tåler brakkvann. eSHa 2000 tar sopp uten å ta knekken på de gode bakteriene, men det tar litt tid fordi midlet ikke er av de sterkeste. Og ettersom du ikke er helt sikker, er en kombinasjon av eSHa Exit og eSHa 2000 det tryggeste kanskje? Jeg angrer ikke på valget, i alle fall :o)

Når det gjelder salt i akvariet har det gått noen kuler varmt her inne i det siste, men jeg tror de fleste var enige om at å bruke det til behandling var greit.
har ikke lest hele tråden pga latskap men utifra bilde å de 3 første postene så er jeg 90% sikker på at fisken din har sopp... Beste naturlige kuren er salting av vann. anbefaler 1 promille salt per liter vann, da forsvinner soppen sakte men sikkert.
du finner måleskala på nettet.
PS: ikke bruk 700kr på akvariesalt på zoo foretningen din. stikk innom en dagligvare foretning å kjøp salt uten jod å antiklumpemidler i. heter som regel naturlighavsalt å kommer i flere forskjellige pakker.
ps: når jeg sa 1 promille salt per liter så betyr det det samme som at hele akvariet ditt får totalt 1promille salt i vannet. Er bare lettere å regne ut hvor mange gram salt som skal til for 1 liter også gange det med antall liter vann du har i karet ditt.
bare for å vise hvor lite 1 promille salt er; det er 37promille salt i middelhavet. Så det ser kanskje mye ut, men det er faktisk veldig lite. bare husk å bland saltet godt ut i vann som skal i akvariet å ikke hel salt løsninga rett over fisken da de blir å få et sjokk, hel ut litt etter litt så det får blandet seg godt i akvariet.
End of story...
Karet har vært saltet i ni dager det Limsted, uten at det har hjulpet stakkaren. Har selv lurt på det med sopp... I kveld virket han desverre så shabby, at nå svømmer han i fiskehimmelen... Sukk... Sånn kan det gå...
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap