Noen sp. angående varmebehandling.

Jeg har en flokk discus som jeg skal sette opp tempen på pga sykdom, Men i karet med de går det noen L200 L239 L306 og klovner, noen Corydoras aenus og sterbai, det går og noen tetra av forskjellig (sort kardinal og neon)

Spørsmålet er tåler de andre fiskene høy temp? Særlig mallene er jeg redde for.. Greien er at det er sykt mye arbeid å flytte de, pluss at sjansen for at de er syk og er jo der, å da flytter jeg jo bare rundt på sykdommen..

de har nå 30 grader å det takler de utmerket. men tenkte jeg skulle høyne tempen til 34. for å se om jeg blir kvitt dette..
Er det hvitprikk?

Jeg kan ikke si om mallene tåler det eller ikke (skal ikke sterbai tåle ganske høy varme forresten?), men et av problemene blir i hvert fall oksygeninnhold. Varmt vann holder dårligere på oksygen enn kaldt. Så hvis du skal øke tempen, bruk luftstein eller lignende (god sirkulasjon i hvert fall) slik at du holder oksygennivået oppe.
Nei er vertfall ikke hvitprikk, Tror heller det er flagelater. Snakket med Betine, det var hun som fåreslo behandlingen med fikk ikke snakket så mye med henne at jeg fikk forhørt meg ang disse andre om de tåler det. Men mulig jeg bare må ta en sjangse.. sterbaien tror jeg tåler det, værre med de andre mallene.. de som virkelig koster masse masse penger.. huff.. har vel en god slant tusen lapper i maller oppi der..store er det og
Har hørt at årsaken til at noen fisker er sarte for varmekuren er at varmere vann inneholder mindre oksygen. Derfor, sett gjerne inn en ekstra sirkulasjonspumpe (hvis det går bra for diskusene) eller bruk luftpumpe for å lage krusninger i overflaten og dermed mer oksygen i vannet. Gjerne begge deler.

Søk også på varmekur her i forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap