Munnsopp på øreål?

Hallo, så etter jeg kom hjem fra jobb i dag at en av de 2 øreål'ne mine ikke så helt bra ut (se bilde). Hva kan dette være?

Så litt i "Sykdom i akvariet." artikelen og lurer på om det kan være munnsopp? Eller et sår? Den er også litt rød rundt nesen.

Den virker ikke noe spesielt plaget av det, så ikke noe mistenkelig på den i går kveld.

Håper det er noe som kan behandles, vil helst unngå å miste den :/
Ålen din har fått sopp (fungus). Dette er gjerne tegn på dårlig vannkvalitet hvis ikke ålen din har blitt smittet eller du har puttet i akvariet noen som hadde dette viruset med seg. I første stadiet kan det bli bra bare ved å bytte vann oftere. Eller du kan følge behandlingen til Frank Angell her. Men slik ålen din ser ut, så bør du nok ha en sterkere dose:

0. ta ut filtermedia i filter og oppbevar det i et friskt akvarie.
1. fjern soppen (bomull dott) i et kar med rent vann
2. legg ålen i et kar med saltet vann i ca. 3 minutter (0,3% salt)
3. legg den tilbake i akvariet
4. senk vannstand til halvparten
5. kjør opp temperatur til ca. 28
6. sett inn luftpumpe
7. bland Sera Mycopur i en bøtte (følg dosering iht. mengde vann i akvariet)
8. tøm rolig blandingen i akvariet. La det hele være i et døgn
9. bland halv dosering og tøm inn i akvariet i dag 2
10. bland halvdosering og tøm i akvariet den 3. dagen
11. fyll akvariet fult igjen den 4. dagen
12. skift halvparten av vannet hver dag og 3 dager fremover.
13. Legg så filtermedia tilbake.
Grunnet Fungus (sopp) er en sekundær infeksjon bør ålen din behandles også med Backtopur for å forebygge ålen din mot nye angrep. Kjør begge medikamenter samtidlig fra første dag. Følg nøye med nitrit/nitrat de neste dagene. Etter noen dager hvis sykdom ikke er bedre eller komme tilbake. Gjenta hele prosessen på nytt.
Et par bilder til.
Filteret er starta for ca 3 uker siden (utvendig filter opptil 150L (60L akvarie dett er)) og har byttet ukentlig litt vann.
Sikker på det er sopp? Jeg kan ikke se noe typisk "blomster" eller noe typisk sopp greier, men nå er ikke jeg noe expert heller da.
Har ikke noe medisiner liggende og kan tidligst få noe i morgen kveld, har bytta halve vannet nå, skal jeg gjøre det i morgen også?
Jeg var kanskje litt for raskt å konkludere at det er munnsopp på grunn av den hvite dotten på munnviken til ålen din. Det er kanskje bare lys fra kameraet ditt. Det er viktig å vite hva det er først, før en går til behandling
OK, det første bildet er tatt med blits og det ser ikke så "stykt" ut ellers, men ser nå at det er tegn til et lite utslett på siden ca 3cm lengre ned så det kan jo tyde på at det er noe sopp greier, eller? Litt rødt og tegn på slik hvitfarge.
Faren min skal ta turen innom en dyrebutikk i morgen å høre om de har noe medisin/kur, skrev ned navet på medisinene du anbefalte og det første bildet så får de se også.
Om de ikke har akkurat de har de sikkert noe tilsvarende?

Håper virkelig dette går bra, har ikke lyst å miste ålen :/
Ålen døde i natt, det sprede seg til gjellene og øynene og da var det slutt
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap