Malle med sår!

Å nei... Troro mallen min synger på siste verset Denb fikk for 4 dager siden et slags rødaktig sirkel på siden. Det eneste jeg kan si, er at det lignet på utslett.Da tilførte jeg litt salt i vannet. I går hadde området med "utslett" blitt til et åpent sår, og i tilleg var det tegn yil utbrudd andre steder også.. Kan se inn til kjøttet, og det virker som om skjellene faller av. Det ligger et bomullsaktig belegg utenpå. Ergo trodde de i butikken at det var sopp, og jeg begynte å behandle med eSHa 2000. I dag ser jeg at utslettet har spredt seg, og det åpne såret ser ikke bedre ut.

Det virker som om den hyperventilerer noe, men er ellers ok. Men dette ser ikke pent ut, og må tydeligves være smertefullt.

Har prøvet å svare på de ulike ting som gjør at dere kan få en bedre historikk bak det hele, samt prøvet å laste opp et bilde.

Alle de andre fiskene virker ok. Men kan mallen min reddes? Er dette evt smittsomt. Har fått vite at jeg skal medisinere i en uke, men ble bekymret da det ikke har bedret seg, men heller blitt verre..

Hva skal jeg gjøre??

Hvordan fisk er det?
Dette er en malle, men jeg er ikke sikker på hva slags det er..

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Jeg har hatt denne i 5 år, men er jo ikke sikker på hvor gammel den var da jeg kjøpte den. Men den var ikke fullt utvokset.

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Den går i et 70 l akvarie med 4 Polkadott botia, 2 guppyer, 1 sverdrake og 5 neon tetraer.

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Jeg kjøpte de 2 guppyene for en uke siden.

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Akvariet ble renset og tilført nye planter for ca 1 1/2 uke siden.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Vannverdier er ifg butikken ok.

Litt dårlig bilde,men det ser ut til at såret er for stort/for dypt til at det gror.
Hva slags salt har du brukt?
Når jeg får skrubbsår,så er kanskje ikke salt det første jeg tar på det..
Bruker ikke salt som medisinering i mine karr,men det er kanskje andre akvarister der ute som gjør det

Krysser fingrene for at den klarer seg
Jeg har brukt litt Credozon men kun som mineral tilskudd. Såret har blitt værre i løpet av dagen. Vet du om dette er smittsomt? De andre fiskene oppfører seg inntil videre ok.

Beklager dårlig bildekvalitet.
Om det hadde vært smittsomt,så hadde de andre fiskene hatt symptomer nå.Etter det jeg skjønner så er de friske.
Kanskje den har vært borti noe skarpt og fått skaden på den måten?
Det virket ikke sånn da "udslettet" startet. Og nå har den i tillegg fått en lignende sirkel et annet sted. Det er så vidt synlig på bildet, og ligner en rund flekk som er mye lysere grå enn resten av fisken.

Skal prøve å få et bedre bilde av den og laste det opp når muligheten byr seg.
Den har ikke vært borti varmekolben og brent seg? Noen varmekolber blir fryktelig varme når de står på.
Kine Kristine
Den har ikke vært borti varmekolben og brent seg? Noen varmekolber blir fryktelig varme når de står på.

lurer på det samme, det kan nesten se ut som brannsår, fra det ene bildet.
Plussmedlem
Denne ancistrusen er det ikke noe håp for.
Det er jeg rimelig sikker på.
Du skriver også at den bare blir verre. Lever den fortsatt i dag?

Når fisker får mindre sår så er hyppige/daglige vannskifter ofte tilstrekkelig for å helbrede.
Såret på mallen din ser for alvorlig ut, dessverre.

(PS. Du har ingen sverdrake. Fisken har ingenting med drager/draker å gjøre. Hannen har et "sverd". Derav navnet sverddrager.)

Hva mener du med at "akvariet ble renset for ca 1 1/2 uke siden"?
Hva gjør du når du renser karet?

frosken
Når jeg får skrubbsår,så er kanskje ikke salt det første jeg tar på det.. Bruker ikke salt som medisinering i mine karr,men det er kanskje andre akvarister der ute som gjør det.

Tenkte bare jeg skulle svare litt på dette... Jeg har aldri fått svar på hvorfor salt blir sett på som "vidunderløsningen". Da jeg fikk hvitprikk på neonflokken min valgte jeg å varmebehandle fremfor å he i salt. Men jeg har hørt om flere som har opplevd positiv utvikling med å ha salt i karet, både for prikkesyker og alle andre slags syker..
Men for åpne sår har jeg aldri hørt om.

I dette tilfellet ser heller for at noen kraftige vannbytter ville vært bedre førstehjelp. Jeg brukte salt i karet for 2 dager siden i et forsøk på å bli kvitt BGA, og endte opp med brått knallsterke farger på fiskene, en meget lykkelig ancistrus med ryggfinnen oppe, og veldig aktive kuhliier.

Så i noen tilfeller ser det ut til at litt salt kan ha en slags effekt på fisken... Men det er nå ett passende tema for en annen tråd. Utgangspunktet blir nå at trådstarter vet litt mer om mulige reaksjoner på salt i vannet
Kanskje best å avlive fisken nå?
mallen min er blitt verre i dag Såret er blirr større, og "udslettet" har spredt seg. Finnene begynner også¨å se ut som "pinner". Så jeg må avlive den snarest.

Hvordan gjør jeg dette på en mest human måte?

Bør jeg fortsette å medisinere selv od den syke fisken blir fjernet, i tilfellet noen av de andre har fått det samme?

Botiaene mine virker veldig lettskremte i dag. Håper ikke noe er galt med dem også

Ang kolben, så er den ikke for varm.

Ang rensing av akvariet, så ble dette gjort på samme måte som tidligere. Filter i pumpen ble renset. Sanden ble "støvsuget", og 2/3 av vannet ble skiftet ut. Dette har aldri skapt problemer noen annen gang.

Såg at jeg hadde en skrivefeil sist. Mente så klart sverddrage.
Rense pumpa? Du mener vel ikke å gnukke og gni på filtersvampen til den er gullende ren?

Ifølge norsk lov skal fisken bedøves med nellikolje før den slippes ned i en kjele med fosskokende vann. Noen knekker nakken på de, og noen hiver de rett ned i kjelen når det fosskoker om man ikke har nellikolje for hånden.
Bør jeg fortsette å medisinere?
Nei nei...Ikke gnikket og gnidd. Det skal da være noe bakterieflora igjen, ettersom jeg har forstått?

Vel... Nå blir det seremoni ved komfyren da Synd.

Får krysse fingrene for at de andre ikke har fått denne sykdommen.

Bør jeg fortsette å medisinger resterende fisk?

Filteret skal skylles forsiktig i akvarievann, så her har du forstått rett

Medisinering i karet kan være stressende og belastende for resterende fisk i karet.
Sålenge ingen av de andre fiskene har symptomer synes jeg du bør la medisinen stå.
Takk for all hjelp:-)
Takk til alle som har prøvet å gi et svar i denne saken. Synd at utfallet ble avlivning.
Avliving var nok det beste ja. Når det er gjort, kanskje du skulle sjekke utslettet? Er alle røde ringer? Kan du se for sikkerhets skyld at det ikke ligger en liten ringorm under skinnet der hvor ringene er? Om det har vært parasitter kan jo dette medføre en risiko for andre fisk.

Salt er brukbar medisin i noen tilfeller. Ganske enkelt fordi noen organismer tåler det veldig dårlig, mens fisk stort sett tåler det bra. Mange maller tåler ikke salt godt. Så i dette tilfellet ville nok andre midler vært bedre egnet.
Nå dør resten også!!
Ser ut til at jeg må fortsette denne tråden....

Sluttet som anbefalt med medisinering, men i går døde den ene neon-tetraen, og i dag var både guppyen og enda en neon-tetra død..

Disse hadde ikke de samme sårene som mallen hadde. Fant heller ikke noe merker på dem. Virket som om de hadde dødd plutselig.

Desverre ser det ut til at den ene polkadott botiaen har fått det samme som mallen.
Den har under magen begynt å utvikle et lignende utslett som mallen hadde. Dette er også sirkelformet og noe rødt.

Hva gjør jeg nå?? Virker som om denne sykdommen har spredd seg? Og jeg vet ikke hva det er.

Til info så sjekket jeg mallen etter at den var død, og der var ingen ringormer eller lignende på den.

Har prøvet å ta et bilde av botiane, men kvaliteten blir desverre for dårlig til å legge ut.
Plussmedlem
eSHa 2000-medisinering hadde ikke hatt noen virkning likevel.
Det kan virke som om du har fått en alvorlig bakteriell infeksjon på fiskene dine.
Da må det sterkere lut til en eSHa.
Sera Baktopur Direct kan være verdt å prøve.
Denne tar også filterbakteriene dine.
(Det må være Direct. Ikke bare Baktopur.)
Ok. Hvem forhandler dette stoffet?
Plussmedlem
Veit at Aquamanias.no har denne. (Nettbutikken er tydeligvis "nede" akkurat nå.)
Hvilke dyrebutikker som har Sera i Stavanger aner jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap