Hvit mark på kardinaltetraene, hva er det?

For en god stund siden oppdaget jeg noen hvite mark på noen av kardinaltetraene mine. Fant ikke ut hva det var, så ble ikke til at jeg gjorde noe med det. Antakeligvis støk disse fiskene med, da stimen min har minket.

Så ikke noe mer til det, men nå ser jeg en kardinaltetra som har fått en slik hvit mark igjen. Marken sitter på siden av fisken, inni huden.

Det ser jo ikke ut til at det er så veldig smittsomt. Sprer seg sakte og jeg har ikke sett noen andre fisker med slike mark.

Noen som vet hva dette er? Og hva jeg skal medisinere med?
En type lernaea / ankerorm, kanskje? De bør du kvitte deg med fortest mulig.
Hvilken medisin bruker jeg da?

Har så sjeldent sykdom på fiskene mine, så har ikke peiling. :/
Jeg hadde faktisk slike på et par kardinaltetraer en gang. Tok en pinsett og fjernet ormen fra fisken. Det gikk faktisk bra. Har ikke hatt det siden. Min erfaring er at disse ormene dør ut av seg selv i akvariet.
Pinsett er ofte den beste måten til å fjerne ankerorm. Ellers skal kalium permanganat bad være effektivt. Salt kan også brukes, men kanskje ikke alltid like bra.

Edit: Det er bare i siste fase den henger ut av fisken og er synlig. Det er når den er klar til å slippe egg. Før dette kan den ligge inne i fiskens muskler i flere måneder. Det kan derfor være vanskelig å vite hvilke fisk som er smittet. Ofte er det sekundære infeksjoner i såret etter angrepet som dreper fisken.
Hvor får jeg kjøpt kalium permanganat?

Er det nok å behandle synlige syke fisk (eller f.eks alle kardinaltetraene), eller må jeg ta hele karet? Eller er rett og slett det enkleste å knerte kardinaltetraene? Smitter dette over på annen fisk?
Det får du tak i på apotek som selger kjemikalier. Noen er det jo fortsatt, selvom det dessverre ikke er så mange som før.
Men det beste er å dra den ut med en pinsett. Vil du ikke det, kan du jo ta ut den syke fisken og avlive den. Kardinaltetra er jo ikke så kostbare. Selvom andre skulle være smittet vil det ikke spre seg før den kommer ut av fisken. Så da er det jo bare å følge med, og nappe den ut med en gang. De fleste typer fisk kan bli angrepet.
Da tror jeg at jeg satser på avlivning.

Men UV-filter vil vel begrense spredningen av dette eller? Har nemlig UV-filter tilkoblet filteret i dette karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap