Hvitprikk i karet. hvilke valg har jeg nå med disse fiskene?

Måtte stresse å flytte akvariet mitt i helgen. Skiftet også masse vann ca 50% ved to anledninger i helgen.

Har nå fått utbrydd av hvitprikk i det 275l store karet.
Jeg merket dette først søndag, og kjøpte esha exitkureni Mandag, og begynnte kuren straks den ettermiddagen.

Har ikke sett noe merkbart til forandring av prikkene enda, det er fortsatt flerne fisk som er tydelig angrepet av hvitprikk bl.a vanlig sommerfuglcikldie og praktbotiane.

Har hørt at varmekuren skal ta knerten på parasitten effektivt.

Har jeg noe valg, fiskene jeg har er - praktbotia- øksefisk -l200/L181 - vanlig og boliviansk sommerfuglciklide- papegøyeciklide- Danio choprae.

Mulig å doble kuren hvis den ikke virker eller kjøre varmekur
Esha exit er jeg veldig fornøyd med. Hadde hvitprikk for noen uker siden i et loach-akvarium, hvor fiskene er veldig sensitive for hvitprikk, og medisinkurer, så i et slikt akvarium er det ofte skikkelig krise.
For å få bort all hvitprikken måtte jeg kure i 2,5 uker. Det hadde sikkert tatt kortere tid om jeg hadde økt temperaturen til 27-28 , istedet for å ha temperaturen på 24, slik at livssyklusen til parasitten gikk fortere.
Så det jeg vil anbefale er å øke temperaturen til 27-28 og fortsette med Esha exit.

NB: Fiskene kan fortsatt se ut som om de har prikksyke, selv om parasitten er død. Dette er fordi prikkene er arr etter parasitten, og det tar noen dager før arrene gror.
Fiskene med synlig mye synlige prikker ( praktbotiaène og sommerfuglcikliden) dem klør seg også endel i sanden

Bør jeg regne med fiskedød når man har fått hvitprikk i karet?

Skrur nå opp gradene til ca 27gr.

Det er den tredje dagen kuringsdagen idag.
De trenger ikke dø. Av mine fisker så var det bare den nye, som hadde med seg hvitprikk og allerede var utsultet, som døde. Ellers så har alle de andre det som plommen i egget

Det tok en uke før de fleste fiskene begynte å bli fri for prikker. Det tar også ca. 1 uke før parasitten har levd ut livsstadiene sine, avhengig av temperatur (er bare ved ett av stadiene parasittet kan drepes), så du må nok bare ha tålmodighet.
Ja, i stadie 2 kan de kun drepes. Men er det bare å forlenge kuren hvis jeg ikke ser forbedring?

Hvis jeg ser forbedring, så skal man skifte litt vann og evt kjøre kuren noen dager ekstra for sikkerhetsskyld har jeg lest....
Husk grundig slamsuging hver dag. Veldig viktig når du har hvitprikk. Jeg har samme erfaring som Kine Kristine. Exit er en effektiv og skånsom medisin.
Lykke til!
Hadde nylig også et utbrudd. Jeg prøvde først med vanlig hvitprikk medisin, vanlig malakittgrønt / formalin blanding. Det var først en liten bedring, men etter dette hadde medisin ingen effekt.
Skrudde opp temp, den ble liggende på 33 grader. Etter 3 dager var alle hvitprikk borte, fortsatte med høy temp i noen dager til. Ingen fisk døde. Noen var hardt angrepne da jeg satt opp temp. Uten temp økning ville disse etter all sannsynlighet vært døde nå.
For mine fisker var laveste oppgitte max temperatur i fiskebasen 28 grader. Temperaturen lå på 34 det første døgnet, uten at det første til problem. Men brukte ekstra luftpumpe og hadde kraftig sirkulasjon i akvariet.
Jeg er usikker på om jeg tør å kjøre tempen over 31gr da makstempen er 26gr på noen av fiskene ifølge fiskebasen. Med det skal vel tas med en klype salt da.

Kan jeg kjøre kuren i f.eks 5-6dager i strekk?
John Christoffer Mæland
Kan jeg kjøre kuren i f.eks 5-6dager i strekk?

Ja, det kan du. Som nevnt over... kombiner med grundig slamsuging. Ved slamsuging fjerner du mange av parasittene i fase 1 da de ligger i substratet. Vær litt raus med doseringen av Exit. Heller litt for mye enn litt for lite.

Tempkravene i basen er relativt uvesentlig i en behandlingsfase.

EDIT: OM du går for tempkur; Husk ekstra oksygentilførrsel. Veldig viktig!
Har hatt flere runder med hvitprikk, og etter anbefaling fra oppegående butikkansatte kjørte vi først etter bruksanvisningen, deretter økte vi doseringen i to-tre omganger, og så var det over. Kunne ikke bruke salt eller temperatur med vår fiskesammensetning. Siste runde var nok noe annet og/eller mer enn hvitprikk, da brukte vi en kombinasjon av Exit og 2000, og med stadig økende doser. Ikke slutt for tidlig! Utbrudd nummer to her kom helt sikket av at vi ga oss for tidlig, før alle frittsvømmende parasitter var drept. Skikkelig stress det der, men det går bra skal du se :o)
idag er det den 6 dagen jeg bruker esha medisinen. Jeg bruker litt mer enn det som står på bruksanvisningen. 30-35 dråper istedet for 25dråper. Ser forbedring, men fortsatt hvitprikk. Skal jeg bare fortsette kuren? Har forøvrig 27gr i karet.
Jeg ville fortsatt til prikkene ble borte. Ble fryktelig trist da vi fikk tilbakefall fordi vi ga oss for tidlig
fikk hvitprik for en stund siden. Jeg tilsatte litt salt, og skrudde opp varmen. Tok knekken på prikkene mistet bare en fisk
Nå har jeg brukt esha 2000 i 2 uker. altså 15dager med medisin. Ingen av fiskene har prikker lenger, men noen klør seg fortsatt.

Idag jeg tom for esha 2000. Kjøpte ICHTHYO MEDIC fra prodac.

Hørt at denne medisinen gjør vondt verre?

Hva gjør jeg videre?

EDIT: Fikk ringt butikken, og bytter den imorgen. Kjøper en ny esha imorgen og fortsetter kuren. Skrur opp til 28gr nå. Har vært på 26-27gr i 2 uker. Vet den sko ha vært høyere..
Inaktiv bruker
kan du ikke bruke prodac sin da?
Ville ikke anbefalt prodac sin. Filterkulturen vil gå tapt når man bruker denne, og den er skikkelig dårlig.
Jeg brukte hele Esha 20ml på kuren min. Ingen fisker klødde seg etter kuren, da de var prikkfrie. En fisk var ikke blitt prikkfri etter kuren (den som startet hele dritten), men 3 dager etter avsluttet kur var prikkene borte. Sikkert bare døde parasitter som satt på.
Prikkene er vekke for lengst, men noen klør seg jo fortsatt. Skal jeg kjøre kuren videre med esha eller?

Blir den 16 dagen på rad!
Har du tatt vannbytter under kuren? Jeg tok ikke vannbytter, unntatt midt i kuren. Ca. etter 1uke. Det var for å få sugd opp evt. parasitter, og byttet vann.
Det kan være at fiskene klør seg fortsatt pga. arrene de får etter hvitprikk, og at det klør når det gror til igjen. Eller at det er noe annet som plager fiskene. Har du hatt mye nedbør i området i det siste? Ofte må vannselskapene klore vannet om høsten når det er mye nedbør. Det kan jo være at det er det eller at du har vannverdier som ikke er helt optimale som gjør at fiskene klør.
Kine Kristine
Har du tatt vannbytter under kuren? Jeg tok ikke vannbytter, unntatt midt i kuren. Ca. etter 1uke. Det var for å få sugd opp evt. parasitter, og byttet vann. Det kan være at fiskene klør seg fortsatt pga. arrene de får etter hvitprikk, og at det klør når det gror til igjen. Eller at det er noe annet som plager fiskene. Har du hatt mye nedbør i området i det siste? Ofte må vannselskapene klore vannet om høsten når det er mye nedbør. Det kan jo være at det er det eller at du har vannverdier som ikke er helt optimale som gjør at fiskene klør.

Ja, jeg slamsuget for 10 dager siden, gjorde dette i 2 dager. Tappet ikke mer enn 5%.

Ellers har jeg ikke tatt vannbytte.

Tja... ikke vet jeg. Jeg fortsetter kuren jeg, men grunnen jeg spør er at jeg er litt bekymret for om jeg skulle drepe noen fisk med esha? Redd for overdose. Noen?
Du skriver eSHa 2000, det er eSHa Exit som er mest effektiv mot hvitprikk...

Vi er så heldige at vi bor nær er butikk med folk som virkelig kan akvarium og er brennende engasjert, vi har fulgt deres råd da tvilen kom snikende. Dosen er gradvis økt til det dobbelte uten konsekvenser, og behandlingstiden tredoblet. Vi fulgte vanlig vannbytteprosedyre, grundig slamsuging før medisinering, og medisinerte etter at lyset slo seg av, fordi medisinen er lysømfintlig. Vær veldig nøye med testing, all medisin inneholder stoffer som kan påvirke bakteriekulturen, også eSHa. Fryktelig prosess du går igjennom, jeg unner ingen den, og har omsider lært at all fisk må gå i karantene :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap