Hva skjer?

Har fått alvorlig grønnt vann i akvariet.. så ille at man ikke kan se i gjennom vannet skikkelig, grønn tåke!! Dette kom for ca ti dager siden, først la jeg merke til litt vel mye grønt "lag" over sanden, trodde jeg fora for mye med algetabl.... så da vannet ble kjempegrønt tok jeg å bytta ut 3/4 av vannet på mandag, nå er det like ille... så hva gjør jeg?

Akvariet er ca 600 L - dette satte jeg opp nå i sommer, har ikke hatt problemer før nå! Lurer på om jeg forer for mye m algetabl.. har 1 diger gibbiceps og 2 små maller, 5 praktbotia og 2 scalarer (er som regel disse 7 siste som spiser opp alle tabl..... !) De har fått 2-3 tabl pr kveld
Har endel store planter i karet og lite fisk (pga for liten pumpe)

Slangene inn til pumpa og ut (den er værst faktisk) er ille dekket med grønne alger også!! Må jeg ta en totalrenovasjon?
I forhold til sykdom så har sjelden alger noen direkte betydning. Dog, alger er et resultat av ubalanse i næringsinnholdet i vannet, noe som igjen kan føre til sykdom på fisk avhengig av hva det er for mye av. Har du altfor høyt nitratnivå i vannet over lengre tid f.eks., vil det kunne ha negativ innvirkning på fiskene med redusert immunforsvar og sykdom som resultat.

Joakim
I forhold til sykdom så har sjelden alger noen direkte betydning. Dog, alger er et resultat av ubalanse i næringsinnholdet i vannet, noe som igjen kan føre til sykdom på fisk avhengig av hva det er for mye av. Har du altfor høyt nitratnivå i vannet over lengre tid f.eks., vil det kunne ha negativ innvirkning på fiskene med redusert immunforsvar og sykdom som resultat.

Takk for info, men jeg har altså ikke sykdom i akvariet... lurer bare på hvordan jeg skal bli kvitt algene??
Webe
[QUOTE=Joakim]I forhold til sykdom så har sjelden alger noen direkte betydning. Dog, alger er et resultat av ubalanse i næringsinnholdet i vannet, noe som igjen kan føre til sykdom på fisk avhengig av hva det er for mye av. Har du altfor høyt nitratnivå i vannet over lengre tid f.eks., vil det kunne ha negativ innvirkning på fiskene med redusert immunforsvar og sykdom som resultat.

Takk for info, men jeg har altså ikke sykdom i akvariet... lurer bare på hvordan jeg skal bli kvitt algene??

Ok, men du har postet i sykdoms-forumet og da er det lett å gjøre seg den oppfatningen.

Når det gjelder bekjemping av alger så går det i all hovedsak på å fjerne overskuddsnæring, som alger er bedre på å nyttegjøre seg enn planter. De vanligste årsakene er for mye lys, for mye foring og for sjeldne vannbytter. Les artikkelen under "artikler/Om alger" som heter "Alger i akvariet"; der står det litt mer om dette. Du finner også mye info om dette om du søker/leser postene i forumet om "Alger" her på Akvaforum.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap