Boesemani med oppsvulmet munn

Den ene regnbuefisken min har fått oppsvulmet munn og det er et hvitt belegg ellernoe i munnviken. De to første bildene er av den, og det siste er hvordan resten av de jeg har ser ut. Den klarer ikke spise noe.

Hva kan det være?
Ser du om fisken puster fortere/tyngre enn normalt?

Tips før du poster i sykdoms-forumet.
Den puster like fort som de andre jeg har. Har hatt den i 4 uker, går sammen med 6 andre av samme type, 5 guppy, 3 gibbiceps, 2 L-002 og 3 perlegurami. Skifter vann hver uke (20%), vannverdier er normale. De andre fiskene oppfører seg normalt, mens denne holder seg i bakkant av akvariet hele dagen og svømmer ikke noe særlig rundt. I går kunne den bevege munnen, men i dag ser det ut som den ikke klarer det. Og som sagt klarer den ikke spise! (og den kommer ikke frem når jeg mater)

(Skal huske på å ta med all info om jeg poster her igjen!)
Når jeg ser på den nært ser det ut som munnen har grodd igjen. Det henger biter av hud (hvite biter) ned fra kjeven.
Død.

Har søkt litt rundt, men ikke funnet ut noe. (sett på bilder)
Jaggu ikke godt å si; den er relativt "ny" i akvariet ditt og det er alltids en periode med usikkerhet etter man har fått ny fisk. Du har ikke fått noen andre fisk siden disse? Boesemaniene er de siste du har fått i karet?

Det kan være en skade som resultat av slossing; det kan også være en bakteriell infeksjon. Jeg ville fulgt ekstra godt med på de de nærmeste dagene for å se om det er noe smittsomt...
Glemte å si at jeg fikk meg de 2 L-002'ene for vel 2,5 uker siden. Skal holde øynene åpne!
Tilfeldig bekjentskap
© Glenn E Kongstein
Reklame for plussmedlemskap