Hvite, små vorter som blir rosa og sår.

Har en Malawi-ciklide ( Placidochromis sp ´Jalo´) som har fått noen merkelige flekker tre steder langs roten av ryggfinnen, på roten av den ene sidefinnen og på nesen. Flere uker siden dette startet. Flekkene på ryggen er på begge sidene av finnen. Begynner som små "perler" (ser ut som piercing), så dette må være noe innvendig og ikke bare i huden. Ikke svulster eller hvitprikk.
På sidefinnen (innenfor spilene) ser det ut som mikroskopiske rognkorn. Han klemmer gjerne den finnen inntil kroppen.

Sårene begynner som bittesmå, hvite vorter og så blir vortene rosa neste dag. Etter det blir det små sår som vokser sakte.
Tenkte det var HULL-I-HODET og medisinerte med Esha Hexamita uten resultat.
Esha 2000-kur også. Ingen forandring.
Så fikk akvariet saltbehandling: 2,5 dl havsalt til 250 liters kar. Ingen forandring.
Så fant jeg noen dråper med Esha Exit og penslet sårene forsiktig med Q-tips. Da stoppet det opp litt noen dager, men nå vokser det sakte igjen.

Nå lurer jeg på om det er parasitter eller hva, og hva kan jeg gjøre med det?
Det er den fisken jeg er mest redd for å miste, og den oppfører seg normalt.

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Et par måneder. Nesten voksen.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type): Andre malawi-ciklider ( 8 stk Aulonocara).
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Nei. Denne og fire til er de siste.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter): Utvendig og innvendig filter, pluss UV-filter som jeg skrur av og på. Utvendig filter gjøres rent forsiktig før det begynner å gå tungt. Bytter ut hvit vatt. Innerfilter er fylt med vatt som skiftes ut (biologisk filter).
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte): GH 10, KH 10, PH 7,6, Får ikke målt NO2 og NO3 i dag pga strømstans i natt, men mengdene skal ikke være noe problem. Skifter 30 - 50 % vann i uka.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.: Han spiser og flørter som normalt. Klør seg ikke. Ikke symptomer på de andre fiskene.

Den får variert fòr.
Har bestilt mere Esha Exit og vitaminer.

Høyre side av ryggfinne 19. okt.:
[External Image]

Venstre side 11. okt.:
[External Image]

Sidefinnen:
[External Image]
Shiramor
Innerfilter er fylt med vatt som skiftes ut (biologisk filter).

Bagatell, men: Mente mekanisk filter.

Hadde et innlegg om en fisk med HULL-I-HODET, men den gikk i et annet kar.
Et par bilder til:
Fisken (med sår på nesen og ryggen). Som sagt: De tre flekkene på ryggen går igjennom finnen og er likedan på den andre siden:

[External Image]

Sidefinnen 8 dager senere enn det forrige bilde av sidefinne. Det kommer ikke frem, med det er bittesmå orange kuler her:

[External Image]
For meg kan det se ut som Lymphocystis, altså et virus. Dette er smittsomt og kan ikke kureres.
Har aldri mistet fisk direkte som følger av viruset, men de kan åpenbart få svekket immunforsvar -og dermed pådra seg andre ting...

Anbefaler deg å lese denne artikkelen om Lymphocystis
Virus
Ah, der kom brikkene på plass ja. Godt mulig det er sånn virus som plager den.
Tusen takk, og takk for linken.
Får meg ikke til å avlive fisken så lenge det ikke er verre enn dette, men får
la UV-filteret gå hyppig, og ikke flytte fisk mellom karene.
Oppdatering et år senere:
Jeg klarte å få fisken frisk

Blandet et par dråper Esha Exit med et par dråper vann i et eggeglass.
Brukte en tørr Q-tips og gned forsiktig vekk de lyse flekkene på fisken.
Så dyppet jeg ny Q-tips i Exit-blandingen og hadde litt på der flekkene var. Ikke så mye at det rant av det.
Holdt fisken halvveis under vann så den fikk puste, men enkelt var det ikke. Sikkert lettere om man er to om det.
Slapp løs fisken etter noen sekunder.

Gjentok dette 3 - 4 ganger, og siden har flekkene vært borte. Fisken lever fortsatt frisk som en fisk

Kan jo ikke garantere at det var Exit som gjorde det, men hadde lest at Exit kunne brukes på en lignende måte på sår (tror jeg det var).

Kult med oppfølgninger om hvordan det gikk - særlig sånne happy endings
Syns det høres ut som du tok rotta på viruset, jeg, Kristin!
Ja
Tenkte jeg burde få det med. Fisken tok ikke skade av det heller så metoden kan vel prøves om ikke annet fungerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap