Sykdom malawi - hva er dette?
Postet 21.10.10 kl 16:17
Postet 21.10.10 kl 16:20
Hei. Har du riktig PH? Synes du har lav KH.
Jeg må ha KH 10 for å få PH 7,6 - 8, og for å holde PH stabil.
Hva slags filterløsninger har du?
Legg gjerne inn div info om karet i profilen din, eller svar på spørsmålene som ligger
"klistret" under 'sykdom' i forum. Da kan det bli lettere å finne en årsak
Jeg må ha KH 10 for å få PH 7,6 - 8, og for å holde PH stabil.
Hva slags filterløsninger har du?
Legg gjerne inn div info om karet i profilen din, eller svar på spørsmålene som ligger
"klistret" under 'sykdom' i forum. Da kan det bli lettere å finne en årsak
Postet 21.10.10 kl 16:29
- Hvordan fisk er det?
Malawi - mest haplochromier, noen ancistrus. Sandsnegler.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Fisken på bilde er 2,5 år, jeg har hatt den i 2 år. De andre fiskene er fra 1 - 7 år.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Ca 35 Malawier og noen maller.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
7 mnd siden siste fisk inn.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
720l, Eheim 2080, 2500 l pumpe med filtersvamp bak bakgrunn.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 8, kh 12, gh 3, ikke nitrat/nitritt.
Bytter 1/3 HVER UKE , TILSETTER CA 80 G NATRON. Brukte havsalt før, men slutta med det i sommer.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Frynsete finner, sammenslåtte finner.litt slapp, ellers raske ved mat ol.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Flere fisker angrepet
Malawi - mest haplochromier, noen ancistrus. Sandsnegler.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Fisken på bilde er 2,5 år, jeg har hatt den i 2 år. De andre fiskene er fra 1 - 7 år.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Ca 35 Malawier og noen maller.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
7 mnd siden siste fisk inn.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
720l, Eheim 2080, 2500 l pumpe med filtersvamp bak bakgrunn.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 8, kh 12, gh 3, ikke nitrat/nitritt.
Bytter 1/3 HVER UKE , TILSETTER CA 80 G NATRON. Brukte havsalt før, men slutta med det i sommer.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Frynsete finner, sammenslåtte finner.litt slapp, ellers raske ved mat ol.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Flere fisker angrepet
Postet 25.10.10 kl 10:38
Endret: 25.10.10 kl 10:39
Postet 25.10.10 kl 12:16
Av egen erfaring så vil jeg anbefale at du sjekker filtermediet, spesielt i bakgrunnen.
Har opplevd at vannet tar nye veier ettersom filteret går tett, og jeg tror da at det produseres giftstoffer pga anaerob forråtnelse. Det blir "lommer" i filteret som blir ganske slimete og guffent, men vannstrømmen er helt OK allikevel (f.eks ved at inntaket i bunnen av bakgrunnen går tett, og så renner vannet over kanten i stedet).
Når fiskene mine viser tegn til mistrivsel så er det gjerne når filteret blir sånn.
Koster ikke så mye å ta en sjekk i hvertfall, og evt rengjøring.
Jeg har sett stor forskjell på trivselsnivået til fiskene etter en sånn rens. Har bare tatt ut svampbitene fra det ene filteret og skyllet dem under springen med lunkent vann (tar bare ett filter om gangen så jeg berger filterbakteriene i karet).
Ellers så har du grei KH, men lav GH. Fiskene trenger "hardt" vann, men jeg vet ikke hvordan lav GH virker på dem.
Malawi-ciklider er generelt hardføre, men får de lavere immunforsvar så blir de sårbare for forskjellige sykdommer, parasitter mm.
Tøffe fisker du har forresten! Hadde vært artig om du la inn karet i profilen din
Har opplevd at vannet tar nye veier ettersom filteret går tett, og jeg tror da at det produseres giftstoffer pga anaerob forråtnelse. Det blir "lommer" i filteret som blir ganske slimete og guffent, men vannstrømmen er helt OK allikevel (f.eks ved at inntaket i bunnen av bakgrunnen går tett, og så renner vannet over kanten i stedet).
Når fiskene mine viser tegn til mistrivsel så er det gjerne når filteret blir sånn.
Koster ikke så mye å ta en sjekk i hvertfall, og evt rengjøring.
Jeg har sett stor forskjell på trivselsnivået til fiskene etter en sånn rens. Har bare tatt ut svampbitene fra det ene filteret og skyllet dem under springen med lunkent vann (tar bare ett filter om gangen så jeg berger filterbakteriene i karet).
Ellers så har du grei KH, men lav GH. Fiskene trenger "hardt" vann, men jeg vet ikke hvordan lav GH virker på dem.
Malawi-ciklider er generelt hardføre, men får de lavere immunforsvar så blir de sårbare for forskjellige sykdommer, parasitter mm.
Tøffe fisker du har forresten! Hadde vært artig om du la inn karet i profilen din
Postet 25.10.10 kl 18:19
Endret: 25.10.10 kl 18:21
Postet 27.10.10 kl 19:35
Postet 27.10.10 kl 19:55
Esha exit og 2000 farlig for fisk?
Medisinerte med eSHa exit og 2000 etter bruksanvisning - dobbel dose 2000 pga lav gh - 2 dager ekstra pga hardt angrep - ikke mye bedring.
Tok 50 % vannbytte, og dagen etter flyter den største firefish hannen rundt "vektløs" og opp ned - er levende, men ser ikke bra ut.
Noen som har hørt om forgiftning av slik medisien?
Tok 50 % vannbytte, og dagen etter flyter den største firefish hannen rundt "vektløs" og opp ned - er levende, men ser ikke bra ut.
Noen som har hørt om forgiftning av slik medisien?
Postet 02.11.10 kl 16:47