Saltbehandling????

har noen her erfaringer med saltbehandling av akvarie i forbindelse med sykdom?
kunne tenke meg å prøve dette før jeg behandler med medisiner, men jeg er usikker på blandingsforholdene..
tror den ene discusen min kan ha soppinfeksjon. den andre discusen hadde samme symptomene,men det gikk bort av seg selv etter et par dager.Den har hvite vattliknende dotter som dekker fisken. dette er nye fisk i karet mitt, så det kan vel muligens komme av stress.

hvor mye salt må jeg tilføre for å behandle en 250liter??

setter pris på svar!!!
på forhånd takk!
-mia-
Jeg kan ikke så mye om diskus, men vet de er skjøre. Om de tåler salt, ville jeg søkt litt mer etter.

"Til vanlig" så bruker du ett gram salt pr reelle liter vann, da får du 1 promille
F.eks om du har et kar på 250 liter, så har du kanskje bare 170 liter rent vann oppi. Resten går til bakgrunn, sand, dekorasjon og selve glasset (et akvarium er mål fra yttersiden når antall liter beregnes)

Jeg er igang med saltkur nå, for første gang. Tok et lite, tomt akvarie til sykestue. Målte høyde X bredde X lengde på vannet, og kom frem til 28 liter. Leste i artikkeldelen her, at 0,2 % salt er vanlig for maller. Men mer hardfør fisk skal ha opptil 0,4 % salt. Så lenge gullfisk er svært hardfør, fikk den full dose. Regnet det til 1 dl salt.

(Har sett en person skrive 1 gram salt pr liter vann. Vet ikke om det stemmer / blir det samme? )

Jeg vil ikke salte plantene, og friske fisker. Mins det sto noe om å drepe filterbakteriene også. Så min fisk går i et helt tomt kar, med salt og vann. Ser klart bedring allerede på soppens størrelse, og fiskens måte å bevege seg på. Vært der i 1,5 døgn nå. Skal være der 48 timer mer, enn da den ser frisk ut.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap