Røde såraktige prikker?

Hei. Jeg har to gullfisker og en algespiser i et akvarium på 20 liter. Den ene fisken, har nå fått røde såraktige prikker over hele seg. Det ser ikke ut som den gjør seg noe av det, han spiser osv. som normalt, men man vet da aldri..

Noen som kan ha en idè om hva det kan være?
Og om det finnes noen måter å få det bort på?

Takk for svar!
Inaktiv bruker
Hvis du har et bilde så hadde det vert enklere!
Har dessverre ingen bilder nå, men skal prøve å få lagt inn i morgen. Det ser hvertfall ut som at den har mange små sår over alt.
Hvilken algespiser er det du har? Kan det være den som suger seg fast og lager sår? Den kinesiske algespiseren er kjent for slik oppførsel ihvertfall. Legg merke til at det er to fargevarianter av denne.

Må forresten nevne at 20 liter er litt i minste laget til å holde fisk i, og ihvertfall såpass mange som kan bli store etterhvert. Selv med overdimensjonert filter og hyppige vannbytter er det på grensen til forsvarlig akvariehold, selv på kort sikt. Du bør absolutt overveie om du bør kjøpe større akvarium til de.
Takk for svar! Så på linken du sendte, og det er faktisk en sånn vi har! Skal nå bestille oss et 40 liters akvarium, så håper det ikke blir så ille når de får bedre plass
Jeg er redd at 40 liter også blir i minste laget. Vanlige gullfisk kan bli rundt 40 cm eller mer og de fleste avlsformene ihvertfall 15-20 cm. Da skjønner du sikkert at det blir for liten plass til de. Basen anbefaler et minimum på 200 liter for gullfisk i akvarium (les mer om gullfisken her), men etter min mening så egner de seg best i dam hvor de kan leve til 20 år eller mer om de har gode forhold. Fisk som lever i for små beholdere kan slutte å vokse utvendig, men de indre organene fortsetter å vokse og de sprenges langsomt i stykker innenfra.

Algespiseren vil heller ikke slutte å suge på de andre fiskene når den først har begynt og vil ende opp med å skade de såpass at de bukker under for stress og infeksjoner og dør, større akvarium hjelper ikke. Om det er dyrebutikken som har sagt at du kan holde disse artene sammen, og i slik et lite akvarium, så ville jeg gått tilbake med fiskene og forlangt å gjøre om kjøpet pga feil informasjon.

Fisk som passer i 20 liter finner du her og de som kan passe i 40 liter kan du lese om her. Selv om de kan gå i så små kar må det likevel taes hensyn til antall, eventuelle samboere og krav til vann og innredning før du velger fisk. Selv ville jeg nøyd meg med en enkelt liten art eller eventuelt en kampisk i et slikt lite kar, muligens supplert med en snegl eller to til å spise alger og rester.
Okei. Hm, blir vel litt vanskelig å få plass til et akvarium på over 40 l. Muligens vi skaffer oss et 60 l, hvertfall litt bedre

Lurer på hva jeg skal gjøre med den algespiseren, ja. Kjøpte den for to og et halvt år siden, så blir nok litt vanskelig å få gjort om kjøpet. Han suger kun på en av fiskene (har som sagt 2stk.), og han har jo blitt så mye større en han var.. Gullfisken ble bedre, men senest i går så jeg at det har blitt værre igjen. Nå er han helt rød på en del av den ene siden..

hei

Ja det er nok algespiseren som er synderen her. Har tre stykker av denne arten selv og dem er til tider en stor plage selv i mine akvarier.
Denne typen vokser fort og blir med tiden mer aggrisiv og fester seg til andre fisker.
Mine har ikke gått i noe mindre enn 120l. men nå ikke mindre en 250l etter at jeg så hvordan dem er overfor andre fisker.

Minimum størrelsen som denne sorten algespiser kan/skal gå i over tid er 132.6l

ville vurdert og gi bort algespiseren dersom du ikke kan ha noe større enn 60l.

Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap