Avmagret gibbiceps med klumper i munnen

Inaktiv bruker
Hei Jeg har en gibbiceps som er rundt 3-4 år gammel. Den har levd sitt eget liv uten å fått noen videre oppmerksomhet, men ved vannbytte i dag oppdaget jeg at noe ikke stemte.

Da den svømte fram å hang seg på glasset merket jeg at den hadde mange "klumper" i munnen. Disse er samme farve som resten av munnen, og varierer fra veldig små til større enn scalareegg. Ett par plasser sitter disse klumpene på hverandre og danner et kjede på rundt en halv til en cm. I tillegg merket jeg at fisken var noe avmagret, noe som fikk meg til å følge eksta nøye med da jeg matet den senere. Den svømte fram å luktet litt på algetabletten, men ble senere bare liggende ved siden av maten uten å røre den. Plantene i akvariet har den siste tiden virket misstenkelig inntakte, og ettersom denne fisken som regel spiser opp alt grønt som havner i akvariet, det ser altså ut til at den ikke spiser. Men jeg vet ikke om det er klumpene som skaper problemer for spising, eller om det er et annet underliggende problem. I tillegg virker skjell-laget noe struttende i forhold til normalt.

Alle de andre fiskene i akvariet virker helt friske, og vannverdiene har holdt seg stabile på gode verdier i lang tid. Det har ikke kommet nye fisker i akvariet på lang tid, og det virker ikke som om det er noe som smitter. Den går i ett 350 liters akvarium, og fiskene den går sammen med kan ses på profilen min (listen er ikke helt oppdatert, men det har iallefall ikke kommet ny fisk i akvariet etter siste oppdatering).

Noen som vet hva dette kan være? Har dessverre ikke fått tatt bilde ennå ettersom den er lite framme på glasset, men skal prøve å få tatt et bilde i morgen.

Mvh Maria
Jeg vet ikke hva det kan være. Men kan du ikke prøve å gi han mygglarver ang. avmagringen? Min elsker det, og spiser opp rubbel og bit
Inaktiv bruker
Både mygglarver og oksehjerte er jevnlig på menyen for mine scalarer og corydoras, men jeg har aldri sett gibbicepsen vise noen interesse for dette. Tror ikke det er maten i seg selv som er problemet, men skal dra å kjøpe squash i morgen å se om han spiser det, det har iallefall tidligere vært en favoritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap