Noko må vere feil med "flokken"!!!

fekk aldri nåke respons på forgje innlegg her ang døande guppy..
dei siste 3dagane har eg mista 2guppyhanner og idag fann eg plutseleg 1 pannsermalle død. kva kan dette vere??? alt er ok med vannverdiane, vatnet er skifta for 7dager sidan og dei for regelmessig mat. kan det vere for einsformig foring...? stress? sjukdom? har grusbunn, og fann ut i stad at det kansje ikkje var det opptimale for pannsermaller så det skal eg ordne i morgon...bytter om til biltemasand...
PLIIIS!!!! kan nåken hjelpa meg... vertfall litt på vei, nåken tips i da minsta... det er ett 75L kar.
hei. ja dette var litt rart. men vi får prøve og finne ut av det.

Hva er vannveriene i karret.

PH
KH
GH
NO3
NO2
NH4

og temperaturen hva ligger den på?

Bruker du stips eller dråpetester.Det er og fintr at du er på gang for og bytter til sand.

Les disse postene, og fyll ut så mange av spørsmålene som mulig på en oversiktlig og systematisk måte, slik at folk faktisk har noe å hjelpe med.
Den infoen du gir nå er mangelfull og det er vanskelig å lese når alt kommer i et avsnitt med masse spørsmålstegn og puntum, da frister det ikke for folk å hverken lese, tenke eller hjelpe til.
Når startet du akvariet og hvor lenge ventet du med å ta oppi fisk?
Brukte du noen form for innkjøringsmetode på filteret?
Temperatur?
Brukt vann fra varmtvannsbereder?
Hvor kommer sanden fra?
Noen giftige pyntegjenstander?
Hvor ofte bytter du vann?
Hvor mye forer du?

Endel ting som kan være årsak.

Er sikker på du får noen svar hvis du tegner et bilde av opplegget
bruker strips, så direkte vannverdier har eg ikkje men dei viser at det er ok(meir skjønner ikkje eg ut av dei). bruker "tetra test 6 in 1.
vatnet har ein tempratur på 22grader. slik det har vore sidan April2010. skiftet vatten for 7 dager sidan.

kjøpte karet brukt i april 10 med pumpe i, då var stille i ca 1time før eg starta den oppigjenn. Lot karet gå ca 2 veker før eg hadde prøvefisk oppi. har ikkje hatt dødlighet og problemer i karet før no.

det er ein GOD del snegler (uønska) i karet, og uansett kor mykje eg plukker ut så kjem da like mange tilbake.

eller er det 7 guppyhanner (det var 9), 1 L-malle og 2pannsermaller (det var 3) skjønner etterkvart at dei burde vera fleire....

det er mykje rødalger i bunn og på pumpa, dette vert eg ikkje kvit.

guppyen hadde veldig rullande og "vimsete svømming igår ettermiddag og døde i løpet av natta. den andre låg gjøymd bak pumpa heilt oppe i vannflata, før den også døde iløpet av natta.

corydorasen fann eg berre død idag når eg kom frå jobb, har ikkje sett noko unornmal oppførsel der.

har ein afrikansk stein som har stått der sidan juli... den var godt vaska før den vart putta oppi.

grusen kjøpte eg på zoo, samme type som dei har i utstillingskara sine på butikken.

planta om nokre planter i helga slik at det var litt meir skjulestader for bunnfiskane...

forer med Sera San og TetraPleco Wafer ein gang for dagen.

minim&co
det er ein GOD del snegler (uønska) i karet, og uansett kor mykje eg plukker ut så kjem da like mange tilbake.

Mye snegler er et tegn på overfôring.

Dersom fisker begynner å dø eller man har mistanke om at noe er galt, lønner det seg alltid med et stort vannbytte. Hvis det er vannet det er noe galt med, får du i alle fall tynnet ut eller fjernet dette.

Ellers må du huske at guppy ikke alltid lever så lenge. Guppy blir "masseprodusert", og noen er ikke like sunne og friske som andre.

I tillegg har du veldig ensformig fôring ja, men kan ikke tro at dette er grunnen til at fiskene dør.

Ellers må du huske at guppy ikke alltid lever så lenge. Guppy blir "masseprodusert", og noen er ikke like sunne og friske som andre.

vil det sei at om ein skal ha fisker til "pynt som er der ei stund så er ikkje guppy den beste sorten...?

dei er kansje døde av for mykje foring?

kan snegler gjere skade på fisken og skape ubalanse i karet?
Guppy kan være den perfekte fisken, men noen ganger er man uheldig og får tak i noen som ikke er like sunne. Mange bruker litt tid på å få en gruppe med friske og sunne guppy. Prøv å kjøpe guppy fra et annet sted neste gang eller privat. Overfôring er selvfølgelig også en mulighet. Flere fisker dør av overfôring enn å sulte ihjel.

Anbefaler uansett et stort vannbytte.

Snegler gjør ingen skade på fisken.
Levetiden er vel rundt 2 år på guppy, ofte mindre, men man går aldri tom for guppy som regel.
Du skal helst ikke fore mere enn det fiskene spiser opp på 1 minutt eller mindre.
Virker som forurenset vann dette her. Vil tippe det er overforing.
Snegler er bra for akvariet. De blomstrer for å rydde opp i graps i takt med overforing og alger. Så dette kan jo være et tegn.
Vet du forresten hvilken L-malle du har?

Den ancistrus typen jeg har er veldig fin og ha når det gjelder alger. Har og andre algespisene fisker.
Jeg selv er ikke noe for snegler av noe slag så jeg skaffet meg ganske tidlig botia`r

Legger ved en link til siden dems

Disse er det mange forskjelige av. Den mest populære av dem er praktbotia.
PS! denne er ikke for mindre akvarier. denne typen trenger minimum 283.6l

Ville derfor anbefale dvergbotia dersom du ikke ønsker og ha snegler i akvariet ditt.

Litt tilbake til selve saken. disse 6i1 stripsene er dessverre ikke helt til og stole på.
Vil anbefale deg og gå til innkjøp av dråpetester i steden.

denne testen bruker jeg:

JBL dråpetester

Disse finner du på nettbutikken

Jeg vil og råde deg til og skaffe deg fler sorter fôr til fiskene så dem ikke går matlei.

tabletter er en fin ting og gi til maller og bunnfisker. Granulat er og noe du kan prøve ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap