Voksen sae med rødt område midt på kroppen

Har en SAE som er rundt 4 år gammel, den eldste av 3 SAEer i karet, den har nå fått et rødt område midt på kroppen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det røde området er midt på kroppen rett under finnen og er like godt synlig fra begge sider.

De går i et 240 liter kar med endel maller og 3 praktbotiaer.
Har ikke gjort store forrandringene i det siste, utennom å bytte vann oftere og tilsatt noen reker fra det andre karet mitt. De rekene er enten gjemt meg godt, eller så har de blitt spist opp, hadde håpet rødfargen var rekerestene i magen på SAEen men sjansen for det er vel heller liten.

Fint hvis noen kan komme med tilbakemeldinger på hva dette kan være for noe rart.
Min første tanke er at det er noe bakterielt, uten å kunne si noe om hva det skulle være.

I denne artiklen står det to sykdommer som kan være interessante i så måte, uten at det er noe diagnose fra min side:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Fisketuberkulose:
Fisketuberkulose forårsakes vanligvis av bakteriene Mycobacterium piscium og M. marinum . Denne er nært beslektet bakterien som gir mennesker Tuberkulose. Bakterien kan smitte til mennesker, dersom man har åpne sår på armer og hender, og holder på i akvariet. Det vil da kunne gå en smertefull infeksjon i sårene.
Fisketuberkulose gjenkjennes ved at fisken får mørkfargede områder på kroppen, svekket allmenntilstand, treg svømming og nedsatt matlyst. Avmagring er heller ikke uvanlig ved lengre sykdom. Etter hvert vil fisken kunne få åpne sår eller byller på kroppen, frynsete finner og problemer med likevekten. Rykkvis svømming forekommer iblant. Behandles med sterke antibiotikapreparater, foreskreven av veterinær.

Ichthyosporidium hofferi:
Dette er en sopptype, som angriper fisken innvendig. Infeksjonen gir svært like symptomer som fisketuberkulose. Den kan også få fiskens buk til å svelle, med lett skjellreising, men kun på mer lokale områder. Sår er heller ikke uvanlig. Soppen smitter ved at døde fisker blir spist på av resten av flokken. Dette er en svært vanlig dødsårsak og smittede fisker bør derfor isoleres \ avlives
.

Har også ofte sett at det linkes til en sykdoms-base (utenlandsk), men jeg kommer ikke på nå hva adressen var. Kanskje noen andre har den?
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Mikkelborg
Reklame for plussmedlemskap