Mørke flekker rundt munn/buk

Har et 1 år gammelt Malawi-kar hvor de større hannene av Afra og Golden har fått en del mørke flekker (i ulike former).

[External Image]

Lurer på om dette er arr eller sykdom? Synes det har kommet ganske fort og mye, så derfor heller jeg mot sykdom.. De virker dog helt friske adferdsmessig.. spiser, leker og forsvarer seg som vanlig. Vannverdier holdes tilnærmet likt gjennom året..skifter halvparten av vannet annenhver uke.
Siste endring i karet var innflytting 2 nye Aulonocara (som ikke har merkene) for 2-3mnd siden.
Hei.
Sånne (eller lignende) flekker kan ha flere årsaker:
- Det kan være pigment-flekker som de kan få pga spirulina-alger som er i fòret. Det
er ikke farlig, og går bort hvis de får fòr med mindre spirulina i. (F. eks lag litt
rekemiks uten spirulina selv).

- Om det ikke er det, så kan det være arr etter parasitter eller sår.

- Det kan også være merker pga feil vannverdier, så ta noen ekstra prøver for
sikkerhets skyld. Tror det er ammoniakk som lager sånne flekker.
Hvis det kommer flere fisk i karet så kan vel filterne få problemer med rensing av
vannet (hvis de er for små eller inneholder mye avfall).
Gikk akkurat tom for den tredje flasken i amoniakk-testen såklart..heh. Men testet for nitritt og den er 0, så tviler på at det er noe amoniakk her.. Yngler gjør de også..

Bruker Fluval 405 pumpe i denne 260 literen. Har 13 fisk. Renser vel pumpa ca hver 3-4mnd når jeg ser strømmen begynner å bli svakere. Renser forsiktig i akvarievann osv. Målte vannet jevnlig det første halvåret..hadde ingen nevneverdige svingninger. Så etter det har jeg bare gjort rutinene med vannskift/rens som alltid uten å måle siden det virker så stabilt.

Jeg får prøve et annet fôr da, kanskje JBL Novostick? Har brukt Tetra Shrimp sticks til nå, men også blandet inn litt rent algefôr noen ganger så det skal jeg droppe en stund. Noen formening når flekkene bør begynne å gå bort om det skulle være et fôr problem?

Bakgrunnen jeg har er RockZolid. Jeg synes den virker ganske skarp der den er knudrete, så har tenkt at fiskene kan rifte seg når de raser av gårde og jager unna. Men disse flekken er kun rundt munnen og på buken fra midten og framover.
Det er vel mest sannsynlig spirulina-flekker. De oppstår først på hodet, visstnok.
Kan hende JBL Novostick er et helt greit fòr, men jeg vil også anbefale
Aquatic Nature sitt fòr. Har prøvd både "basic" og "excel" og har ikke fått sånne flekker.
Hvor lang tid det tar før flekkene forsvinner vet jeg ikke.

Fint akvarium du har. Ser gjerne flere bilder
Takk for å sette meg på et spor her. Googlet "spirulina dots" og viser seg at de kommer rundt munnen ja, så det er ganske sikkert det. Det sies at det skal gå bort fort når maten endres, så vi får se.. skal skrive her uansett hva som skjer litt senere, så kanskje andre har bruk for tråden.
Byttet fôr et par måneder siden, ingen endring. Det som er så rart er at det bare er hannene som har det!! Hunnene har ikke en eneste flekk. Begge kjønn har vært i akvariet like lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap