Bendelorm - hvilket middel anbefales nu til dags?

I går så jeg at det kom drivende en bendelorm i 429 literen. Hvit, flattrykt og leddet. Som om ikke det var nok var tre av keisertetraene borte og delte på måltidet.... Ut fra bilder etc er jeg ikke i tvil om hva jeg så, og jeg vet ikke om jeg burde være glad for at jeg ikke ser mer.

Dette er kanskje også svaret på hvorfor noen av fiskene mine klør seg, men bare av og til, og uten synlige utvendige tegn.

Så da er spørsmålet som jeg lurer på, etter å ha søkt litt her, hva er den beste behandlingsmåte, ut fra tilgjengelige medisiner på markedet. Har lest litt om Dachtymor og andre - om bestilling fra utlandet osv. Men om noen av dere har et forslag til en rask, og skånsom behandling, så er jeg veldig takknemlig.

Her er litt info om karet og fiskene:

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Vet ikke hvilken fisk som er infisert, utover de keisertetraene som jeg så SPISE bendelorm. Men kandidatene er Black Molly (4), rødmunntetra (9), værål (2), grønn dvergacara(2), perlegurami(2) av de sist ankomne. Noen av keisertetraene (tilsammen er det 12), en av værålene og en ancistrus (3) har jeg hatt i 4 år nå.

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
De sist ankomne er de 9 rødmunntetraene som kom den siste måneden. Før det kom de 4 black molly. Disse ser ut til å ha noe trådformet avføring, men jeg har ikke sett bendelormen henge ut av disse. De er mine hovedmistenkte.

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) 429 liter, men Eheim 2252 innvendig pumpe og filter, samt blåplastkortvegg. Akvariet har ble satt opp slik i sommer, der jeg har brukt som basis i filteret noen gamle filterinnsatser fra et tidligere akvarium. Blåplastveggen er ikke byttet, pumpa fungerer godt, og jeg har latt dette gå uten noen skylling/vasking til nå. Jeg tror det er nok filterbakterier, og det er kanskje ikke det det kommer an på her.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) Vannverdiene er helt ok, rødmunntetraene viser fine farger også, bytter mellom 1/3 og 1/4 hver fjortende dag. I dette akvariet er det nå ca 2,2 liter vann pr cm fisk.

- Atferd? Også de andre fiskene i karet. Etter min vurdering ser de fleste av fiskene ut til å ha det bra. Noen av de gamle keisertetraene er tidvis litt stillestående, men det har jeg lest er en vanlig utvikling hos denne arten, og jeg har ikke tenkt over det. Herskerne i akvariet har vært noen gamle keisertetrahanner (det er 3 hanner og 9 hunner), før en perlegurami nå har tatt føringen. På bunnen er det ancistrusen på 4 år som er sjefen. Den gjemmer seg stort sett, og kommer stort sett fram for å slåss om tablettene. De to værålene lever også en tilbaketrukket tilværelse, antakelig også pga de andre fiskene som også viser interesse for malletablettene - utover det foret som er beregnet på dem selv.

Jeg har gitt fiskene levendefor som jeg har fanget i ferskvann, det er mulig det har kommet med noe uønsket derfra på sensommeren.)

Hei!
Jeg hadde noe som jeg mistenker var bendelorm hos noen kardinaltetra som jeg overtok.
Jeg prøvde med diverse medisiner men synes å huske at det var først når jeg brukte Sera Nematol at det endelig virket. Jeg kjøpte den på en lokal dyrebutikk.
Hvis det virkelig er bendelorm så husk at denne kan smitte til mennesker!
Det er temmelig smittsomt så det er nok bare å regne med at de andre fiskene har det også. Bendelormen er visst skjelden i norsk fauna, den er mer et problem i andre land. Derfor vil jeg tro at den har fulgt med noen av de nye fiskene. Det kan jo ta en stund å finne ut at fisken er infisert.
Det smitter ikke i et slikt tilfelle. Normalt når et menneske blir smittet fra fisk, er det fordi vi spiser rått fiskekjøtt med bendelorm cyster. Da utvikler dissse seg til en voksen orm i magen vår. Den er lett å bli kvitt med en ormekur. Det er bare få bendelormer som har cyste-stadie hos mennesket, fiskebendelormen har ikke cyste stadie hos mennesket. Du blir altså ikke smittet.... om du ikke spiser tetraene dine rå da?
Tusen takk for tips. sera nematol står på innkjøpslista.
Og det du nevner har jeg rukket å tenke sjøl. Ikke så veldig fristende å grave i akvariene fra nå av. Og jeg har tenkt at jeg har vært flink til å vaske hendene før jeg spiser osv. Men men...

Den liknet i alle fall helt tydelig på de bilder jeg har sett av bendelorm, hvit, flat og leddet. Hvert ledd var nok ikke mer enn 2,3 mm bredt og 4,5 cm langt. Det drev forbi ganske nærme frontglasset så jeg er ikke i tvil om at det var en innvollsorm. Synd jeg ikke fikk tatt noe bilde før keisertetraene mine fant ut at de skulle spise skiten..
Godt å vite det der stig..
Jeg har fra nå av fullstendig mistet lysten til å spise fiskene mine, men skal innrømme at når jeg har vært på besøk hos en kamerat som hadde en diger malle, ja da tenkte jeg at dette liknet faretruende på oppdrett til matformål..

Og det er noe av grunnen til at jeg ikke har skaffet meg ei diger malle sjøl..

Ironien var at da jeg oppdaget bendelormen hadde jeg besøk av ei venninne som ikke hadde sett akvariet før, og hun lurte på om det gikk an å spise fisk fra akvariet i teorien. Taktfull som jeg prøver å være, forklarte jeg henne at det gjorde akvarieholdere vanligvis ikke. Og så kom bendelormen flytende forbi...

En ting er at noen ikke liker akvarier i seg selv, mens andre synes algebefengte akvarier er heslige. Men akvarier med bendelorm tar vel kaka....
Hadde nylig bendelorm i et av akvariene her. Kjøpte en pakke med Dactymor fra Aquarium Münster (40% praziquantel). Ser ut til å ha gjort susen..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap