Hva er det?? og smitter det?

Jeg har hatt en runde med hvitprikk etter at jeg satte inn ny fisk. trodde jeg hadde fått bukt med problemet til den ene sommerfuglcikliden dukket opp med noe hvitt vatt/trådaktige greier på hodet.
tror det er sopp, men er fremdeles litt usikker. håper noen kan hjelpe!!

Litt info:

oppdaget dette for to dager siden
'infeksjonen' var lokalisert i/rundt hodet
prøvd med medisinbad ESHA 2000 og EXIT
temp. 27-28 grader
ph ca 7
utvending pumpe:fluval 404
skifter ca 20% vann hver uke

fisken går sammen med 2 andre sommerfugler,2scalarer 20 talls kardinaltetra, 5 ancistrus,3 corydoras.
Ingen andre fisker ser syke ut eller har skader.

regner med at løpet er kjørt for denne fisken, buken er oppsvulmet og skjellene stritter, vet ikke om dette kan komme av medisinene eller andre ting, men jeg må ha greie på om dette er noe som kan smitte resten.
har derfor plukket ut disse "dottene" med pinsett for en nærmere titt.
bilde 1: "dotter fotografert ved siden av planten ''andemat''
bilde 2: mer ''dotter'' ved siden av en Q-tip
bilde 3: Fisken med sine infeksjonshull i hodet, og strittende skjell
Ser ut som soppinfeksjon. Sikkert infisert med bakterier også. Mulig orm i buken er den underliggende årsaken som har svekket immunsystemet. Få den ut av karet og ta livet av den. Når skjellene stritter har den det ikke bra.

Kan desverre ikke svare deg på sopp problemet ditt, for har aldri hatt det selv. Men synes 20% vannbytte i uka virker lite, selv om du ikke nevner str på karet. Med sykdom kan du trygt bytte 20% hver dag, om ikke enda mer. Har hatt hvitprikk et par ganger, men har da økt temp til ca 30 grader i et par tre dager til det er borte.

Vil med det samme anbefale deg å kjøpe iallefall 3 coryer til av samme typen. Cory er stimfisk og trives i grupper på min 6 individer.

Etter fiskene å bedømme regner jeg med at karet er på 150L+?
Hei
Ja er enig i at du burde avlive denne fisken. (Som har fått Bukvannsott)
For når sykdommen har kommet så langt som dette er det ingen håp for den desverre.

Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.

Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med:
Salt, KUN hvis fisketypen tåler salt.
Bruk da samme dosseringer som ved finneråte.

Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager,
anbefales medisinering med eSHa2000
men infiserte fisk kan man ikke berges.
Disse bør avlives så humant som mulig

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap