Hvite prikker?

Jeg har oppdaget at noen av fiskene mine har nokså små hvite prikker, og da særlig i finnene og foran.

Jeg har to fisketyper i akvariet mitt, det er Otto (Otocinclus affinis ) og Platy (Xiphophorus maculatus)

En av mine Ottoer døde i natt, men jeg vet ikke om det har noe med prikkene jeg har oppdaget å gjøre.
Noen av fiskene mine er noen måneder gamle (3-4), men har 4 nye Platyer (noen uker gamle)
I akvariet mitt er det nå 9 fisker. Det er 7 Platyer og 2 Ottoer.
Akvariet jeg har er et resun DM 320 (22L)
Jeg bytter vann en gang i uka, og da bytter jeg ut mellom 1/4 og 1/3.

Noen som vet hva dette kan være og hva jeg kan gjøre? Har hatt nitritforgifning før og lurer på om det kan være det? Vil ikke ha stor fiskedød igjen!
Les her!

I denne artikkelen står det om hvitprikk, som er det jeg tror du har:

Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Kan ikke akkurat si at jeg skjønte hvordan jeg skal behandle dem
Og hvor fort må dette skje?
Nå er jeg ikke stødig på hva Platy og Otto tåler, men hvis du kan det er det vel verdt å forsøke temperaturmetoden (her må andre råde om hva de tåler og ikke..)

Sitat:
Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.
/ (fra artikkelen).

Evt kan du medisinere. Har du medisiner liggende? Da vil doseringen stå på pakken.

Vel...jeg ville startet behandlingen med en gang. Det sprer seg, og jeg har aldri opplevd at det forsvinner av seg selv....

Jeg ser du har 7 platy og 2 otto i et kar på 22 liter. Det virker som litt mye fisk i forhold til størrelsen på karet. Skal du fortsette med fisk uten stadige sykdomsutbrudd bør du nok redusere antall fisk eller få deg større kar.

Lykke til, håper fiskene dine overlever!
Smokey
Nå er jeg ikke stødig på hva Platy og Otto tåler, men hvis du kan det er det vel verdt å forsøke temperaturmetoden (her må andre råde om hva de tåler og ikke..) Sitat: [I]Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium: -Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. -Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer. -Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.[/I] / (fra artikkelen). Evt kan du medisinere. Har du medisiner liggende? Da vil doseringen stå på pakken. Vel...jeg ville startet behandlingen med en gang. Det sprer seg, og jeg har aldri opplevd at det forsvinner av seg selv....

Nei, har ikke medisin. Skal få tak i i morgen.
fiskereinert
Jeg ser du har 7 platy og 2 otto i et kar på 22 liter. Det virker som litt mye fisk i forhold til størrelsen på karet. Skal du fortsette med fisk uten stadige sykdomsutbrudd bør du nok redusere antall fisk eller få deg større kar. Lykke til, håper fiskene dine overlever!

Ja, jeg er klar over at det er for lite. Jeg må redusere antall fisk, for større kar har jeg rett og slett ikke plass til her inne.

Jeg håper også VIRKELIG at de overlever.
Er vel dette middelet du må bruke, tenker jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap