Scalare med chilodonella

Jeg har fem Scalarer sammen med 13 Kardinaltetraer og 13 Glødebåndstetraer og 4 sugemaller (brune av ett eller annet slag) i et 275 liter.
Lurer så på om det er noen som vet om dette er en smittsom sykdom.
Hvis ikke kunne jeg tenkt meg å medisinere den i et annet kar.
Noen med gode tips der ute?
Foret foresten med frosne sorte mygglarver som sikkert har lagt alt for lenge i fryseren et døgn før jeg begynte å misstenke sykdom. Har nå gått 3 døgn og nå er huden begynt flasse.

Utklipp fra Frank Angell:

Chilodonella:
Dette er en svekkelsesparasitt, som er en såkalt fiskedreper. Denne gjenkjennes ved at fisken får et melkeaktig trekk over kropp og finner, og fisken svømmer urolig. Etter hvert vil dette gå over i mer apatisk og slapp adferd, og finneklemming. Om parasitten får leve lenge nok på fisken, vil den løse opp huden, slik at den blir hengende i filler.

Behandlingsforslag: eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000.

Hvis det er chilodonella eller en annen parasitt av den typen, gjetter jeg på at den er ganske smittsom ja.

Mallene tåler forhåpentligvis 3-4 promille salt (altså 3-4 gram salt pr. liter vann). Ha oppi en promille for dagen til du når 3 eller 4, eller ser at mallene begynner å mistrives.

I tillegg er det vel bare å kjøre på med Esha Exit og Esha 2000 slik Frank Angell anbefaler?

Jeg fant forresten en tråd på Nettby om dette. Nettby er lagt ned for noen dager siden, men jeg fikk opp en bufret versjon av siden hos Google. Beste måten å ta vare på innholdet på er kanskje å bare lime det inn her før det forsvinner helt fra nettet?

Nettby
Chilodonella (14 svar) [Startet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] Måtte avlive en fisk i dag som jeg er ganske sikker på hadde chilodonella. Alle symptomene stemte med det jeg har lest om sykdommer på internett. Men jeg lurer på om denne sykdommen er smittsom, ev bør jeg medisinere hele karet selv om den rammede fisken er fjernet? Har ikke sett noen tegn til sykdommen på de andre fiskene ennå... Svar Siter [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av ] - #1 Hvis du har lest så mye at du er sikker på at det er denne sykdommen så har du sikkert lest at den er svært smittsom og dødelig også??? Jeg lurer på hvorfor du har funnet ut at det er denne?? Symptomene er lik 100 andre sykdommer?? Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #2 Av de sykdommene som sto ramset opp i en artikkel på akvaforum var det denne som stemte mest med symptomene. . Er selvfølgelig gjetning, fisken dævva også. Har ikke sett tegn på noen av de andre ennå... Svar Siter [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av ] - #3 chilodonella er visst forholdsvis enkel å behandle.. Svar Siter [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av ] - #4 Men i mine år som akvarist har jeg aldri sett ETT tilfelle av chilodonella. OG.. Oodinium gir nesten helt samme symptomer og er mer vanlig, selv om det også er skjeldent. Men man skal aldri si aldri.. Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #5 Tenkte først på det, men så var det det at først så fikk fisken sånn hvitt meskeaktig farge på deler av kroppen. Dette spredte seg mer og mer i løpet av noen dager. Fisken var først stresset i noen dager for så å bli helt sløv samtidig som skinnet begynte å flasse av. Svar Siter [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av ] - #6 Okay, jeg har jo ikke sett fisken din, men sånn som jeg har forstått det, så prøvde du ingen form for behandling? Og de andre fiskene har ingen symptomer?. chilodonella er ikke veldig vanskelig å behandle, da både salt og temperatur forandring bremser utviklingen av sykdommen. Ofte er temperatursenking mer effektivt enn heving ved chilodonella. Men sykdommen er sjelden, så jeg synes du bør spore fisken tilbake til butikken og få erstatning da dette ikke er en sykdom som oppstår fra intet. Ellers så er jeg ganske sikker på at eSHa exit ville ha kurert fisken din hvis du hadde startet behandling tidsnok. Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #7 Prøvde først med salt for å se om det hlalp. På en fredag så jeg at fisken ikke var bedre. Tenkte å kjøpe medisin esha exit på mandagen ettersom den lokale butikken ikkje var åpen på lørdagen. søndag kveld var fisken så dårlig at jeg bestemte meg for å bare avlive den. Rart at ingen andre fisker har den da siden det er smittsomt. Burde jeg medisinere selv om fisken er borte, eller bare vente å se om noen andre blir syke...? Svar Siter jaktmeistr 39 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av jaktmeistr] - #8 Høres da like mye ut som costia.. eller hur? Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #9 Aner ikke, kjenner ikke navnet, men er det like smittsomt. Bør jeg behandle når jeg ikke har sett noe på de andre ennå, og den syke fisken er fjernet. Ev. med hvilken medisin. Svar Siter [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av ] - #10 Vel.. det spørs hva du mener med behandling.. Du skal selvfølgelig ikke medisinere friske fisker. Men du skal bytte vann og slamsuge forsiktig (ikke rot i grusen) . når det dreier seg om parasitter er det jo om å gjøre å få de ut av akvariet. Bytt en fjerdedel av vannet hver dag i fem dager. Det som undrer meg litt er at du sier du har lest så mye om sykdommen, men ikke noe om behandling?? Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #11 Det sto bare enkelt behandle med eSHa Exit og gjerne i kombinasjon med eSHa 2000. Sto ikke noe mer. Svar Siter jaktmeistr 39 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av jaktmeistr] - #12 Skal man ha medisiner til fisk er Sera best.. Tetra holder ikke alltid mål, og jbl Er sånn billig piss.. Sånn etter min erfaring.. Men den beste medisinen lager man selv, av fargestoffer man kjøper på apoteket.. Men dette har den senere tiden blitt sinnsykt dyrt.. Jeg som også har saltvann, bruker som regel og "behandle" fiskene med korte bad i saltvann og har funnet at dette er den mest effektive måten og ta de fleste bakterielle sykdommer på enkeltstående fisk .... Men er hele karet infisert må man nok frem med medisiner... Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #13 Har bestilt eSHa på aquamanias. Men vet ikke helt om jeg skal medinisere. Er en fisk som har noe som ser ut som et hvitt/rosa sår på siden (dverg gurami neon). Vet ikke om det er skade eller parasitt. En annen hadde noe lignende, det grodde fint. Er vanskelig å se om det er parasitt eller ei. Hvet ikke helt hvordan jeg gjenkjenner den... Svar Siter sonata 27 [Skrevet for 3 år, 2 måneder siden av sonata] - #14 Hvor mye salt per del vann skal jeg ev bruke for å behandle denne ene fisken? Svar Siter Til topp
Takk for godt svar!

Begynte med salt i går, men bare 2 ss, så 25% vannbytte, satte den mest utsatte Scalaren i eget kar, fylte på 1 promille salt i dag, lett slamsuging med vannbytte. Begynt med kur med kun eSHa 2000 etter anbefaling fra butikk. Synes fiskene allerede har begynt å komme seg litt
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap