Avbitte finner
Etter en dårlig anbefaling fra en uerfaren butikkmedarbeider, endte vi opp med en dvergkulefisk i akvariet over helgen... med to avbitte pansermallefinner og en amputert perlegurami-finne som resultat.
Den ene pansermallen (en panda) mistet toppen av halefinnen sin (ca. 1/4?).
Den andre pansermallen (en flekket) mistet toppen av ryggfinnen sin.
Perleguramien har mistet "en liten jafs" av ryggfinnen.
Antar at dette ikke er livstruende skader?
Pandaen er nok ca. 6 mnd gammel, den andre pansermallen kom fra butikken på julaften (sammen med dvergkulemorderen), det samme gjorde perleguramien.
Har fått anbefalt å følge nøye opp utskifting av vann fremover for å forebygge sykdom/infeksjon i de fiskene det gjelder. Er det noen andre forholdsregler som bør taes?
Takk for råd
Den ene pansermallen (en panda) mistet toppen av halefinnen sin (ca. 1/4?).
Den andre pansermallen (en flekket) mistet toppen av ryggfinnen sin.
Perleguramien har mistet "en liten jafs" av ryggfinnen.
Antar at dette ikke er livstruende skader?
Pandaen er nok ca. 6 mnd gammel, den andre pansermallen kom fra butikken på julaften (sammen med dvergkulemorderen), det samme gjorde perleguramien.
Har fått anbefalt å følge nøye opp utskifting av vann fremover for å forebygge sykdom/infeksjon i de fiskene det gjelder. Er det noen andre forholdsregler som bør taes?
Takk for råd
Postet 28.12.10 kl 12:39
Følg rådet du fikk med vannbytter og følg med på verdiene så det ikke hoper seg opp avfallsstoffer. Skulle det sette seg til noe på finnene tar du de nødvendige grep med medisinering hvis det skulle skje.
Selv har jeg en slørhaleancistrus som halefinnen deler seg i to på, har skjedd to ganger nå. Den vokser fint sammen igjen uten at det har blitt noe dritt på den.
Selv har jeg en slørhaleancistrus som halefinnen deler seg i to på, har skjedd to ganger nå. Den vokser fint sammen igjen uten at det har blitt noe dritt på den.
Postet 28.12.10 kl 13:06
Postet 28.12.10 kl 13:11
Anna U.Finnene kommer til å vokse raskt ut. Hvis du ser at det blir problemer med sopp f eks, så mener jeg EsHa2000 skal være en grei medisin å bruke. Lite forbehold her da jeg blander 2000 og Exit, husker ikke hva som er hva. Men det finner du nok fort ut ved å søke på det i forumet:-)
*puh* som uerfaren var jeg ikke en gang klar over at de vokser ut igjen! Jeg mener, vet vet at på unger gror sår, men føttene vokser ikke ut igjen om de blir dratt av. *hehe* Så jeg så for meg at jeg måtte leve med en stakkars halv-finnet panda!
Takk for gode råd, Anna og Elisabeth. Følger med som en smed og forsøker å lære det jeg kan. (Har alt fått kommentarer fra kona på at akvariet var ment for ungene, ikke meg... når jeg sitter med nesa i akvarieglassruta og studerer livet der inne).
Postet 28.12.10 kl 13:25
Det er bra at du tar tak i sakene og tenker på fiskenes beste. Selv om man skaffer seg husdyr, uansett om det er fisk eller firbente for barnas skyld, må det uansett være minst en voksen ansvarlig som setter seg inn i dyrenes ve og vel.
Er dessverre altfor vanlig at folk kjøper fisk til barna og tror det bare er å fylle oppi vann og plumpe i fisk. Vann er vann ikke sant?
Og hvis du i tillegg blir bitt av basillen er jo det bare positivt!
Er dessverre altfor vanlig at folk kjøper fisk til barna og tror det bare er å fylle oppi vann og plumpe i fisk. Vann er vann ikke sant?
Og hvis du i tillegg blir bitt av basillen er jo det bare positivt!
Postet 28.12.10 kl 13:40