Hva kan dette være?

Nå har det skjedd mye rart i akvariet i det siste. For ca fem uker siden døde ett par kardinaltetra den ene hadde en merkelig utvekst like under hodet foran og en hadde plutselig innsunket mage. Disse to døde ett par dager etter at jeg oppdaget dem. på samme tid fikk en annen ett "sår" på bakparten som fortsatt ikke er skikkelig grodd. det ser ikke ut til at den plages. rett før jul oppdaget jeg at kampfisken begynte å gjemme seg oppe i vannskorpa ved pumpa.(Jeg byttet vann i tilfelle vannet var dårlig). like etterpå var den rund som ei kule i kroppen, denne døde etter ca ett døgn i denne tilstanden. på samme tid fikk en platy den samme runde kroppen denne fjernet jeg og tok livet av den.( Disse led tydeligvis av bukvannsot i 4. stadie) finner ut at kh er alt for høy mulgens 25-30. For 6 dager siden døde en skjørtetetra helt uten at jeg kunne se noe galt på den dagen i forveien. Skulle bytte ut den store algespisern(pleco på over 20 cm lang) med noen mindre algespisere(Otto) og byttet i den forbindelse ut vann igjen for 5 dager siden kh er nå nede på 13-15. i går kveld oppdaget jeg nok en kardinaltetra med en utvekst foran under ansiktet.
Alle fisk har normal oppførsel. Og Otto virker som de er fornøyd med nytt hjem.
Hva skjer?

vi har ett 60 L kar med Fluval plus 2 filter med ph på rundt 7, kh på ca 15 nitrit er gul. temperaturen er 24-25 grader.
Ingen som kan ha en ide om hva som skjer?
Hvor ofte skifter du vann og så lurer jeg på hvoror kh er så høy?Tilsetter du noe i vannet når du skifter vann?
Litt virent å svare uten å vite rutinene for ditt karr,men skal prøve når jeg får høre fra deg her
Jeg skifter vann hver 3-4 uke. Eller oftere hvis det er mye rusk/ planterester el. rundt omkring. Jeg bytter gjerne 20- 25 liter vann og steller plantene litt hver gang.

Ved vannskifte har jeg i aquasafe, plantenæring, akvariesalt. Ved behov har jeg i nitrivek, ph- og tabletter ved røttene til plantene. Vannverdiene måles etter vannskifte og innimellom. Jeg suger alltid opp vannet med slamsuger og skyller filteret for den værste dritten ved vannbytte. Ph er alltid høy når jeg har skiftet vann.
hei

jeg vil anbefale å bytte 20 % vann 1 gang i uken
La pumpen/filteret være i fred, den skal kun renses når den leverer merkbart lite, og da i akvarievannet (i en bøtte eller liknende )
akvariesalt kan du bare droppe,
nitrivec funker så og si ikke, er filteret som skal gjøre denne jobben. ville droppet denne også.
hvis du ikke har kobber eller klor i vannet, så kan aquasafe også droppes.

du bruker ph- medie sier du. hva er ph i vannkrana?
eller har du noe som øker ph i vannet? med høy kh så stiger phen også.

vet du hva GH verdien er?

hvor lenge gikk akvariet før alt dette skjedde?
Hvis du ikke allerede har målt verdiene på kranvannet ditt ville jeg gjort det.
Greit å ha oversikten over hva man putter i karet

Så får man ta resten etterhvert =)
Ser du bytter mye vann ofte.
Bruker du kaldt vann rett i akvariumet når du skifter vann,eller tar du lunkent/varmt vann fra krana?
Begge deler er egentlig ikke så veldig bra.Det beste er å mellomlagre det kalde vannet så det får en mer levelig temperatur.
Vi har hatt karet igang siden des 08. Har kun målt ph rett fra krana tidligere og da har den vært på ca 8,5. I dag sjekket jeg igjen ph: 7,5 gh: 5 dette var rett fra det kalde vannet i krana. I karet var ph: 7-7,5 og gh: 15

Jeg pleier å tappe passe varmt vann fra krana. Har alltid gjort det også når vi hadde akvarium på midten av '90 tallet.

Vi har egen ny bøtte, døslag i plast ett plast krus og en plast saks som kun brukes i akvariet i tillegg til slamsugeren og hov.
Hvis vannet skal stå i en bøtte i flere timer i romtemperatur blir det ikke " gammelt" og dårlig med oksygen i det da?
Det du enkelt å greit kan gjøre er å kutte ut alle di midlene du bruker.
Rent vann er nokk.
Skift 1/3 av vannet en gang i uken. holder i massevis.
fyll da på med vann med samme temp, eller en til to grader kaldere.
Har du ting i akvariet som gjør at div verdier øker. ja da kan du bruke div midler før å få rettet på det.
men bortsett fra det er det bare å la vær å tenke på det.
er dyrt. å i di fleste tilfeller bortkastet.
plantenering er greit.
Jeg har ikke bevist hatt noe oppi som hever verdiene. Lurer på hvorfor gh er så høy.......
Er det en stein anubias står på (var litt vanskelig å si utfra bilde)?
For da kan det være synderen...

Ser ut til at det er en kalkstein ut i fra bildet.De bruker jeg i karr som skal ha høye verdier.Så mye mulig at den er synderen.
Ut fra bildet ser jeg to planter i bakgrunnen,som egentlig ikke er akvarieplanter.Disse vil bli noe frynsete etter hvert og gå i oppløsning.Når du ser dette starter,må plantene taes ut fra karet.Inntil videre kan de se flotte ut i karret

Tror ikke det er den stenen alene som er synderen til problemet med fiskene.
Eliz
Er det en stein anubias står på (var litt vanskelig å si utfra bilde)? For da kan det være synderen...
Ja det er en stein, den har masse rugler og små hull.
Denne kjøpte vi i akvariebutikken når vi kjøpte karet.
frosken
Ser ut til at det er en kalkstein ut i fra bildet.De bruker jeg i karr som skal ha høye verdier.Så mye mulig at den er synderen. Ut fra bildet ser jeg to planter i bakgrunnen,som egentlig ikke er akvarieplanter.Disse vil bli noe frynsete etter hvert og gå i oppløsning.Når du ser dette starter,må plantene taes ut fra karet.Inntil videre kan de se flotte ut i karret :-) Tror ikke det er den stenen alene som er synderen til problemet med fiskene.

ER det de jokkapalme aktige med lys stripe du mener? den har vi også kjøpt i den samme butikken. Kjenner nå at jeg begynner å bli ganske irritert på den butikken. Er det derfor guppy dør og ikke får yngel også?
Hva slags fisk skal ha høye verdier? Kan de gå i små kar?
Tror du har vært uheldig når du har kjøpt fisk,at de har hatt fisk i butikken som heller skulle vært i karantene fremfor å bli solgt.
Jeg har vært gjennom det samme selv,men en lærer etterhvert hva en skal se etter når en kjøper fisk,planter og utstyr.

For det første,se nøye på fisk du kjøper senere(ville ventet nå til det ikke har dødd en del fisk på noen uker før det kjøpes nye).Hvis fiskene er innhule eller har prikker på seg,så ikke kjøp denne fisken.De er syke,eller bærer med seg smitte.Dette gjelder for all fisk i samme akvarium.Guppy og platy er vel den letteste fisken som yngler lettest i akvarium,og gjør de ikke det så er det noe galt.
Vedlikehold av ditt karr høres helt greit ut,selv om vannbyttene kan modereres noe.

Så over til denne stenen,som egentlig tilhører i et Malawi/Tanganika-miljø som skal ha høye verdier.Det er nok en kalksten,og gjør at verdiene går opp.Dette vil nok stabilisere seg etterhvert,det gjør det ihvertfall her.

Og ja,disse plantene jeg mente er disse yucca-palme lignende midt i karret.
Mange butikker selger de sok akvarieplanter,for de blir solgt.Nyt de en stund,og når de begynner å bli frynsete må de ut eller så kan det være nok til at vannet blir mer giftig for fisken.

Ikke la dette ta motet fra deg,du har bare vært uheldig.
Vær litt kresen i butikken,se etter sykdomstegn og kjøp heller ikke fisk som har kommet inn for salg samme uke.

Vet ikke helt hva du mente med å gå i små karr?
Dvs: guppy har vært gravid men dødd innen fødsel av yngel. Platy tror jeg vi har bare hanner av nå(3 stk) kjøpte en hann fordi de vi har ble kjøpt i den tro at de var jenter i august. Kardinaltetra tror jeg var voksne når vi kjøpte dem i august. Hvor gamle blir dem? Hvis noen fisk har hatt med seg smitte har de lagret denne lenge før den har brutt ut. Da vi har hatt de nyeste siden august. Utenom de jeg kjøpte 30 des2010.

Stenen har vi hatt i over ett år. Hvor lang tid vil det ta før det stabiliserer seg?
Jokka palmene har begynt å flise seg opp. Får vel fjerne dem å få tak i noen andre.
Er det pga høy gh at det lange gresset har begynt å få noen dårlige strå?
Skal jeg fjerne stenen eller skal jeg se an til etter at jokkaplantene er fjernet?
Hva slags planter som er enkle å holde bør jeg kjøpe?
Noen fisker liker litt høyere verdier,bl.a ancistrus og platy.
Guppy og de andre er jeg litt usikker på,men det er bare å sjekke opp i basen her på forumet.
Ville kanskje latt den stenen stått der litt til,for den er dekorativ med planten på toppen.
Litt usikker hvor lang tid slike stener bruker på å roe seg ned.De jeg har bruker jeg litt,tar de ut før jeg etter en tid bestemmer meg for å bruker de igjen.
Er du i tvil ang.stenen,kan du finne en liten rot å sette planten på.

Gress plantene kan flise seg i toppen hvis de har mye strøm de må jobbe i mot.Der kan du bruke en saks og frisere litt i toppen hvis det blir for ille.
Synes oppsettet er fint slik det er ,og synes det er vanskelig å anbefale planter for det er så utrolig mye å velge mellom.

Kardinaltetra vet jeg faktisk ikke hvor gamle kan bli.
Takk for all hjelp.
Nå etter vannskifte og fjerning av stygge planter og frisering av gresset er vannverdiene følgende:
PH 7- 7,5
Gh 12 dråper i tetra testen.
Nitrit gul.
Jeg fjernet ca 17 liter vann og flyttet på noen planter siden det ble ett stort tomt rom etter de to store "jokkapalmene". Nå har vi tre forskjellige planter oppi der.
Jeg klippet ned gresset endel og plasserte dem langs veggen bak, en etter en ........... Også samlet jeg de to andre sortene mer sammen.
Ingen fler fisk har dødd nå.
Siden det er fler som har skrevet at alle kjemikaliene ikke trengs bør jeg vel sakte men sikkert slutte med dem. Så det ble bare litt av de kjemikaliene denne gangen.
Jeg bruker litt aquasafe og gjødsel til plantene.
Synes det funker ok her hos meg
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap