Endetarmsorm.

Jeg har fått beskjed om at en jeg har kjøpt fisk av har fått endetarmsorm på sine fisker og sa at det kunne hende mine fisker også var smittet. Det er litt over 3 uker siden jeg kjøpte fisken. Men jeg ser ikke noe symtoner på dette. Fisken er aktiv og svømmer rundt hele tiden . Ikke er det noe i endetarmsåpningen heller.
Personen som solgte fisken ser dette på sine fisk.
Bør jeg alikevel medisinere ??

Dette er i 540 literen og det er mange fisk som kan bli syk der.
Noen som har erfaring med dette?
Det er vel litt begrenset info du kommer med Sa han ikke noe mer, eller ga noen form for beskrivelse av parasitten?

Det kryr av ulike former for parasitter.... take your pick. Det er imidlertid noe i den vage beskrivelsen du skrev ned, som likevel minner meg om en type som er rød, og som stikker ut av endetarmsåpningen på fiskene. Ser ut som en rød liten kost, nærmest. Sa han noe sånt? Er det denne du mener? Det er bare en parasitt som viser seg på det viset, og det er den røde innvollsormen camallanus.

Den er noe j....drit å bli kvitt (pardon my french) men det er blitt mulig de senere år, pga utvikling i medisinindustrien for fisk. Du kan prøve f.eks. [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e&userid=vi5MMM82ZS02XYHuCqbVsp8kMJ9cZcpTzZH]Sera Nematol[/URL] mot den.

Og JA, regn fisken din som smittet. Det kan ta månedsvis før det vises, men den er smittet, garantert. Så lenge den har gått i akvarium sammen med noen andre som har sykdomsparasittene, om det så bare var for noen minutter eller timer, så er den smittet. Så du bør absolutt behandle karet nå, før det blir for ille.
Men på den annen side... denne parasitten har en syklus, der den i en periode er egg. Medisiner fungerer stort sett ikke på eggstadiet til parasitter, og derfor er det nesten alltid nødvendig med en gjentagelse eller kur gis over tid. Det kan være at din fisk er så tidlig at parasitten foreløbig er på eggstadiet i den, og den ligger latent i påvente av klekking. Det er derfor ikke noe grunn til å få fullstendig panikk nå, siden du ikke kan SE den voksne parasitten stikke ut bak fra fisken (de er små, korte og røde, så se godt etter) er det sannsynligvis ikke kommet så langt i sykdomsforløpet enda. Men var det meg, ville jeg iallefall regnet karet som 99% sikkert smittet. Omtrent som å vinne i Lotto at det ikke skulle være det :-/

TIPS for mye mer info; søk på camallanus her på forumet!

Ja det var den formen for orm som fisken var smittet med.

Ok , da for jeg kjøpe det som trengs. Vil ikke at noen fisk skal bli syk , men er spesielt redd for en BG som går der. :o/

Men du regner med at det holder med en kur nå og en til om en 3-4 ukers tid? Da skal det være borte?
Hei Heidi, jeg må bare beklage igjen at jeg solgte deg fisk som antagelig har endetarmsorm.

Jeg har behandlet med Sera Nematol, og kuren skal repeteres etter 3 uker. Medisinene kjøpte jeg på Aquamanias på Kløfta. Den koster forøvrig 3 ganger mer i en dyrebutikk jeg skjekket...

Selv om det ikke synes nå, så er de antagelig smittet. Så ingenting på mine denisoner heller, kun på 2 av regnbuefiskene som jeg har kjøpt fra Holger samt en kampfisk hunn fra en dyrebutikk. Narcissusene kan forøvrig også være kilden.

Ser heldigvis ingen tegn til ormer nå et par dager etter første del av kuren. Både cory yngelen på 2 måneder, mallene, og sneglene ser ut til å ha taklet Sera Nematol kuren her hos meg.
Å, jeg glemte at Aquamanias på Kløfta har tatt inn de Sera-medisinene. Mye bedre! Burde ha linket til han istedenfor den tyske nettbutikken da, men jeg tenkte jeg bare ville vise hvordan pakken så ut og sånn

Har sendt mail til aquamanias , så for jeg se om han har det liggende. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap