Blå delfin
Jeg har 5 voksne Blå Delfiner, 1 hann og 4 hunner, hvoraf hannen og 2 af hunnerne er VF. Hvilke af hunnerne vet jeg ikke. De har alle 5 gået sammen i nogle år før jeg fik de fra en anden akvarist og alt gik fint. MEN Så begyndte den ene hun at gemme sig bag en plante der dengang var i karret. Jeg troede at den munnrugede og tænkte ikke videre over det, indtil en anden så den og fortalte at den absolut ikke munnrugede! Da havde den gået/stået i 2 uker uten at spise! 1-2 dage efter halv lå den ind under en lava sten. Okay, noget måtte gøres hurtigt, så jeg fangede den og tog den i et andet kar, hvor den væltede om på siden med det samme. Det endte med at jeg sad med hende i hånden i karret indtil jeg følte at hendes balanceevne var blevet lidt bedre. Jeg satte hende så op i et fødekar og holdt øje med at hun kunne stå selv inden jeg gik. dagen efter gik hun så rundt i det lille karret og så ut til at ha det fint, men spiste dog stadig ikke og det selv om hun delte kar med 10 bitte små malawi yngel. De kunne svømme lige forbi munnen hendes uden at hun reagerede. Nu lod jeg hende gå i karret og tænkte at ynglen måske ville trigger hendes jagt instinkt og hun dermed ville få appetit igen. Det tog vel 4-5 dage før jeg kunne se hende spise og da kun lidt. Hun har nu gået i flere uger i sit eget 125L kar, og er begyndt at spise igen. Hun farer ikke i maden, men hun spiser. Jeg forsøgte så idag at flytte hende op til de andre 4 MEN hun gemmer sig en del, de andre jager både hende og dem selv, men især hende, og hun gemmer sig og flygter. Hun ser stadig meget tynd ut i forhold til de andre og jeg spekulerer på om hun virkelig stadig kan være for svag?
Hun er vel den der er længst nede i hirakiet. En ide kunne måske være at flytte hende tilbage og så om et par dage flytte en anden af hunnerne ned til hende, så hun kan vænne sig til selskab lidt efter lidt og et sted hvor hun er kommet først?
Eller? Er der nogen derude der kan hjælpe? Jeg har virkelig kæmpet for hende, siddet med hende i timevis og våget over hende så man skulle tro at hun var min baby. Jeg vil simpelthen ikke give op!
Hun er vel den der er længst nede i hirakiet. En ide kunne måske være at flytte hende tilbage og så om et par dage flytte en anden af hunnerne ned til hende, så hun kan vænne sig til selskab lidt efter lidt og et sted hvor hun er kommet først?
Eller? Er der nogen derude der kan hjælpe? Jeg har virkelig kæmpet for hende, siddet med hende i timevis og våget over hende så man skulle tro at hun var min baby. Jeg vil simpelthen ikke give op!
Postet 12.01.11 kl 19:41
Kjenner følelsen. Man kjenner seg bra hjelpesløs når fisk bare svinner inn og blir apatiske.
Jeg vet ikke hva som feiler din fisk, men kan bare spekulere litt.
Er du sikker på at det ikke er en han som har stagnert? Eller blitt stresset av den andre hannen? Jeg har opplevd at f.eks en Blå ahli har farget ut etter tre år. (Jeg hadde hele tiden trodd det var en hunne). Så ble han redd alfa-hannen og gjemte seg bare. Den døde til slutt av stress og mistrivsel.
En annen mulighet er at fisken din har mageproblemer. Hvis den f.eks har hatt bukvannsot tidligere så kan den ha fått tarmproblemer (eller var det nyre?). Fisk som har berget etter bukvannsott kan bli tynne og/eller ha innsunken buk, men allikevel leve lenge. Men til slutt blir de for svak pga næringsmangel, parasitter e.l.
(Slik jeg har forstått det).
Kanskje det er noe annet som stresser den, og så trengte den bare litt ferie..
Rørende at du tok deg så godt vare på den, da. God bedring
Jeg vet ikke hva som feiler din fisk, men kan bare spekulere litt.
Er du sikker på at det ikke er en han som har stagnert? Eller blitt stresset av den andre hannen? Jeg har opplevd at f.eks en Blå ahli har farget ut etter tre år. (Jeg hadde hele tiden trodd det var en hunne). Så ble han redd alfa-hannen og gjemte seg bare. Den døde til slutt av stress og mistrivsel.
En annen mulighet er at fisken din har mageproblemer. Hvis den f.eks har hatt bukvannsot tidligere så kan den ha fått tarmproblemer (eller var det nyre?). Fisk som har berget etter bukvannsott kan bli tynne og/eller ha innsunken buk, men allikevel leve lenge. Men til slutt blir de for svak pga næringsmangel, parasitter e.l.
(Slik jeg har forstått det).
Kanskje det er noe annet som stresser den, og så trengte den bare litt ferie..
Rørende at du tok deg så godt vare på den, da. God bedring
Postet 12.01.11 kl 23:09
Endret: 12.01.11 kl 23:11
Takk skal du ha! Det er en dame, da hun har munnruget før
Idag kunne jeg så se at hun skyndte sig hen til de andre da de kunne se at jeg kom med maten. Hun skyndte sig at spise en munnfuld men så stoppede hun. Hun "gisper" lidt og så spyttede hun de tre små stykker mat ud igen! Hun gisper lidt mere og med mere åben munn end de andre, så jeg er begyndt at spekulere på om hun måske fejler noget så hun simpelthen ikke kann spise så som før længere?
Måske jeg må ha hende i eget kar simpelthen og se om jeg kan fodre hende op, for tager hun lang tid om at spise lidt, så har de andre jo for længst spist maten før hun kommer til. hmmm vet søreme ikke hva som jeg skal gøre, jeg er så glad i de Blå Delfinerne.
Idag kunne jeg så se at hun skyndte sig hen til de andre da de kunne se at jeg kom med maten. Hun skyndte sig at spise en munnfuld men så stoppede hun. Hun "gisper" lidt og så spyttede hun de tre små stykker mat ud igen! Hun gisper lidt mere og med mere åben munn end de andre, så jeg er begyndt at spekulere på om hun måske fejler noget så hun simpelthen ikke kann spise så som før længere?
Måske jeg må ha hende i eget kar simpelthen og se om jeg kan fodre hende op, for tager hun lang tid om at spise lidt, så har de andre jo for længst spist maten før hun kommer til. hmmm vet søreme ikke hva som jeg skal gøre, jeg er så glad i de Blå Delfinerne.
Postet 13.01.11 kl 08:54
Update
Fik hende til at spise idag, da jeg prøvede med flak for, det var noget hun kunne li´! Sig mig, kan hun bare være kræsen? Da vel ikke så hun er ved at dø af sult? Hmm
Postet 14.01.11 kl 02:45
Postet 14.01.11 kl 16:43
Jeg vet det ikke, og vet ikke hvordan jeg skulle få munden åben og se ind og for den sags skyld gøre noget ved det???
Hun har ikke spist mye idag heller, kun få flager flak fór.
Hun gemmer sig mye. Har tænkt på at flytte alle fiskene ned i hver sit kar. Omarrangere akvariet, sætte hende op først og derefter de andre hunner, én efter én med nogle dages mellemrum (vet ikke hvor mange) og måske hannen til sidst. På den måde kommer de andre sidst og jeg kan håbe at hun så ikke bliver holdt utenfor længere, men problemet med at spise er stadig ikke løst.
alle forslag modtages med glæde.
Hun har ikke spist mye idag heller, kun få flager flak fór.
Hun gemmer sig mye. Har tænkt på at flytte alle fiskene ned i hver sit kar. Omarrangere akvariet, sætte hende op først og derefter de andre hunner, én efter én med nogle dages mellemrum (vet ikke hvor mange) og måske hannen til sidst. På den måde kommer de andre sidst og jeg kan håbe at hun så ikke bliver holdt utenfor længere, men problemet med at spise er stadig ikke løst.
alle forslag modtages med glæde.
Postet 14.01.11 kl 22:47