Ciklide med kjøttsår som nå ser ut som "ulldott"

Lest litt frem og tilbake men kan ikke helt skjønne hva det feiler den ene fiske min. For to dager siden så det ut som han hadde fått seg en på tryne rett å slett for var rød, akkurat som han har en blåveis ved munnviken. han hadde ikke noe problem med å spise. og jeg tenkte kanskje at han andre som er størst hadde vært å yppet på ham. så tittet jeg på han idag, og da er nesten huden hans vekk under munnen hans og på siden hvor "blåveisen" var er det noe som nå ligner på noe sopp ulldotter. da jeg matet istad svømte han etter maten men han fikk ikke noe i seg. man kan ikke se munnen hans med mindre han lukker den opp ordenlig. da ser man lissom bare at det er en munn og at kjeven beveger seg.
behandling og kan det smitte?
Også ønsker jeg bare svar som er til interesse og som kan hjelpe fisken.
Sannsynligvis er det sopp. Skift vann og forsøk medisinering med eSHa 2000.
Nei, man skal aldri skifte alt vannet. Skift ca en tredjedel, gjerne to-tre dager på rad, og så kan du begynne medisineringen. Hvis fisken er veldig sterkt angrepet, ville jeg faktisk vurdert en mere "hands on experience". Dvs du behandler det angrepne området direkte. Du dynker tuppen av en q-tips med ufortynnet medisin (antisoppbehandling), fang inn fisken i håv. Du har fuktige/våte hender, legg fisken på et vått håndkle og forsiktig så pensler du på medisin på soppområdet med q-tipsen. Fisken settes så hurtig tilbake i karet! Det kan hende soppen (det hvite muggaktige) faller av om du er borti det med q-tipsen, men det er bare ok.

Vær rask og forsiktig, så lider fisken ingen skade, men får istedet et pang-start på behandlingen.

Når det angrepne området er behandlet lokalt på denne måten, er det tid for å følge medisinkuren iflg pakningsvedlegget
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap