Det var vel for en 5 dager siden at jeg oppdaget at 2 av mine 6 rødmunntetra hadde soppvekst i området bak og oppå hodet. De hadde to små "dotter" hver. Jeg satte igang med å bytte vann daglig og det tok ikke lang tid før soppen var borte. 2-3 dager. Men det jeg da så var rifter/ugjevnheter på kroppen dems, og også noe som ser ut som blemmer.. Har også sett at en 3. rødmunn har "dårlig stelte skjell". Har lest meg opp her i forumet og på jbl-online hospital, men klarer ikke helt å finne ut av hva det kan være da ingen av bildene 100% det jeg har på mine rødmunner.
Dessverre har jeg bare et dårlig mobilkamera som ikke viser noen ting på de små fiskene, men for å beskrive det som har skjedd etter soppen forsvant er at blemmene som fisken hadde oppå og ved siden av hodet har sakte blitt røde (det var først 2-3 blanke "vannblemmer, ca 2mm"). Fiskene har mistet farge og blitt hvitere. hodet er ikke friskt og rødt. Hudene/skjellene viser tydelige uregelmessigheter. Fisken oppfører seg forsåvidt normalt ellers, spiser og svømmer rundt. Bortsett fra i dag som jeg ser at den ene har begynt å vagle over mot den andre siden. Får noen rykninger iblant og legger seg litt på siden. Må vel antageligvis avlive den nå.. of
Jeg har ikke begynt medisinering enda fordi jeg ikke har funnet ut av hva det kan være. Men skjønner jo nå at jeg må gjøre noe.. Det jeg har halvveis kommet fram til er at det muligens kan være en bakterieinfeksjon. Har derfor vært å handlet Dr. Lang Heilmittel. Dette også fordi jeg har en skjørtetetra som har hatt et hvitt tynt lag på et øye en stund, noe jeg har skjønt kan være bakt.infeksjon.
Det er første gang jeg må medisinerer så har liten peiling på hvilken medisin jeg skal bruke. Hørt at eSHa2000 er bra, men det hadde de ikke på Akvariemagasinet i Oslo.
På den andre siden frykter jeg at det kanskje kan være fiske-tuberkulose, men vet ikke nok om det enda.
Det er ikke kommet nye fisk i karet på 6 mnd. De jeg tok inn dag var et par-3 rødmunner. De andre rødmunnene er nok 2-3 år gamle. Ukjent hvem som er syke her og nå.
Hvis noen kjenner igjen symptomer så takker jeg inderlig for tips og råd.
Er igrunn på vippen til å bare starte medisinering mot bakterieinfeksjon pga den dårlige standen og frykt for smitte. Det jeg er redd for der er om jeg kan skade de andre fiskene, om jeg skal karantene rødmunnene og medisinere i et annet kar, eller om jeg like gjerne bør medisinere hele karet?
De andre fiskene jeg har er 3 skjørtetetra, 2 ancistrus og noen posthornsnegler i et 105 l akvarium.
Beklager at informasjonen er mangelfull og at det ikke er bilder, men håper likevel på på noen gode tips og innspill.. !