Gullfiskene mine blir smittet av en sykdom, hjelp!

Jeg fikk en STOR hvit gullfisk i julegave av en venn.
Den har trivdes i akvariet mitt i ca. 1-2 mnd. Men plutselig fikk den noen små blodlekker under huden på hodet. Jeg dryppet litt av en medisin som heter " fau na mor" i alkvariet. Først så virket det som om medisinen ga en effekt, men etter en stund ble den verre igjen. Nå har den tydelige blodutredelser og den har fått et gråaktig slør å ene siden av hodet litt og gjennomsiktig lag over det ene øye. En annen gullfisk har også begynt å få røde hovne klumper på hodet sitt.

Er det noen her som vet hva dette er og om det kan kureres?

Kanskje jeg burde skille disse to gullfiskene fra de andre fiskene siden det ser ut til å være smittsom? Den ene gullfisken er ca. 25 cm, og den andre ca. 12 cm.
Har du testet noen vannverdier i karet ditt etter at du brukte Faunamor?
PH-en er kelt likens.. PH testen er den eneste testen jeg har
Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?
Og hvor varmt er vannet?
vannet er vanelig og jeg skifter ikke vann så ofte, jeg venter til vannet i fordamper så putter jeg på nytt vann. Men kansje jeg burde skifte vann nå. Det er ikke så lenge siden jeg la oppi en ny bøtte me vann, men det er veldig lite i et 325l akvarie.
Som grunnregel skal ca 30% av vannet byttes hver uke. Spesielt viktig om man har syke fisk.

Jeg syns fisken din er for stor til akvariet ditt. Tror den vil få det enda bedre i et større akvarium, eller hagedam.
Hva er vanlig vann???????
Alle fisk har forskjellige krav til vannverdier. Du må hvertfall ha kontroll på temperatur.
Men dette høres ut som et vannproblem. Du må bytte mer vann. Det er ingen hjelp i å fylle på vann som fordamper. Giftstoffene i vannet er der fortsatt.
Du må bytte minst 10% en gang i uka.

Gjør du ikke det, dør fiskene. Så enkelt er det.
Høres også ut som du må lese litt om vannverdier og vannkvalitet, og sette deg inn i det.
Jeg skal skifte vann i dag, håper det funker.

Selvsagt ville den likt seg bedre hvit den var i et større akvarium, men den har fremdeles god nok plass til å svømme på. Når jeg fikk fisken kom den far et 93L akvarie. Tror ikke det har noe me det?
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap