Bakteriell sykdom?!

Endelig var jeg godt fornøyd med akvariet mitt (Bilde 1) og min ensomme Sajica hann fikk etterlengtet selskap med 2 hunner i slutten av forrige uke.

Og hva skjer?! Sykdom! :*( Vannverdiene er der de skal være og som de har vært siden akvariet ble innkjørt.

Foretok ukens vannbytte (20%) igår morges. Alt så normalt ut. Samtlige fisker spiste som de skulle og oppførte seg normalt. Kom hjem fra jobb i dag til et trist syn. 2 av regnbuefiskene mine holdt seg for seg selv bak i akvariet og hadde begge ett hvitt belegg på hodet (bilde 2 og 3). Begge er nå døde og en til som er blitt syk. I tillegg har 5 av Kerritetraene dødd og det ser ut til at flere har begynnende belegg rundt leppene (de er ikke hovne).

I ettermiddag dro jeg desperat ned til forretningen jeg pleier handle i. Tok med meg den ene døde fisken. Tok i tillegg med meg de bildene jeg legger ved her. Fikk beskjed om at dette var en bakteriell infeksjon og ble anbefalt Furanol som jeg har startet med allerede. (Håper dette virkelig er rett behandling.)

Det er ikke de beste bildene, men er det noen som kan se om dette virkelig er en bakteriell infeksjon eller om det er noe annet? Det er så synd å miste den ene flotte fisken etter den andre.

Dette ser veldig ut som Columnaris ( cotton mouth disease varianten ).
Det er det jeg fryktet etter å brukt hele kvelden i går på å lete, lese og se på bilder.

Ser ut for at jeg ihvertfall har gitt riktig behandling. Så jeg får krysse fingrene for at det går bra med de fleste som er igjen.

3 nye kerritetraer ble borte i løpet av natten (finner de ikke igjen - ligger sikkert mellom noen planter :S )

De andre fiskene ser ikke ut til å ha blitt verre, men de aller fleste har fremdeles hvitt belegg på og rundt munnen. Men det er vel kanskje for mye å forvente at det skal bli "borte" over natten.

Hvor mange dager skal til før jeg eventuelt ser om denne medisineringen har hatt god effekt?

En liten trøst opp i alt det triste er at Sajica- og pallett-paret jobber utfortrødet videre for å utvide familien i hver sin del av akvariet.
Det er en behandling som er veldig effektiv , men vær klar over at den også dreper filterbakteriene dine, så følg godt med på vannverdiene etter behandling og bytt mye vann.......

Lykke til !
Hvor kjøpte du disse fiskene?
Laget en tråd om akkurat dette for en mnd siden, mine fisker fikk samme sykdom men sykdommen ble resistent mot "vanlig" medisin for dette.

Sykdommen angrep utrolig fort, og drepte fisken mellom 6 og 24 timer etter sykdommen var blitt synlig. Dyrebutikken sendte ut melding til grossistene om dette, spørs om ikke du har fått bestilt fra samme sted?
Takk Frode. :o) Heldigvis har jeg en god nabo som kan gi meg litt gruns fra sitt filter, det vil komme godt med.

Sparesset:
Jeg kjøper det meste av min fisk hos Tam Alna. Har ikke tidligere hatt problemer med fisk derfra. Det er utrolig kjedelig få dette. Triste greier igrunn.
Mine reagerte ikke på medisin heller dessverre, samtlige fisk strøk med på bare 4 dager. Lykke til med dine!
Her beskrives Columnaris og flere mulige behandlinger:

Etter 2 døgn med medisinering er "kun" 1 regnbuefisk og 1 kerritetra til døde. De gjenværende ser ut til å være på bedringens vei! *fingers x-ed*

Regner med at man skal følge instruksene på medisinen til punkt?!? Så fredag er det vannbytte og kull i filteret. 72 t med kull? Eller bør det stå i lenger? Og bør jeg bytte vann hver dag under denne tiden? Og i så fall hvor mye? (Det ble mange spørsmål...)
Når jeg har kjørt en sånn kur som jeg har gjort flere ganger, spesiellt tanganyika karret mitt har hatt en tendens til å få baktriell infeksjon , så har jeg byttet ca 75 % vann etter kuren og bare fulgt med på vannverdiene og matet forsiktig de første dagene......

Denne kuren nuller også ut bakteriefloraen i mage og tarmer på fiskene så litt forsiktig foring til de har bygget seg opp igjen er lurt.

Har ikke startet ett stort vannbytteregime før jeg får utslag på nitritt eller amoniakk/amonia i karret.....

Ofte har jeg opplevet av deler av filtebakteriene er inntakt og bygger seg raskt opp igjen.....

etter tre dager , etter første 75% vannbytte tar jeg ett nytt stort vannbytte på ca 75%....... da er somregel karret som normalt igjen..... etter det bare normale vannbytter. Bytter ca 50 % en gang i uka.....

Dette er hvertfall min erfaring etter å ha kjørt denne type kur en 15 - 20 ganger på ulike fisk......
Håper det var til litt hjelp.....
Tusen takk Frode for gode råd.

Da kjører jeg på større vannbytter når vannverdiene tilsier det. Har målt vannverdiene i springen så jeg kan heldigvis koble meg på den. Så da slipper jeg ihvertfall å dra på mange bøtter frem og tilbake.

Må innrømme at denne erfaringen kunne jeg fint vært uten. Var nesten på nippet til å gi opp, så frusertert var jeg....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap