Neonsyke! hjelp!
Inaktiv bruker
Har et 150 liters akvarium med kardinaltetra, rødmunntetra, diamanttetra, rosentetra og dverggurami. Akvariet har vært igang i et halvt år, men fikk 8 rødmunntetra hos søstern min da de nappet kampfisken hennes i finnene så hun kunne ikke ha de. For noen dager siden ble den ene rødmunntetraen blass i fargen og skjelvte og så døde den, dagen etterpå så begynte en til å skjelve og puste fort og den har fått en fargeløs flekk på ryggen som har vokst fort. Har søkt på forskjellige sykdommer og syns det ligner mest på neonsyke. E det noe som jeg kan gjøre for å hindre at flere blir smittet?
Postet 07.02.11 kl 20:37
Hei
Om du vil unngå smitte bør du fjerne/alive smittede fisk og de som er døde så fort du ser en død. Når de andre spiser av den døde fisken som har vert smitta vil nok den også bli smitta.
Har en bok som det står mye om sykdommer og bahandlig og det står at behandling ikke er mulig annet at du fjerner døde å smittede fisk
Men kan kanskje være noen som har klart behandle det alikevel som kan komme med noen gode råd
Om du vil unngå smitte bør du fjerne/alive smittede fisk og de som er døde så fort du ser en død. Når de andre spiser av den døde fisken som har vert smitta vil nok den også bli smitta.
Har en bok som det står mye om sykdommer og bahandlig og det står at behandling ikke er mulig annet at du fjerner døde å smittede fisk
Men kan kanskje være noen som har klart behandle det alikevel som kan komme med noen gode råd
Postet 08.02.11 kl 02:10
Inaktiv bruker
Takk for svar! Har fjernet de syke fiskene og byttet vann så får jeg bare håpe at ikke flere blir syke.....
Postet 08.02.11 kl 03:57
Postet 08.02.11 kl 15:18
Det er visstnok lett å forveksle neonsyke med bakteriell infeksjon. Den vanligste forvekslingen er Columnaris. Siden fiskene pustet fort kan det tyde på at gjellene er blitt angrepet. Noen av Columnaris-bakteriene angriper gjellene. Det kan være verdt et forsøk med behandlinger beskrevet for Columnaris
I følge reklamen skal Esha 2000 kunne stoppe videre utbrudd av neonsyke, om enn ikke helbrede smittet fisk.
I følge reklamen skal Esha 2000 kunne stoppe videre utbrudd av neonsyke, om enn ikke helbrede smittet fisk.
Postet 08.02.11 kl 18:05
Inaktiv bruker
Takk for hjelpen
Heldigvis hadde jeg esha 2000 hjemme så jeg fikk begynt medisineringen idag og har heldigvis ikke sett noen syke fisker.Det eneste er at rødmunntetraene har fått litt spittete finner,men de oppfører seg vanlig, det så jeg å på de to døde fiskene. Så jeg vet ikke om det kanskje kan være finneråte å ikke neonsyken. Leste at finneråte kan komme av dårlig vannkvalitet, vet ikke om jeg kanskje vasker pumpa litt for ofte så de gode bakteriene forsvinner.. Jeg bytter vann og slamsuger 1 gang i uka for det har de sagt på dyrebutikken og da vasker jeg pumpa i akvarievannet. Har også oppi aqua safe og easy balance da..
Postet 08.02.11 kl 19:48