Fiskene mine dør :s

Hei. Jeg hadde 15 guppyer kjøpt for to uker siden og 5 små sugefisker som jeg ikke husker navnet på i farta. Alle er kjøpt for drøyt to uker siden..

Jeg så i helgen at de hadde fått masse hvite prikker og startet på medisiner med en gang. Deretter har 6 fisk dødd. Hva skjer? :S Er ikke prikker bare som en "forkjølelse"? Har hørt det før.. Før de dør mister de fargen på finnene og det ser nesten ut som de er slitte på enden på de. De blir taggete på en måte. Håper noen kan gi med noen vettugge svar!
Hei
Det høres ut som du har fått et utbrudd av Finneråte

Legger ved litt info om både Finneråte og Hvitprikk

Finneråte:
Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet.

Behandlings tips:
Lett finneråte kan behandles ved å tilføre 0,2 % salt (maks for alle malletyper), er det hardfør fisk, kan dette økes til 0,4 %. Hyppige vannbytter på +/- 25 % daglig har også god effekt. Stress bør selvfølgelig unngås.
Dossering over 0,25% må gjøres utenom selve akvariet, da dette vil drepe filterbakteriene\ bakteriene i bunnlaget
Om dette ikke hjelper, eller om fisken er hardt rammet, bør du medisinere. ESHA 2000 anbefales til kurering av denne bakterien,
siden denne medisinen er en av de mer effektive, uten å ødelegge filterkulturen.

Og

Hvitprikk:
Hvitprikk kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig.
De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.
Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet.
Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken.
Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert.
Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet.
Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlings tips:
Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren.
Dette er en behandling som er skånsom, men

Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.

Jeg selv går rett på og bruke ESHA sine medisiner.
Det vil si ESHA 2000 og ESHA exit

Lykketil videre
Hva mener du med at jeg skal tilsette salt? Er ikke dette skadelig for fisken? Er det noe annet jeg kan gjøre også? Hva kommer det av?
Dette akvariesaltet heter ectozon elller noe sånt.
Jeg selv bruker ikke dette.
Dette siden mine fisker er svært ømtålige overfor salt.

Hva finneråte kommer av er jeg usikker på.
Jeg har hatt finneråte selv på noen av mine fisker og da brukte jeg
Både ESHA EXIT og ESHA 2000 med hell.

Mer tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg med for nå i allefall.
Plussmedlem
Samba
Jeg så i helgen at de hadde fått masse hvite prikker og startet på medisiner med en gang. Deretter har 6 fisk dødd. Hva skjer? :S Er ikke prikker bare som en "forkjølelse"?

Hvitprikk er nok mere enn vanlig "forkjølelse". Blir det ikke behandlet så mister du mange fisk.
Ikke uvanlig at finnene blir slik som du skriver.

Hva slags medisiner har du brukt?

Så at finnene blir sånn kan ha med prikkene å gjøre?

Det jeg har brukt er Dr.Lang Heilmittel, var det de anbefalte
Plussmedlem
Ja, frynsete finner kan oppstå ved hvitprikk.

Dr. Lang kjenner jeg ikke til.
Nå er allt Guppyene døde Har 4 sånne små sugefisk igjen da og de ser friske og fine ut iallefall. HVa burde jeg gjøre før jeg putter nye fisker oppi der?
Hvor stort er karet ditt?
Hvor lenge har det være i gang?
Hvilke vannverdier har du? pH, GH, KH, No2, No3 og No4?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap