Lurer på om neon tetraene våre har en eller annen slags sykdom?

Er nybegynner og vet ikke så mye om fisk, men har stusset veldig på stimen vår med neontetra helt siden vi kjøpte dem for kanskje 4 uker siden. En av dem hadde en kul ved munnen, og mange av dem så veldig kulete og ujevne ut i kroppen. Dessuten hadde mange av di ufullkomne finner. Litt gråaktige felter på finnene og litt avstumpet her og der. Prøvde å fiske opp den med synlig kul foran, men måtte gi det opp.
Stilte spørsmål om denne fisken i butikken, og de trodde ikke den var syk, men kunne ikke gi svar på hva det var. Så vi besluttet å se det hele ann siden den virket kvikk og fin.

Nå har denne fisken fått nok en kul, pluss at en annen har fått det samme. Finnene er vel stort sett det samme. Alle fiskene virker friske og fine adferdsmessig. Ingen av de andre fiskene våre (molly og ancistrus) ser ut til å ha blitt smittet.
Har en molly som døde plutselig for noen dager siden, men det tror vi kan skyldes fødsel, for hun har ikke hatt noen tegn på sykdom eller svekkelse de 7 ukene vi har hatt henne.

Hva kan dette være tror dere?
Og hva bør vi gjøre med dette?
Jeg bladde raskt gjennom artikkelen om sykdom som ligger i samlingen, og fant dette:

Virus:
Det finnes svært mange virus som kan ramme fiskene. Mange av disse finnes det svært lite informasjon om, blant annet på grunn av virusenes evne til å endre arvestoffene sine. Det vanligste viruset er imidlertid Lymphocystis. Viruset kjennetegnes ved at fisken får eggklumplignende utvekster på finner, hode og kropp, uten andre allmennsymptomer. Smitter direkte gjennom vannet. Angrepne fisk bør avlives, da det ikke finnes noen kjent behandling for dette.

Jeg er ikke noe god på sykdommer, så vi får håpe noen som vet litt mer kan hjelpe etterhvert. Om du klarer å få tatt noen bilder så blir de nok glade. Opplysninger om vannverdier go slikt er også greit å oppgi når du søker hjelp om sykdommer.
Ja jeg har lest gjennom artikkelen om sykdommer, men jeg finner liksom ikke helt ut av det allikevel. Synes det er vanskelig å vite om det er det ene eller det andre. Har vurdert sopp, finneråte og svulster, men kanskje det kan være en form for virus også ja..hmm..

Har liksom ikke lyst til å avlive dem alle heller dersom det ikke er noe alvorlig, men det er vel kanskje det som er lurest slik det er nå ja.. sukk..

Drøyer allikevel litt og ser om det kommer flere innspill her..
Synes det er veldig vanskelig å få tatt noen gode bilder, og tror nesten ikke man kan se noe særlig på dem. Tetraene er jo så små og kjappe.

Vannverdier ja. Har ikke utstyr til å teste så mye. Men nitritten ligger på >0,3 og ph'n på ca. 7,5.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap