Corydoras med hvitt på finnene

Har noen corydoras som jeg oppdaget hadde noen hvite prikker/streker på finnene sine. Er så smått at jeg ikke helt klarer å se hva det er. Men, det er iallefall ikke hvitprikk. Ser kanskje ut som noen streker som henger, men er ikke sikker.. Får ikke tatt bilde av det heller. Det hvite er veldig lite, og det er mest på bryst- og bukfinnene. Noen har også litt på halefinnen.

De andre fiskene i karet ser ikke smittet ut. Alle er svømmer fint, spiser fint og er aktive. Skjønner at det er vanskelig å hjelpe når jeg ikke har bilde, men kanskje noen har hatt noe lignende på corydoras før og funnet ut hva det er? Er uansett takknemmlig for innspill og tips
Regner med at du har hatt regelmessige vannbytter og at det ikke er nitritt i karret.
Kan det være en bakterie infeksjon?
Jada, bytter vann en gang i uken. Sist for to dager siden. Nitritt er på 0.
Kan være bakterieinfeksjon ja, men det vet jeg ikke hvordan ser ut. hehe.
Uff da Sara ,håper inderlig ikke at det er på de du hentet hos meg ?
Høres ut som parasitter iallefall ,kan du se om de beveger seg ,evt. se med forstørrelsesapparat ?
Jo, det er nok dem Slik som det er nå ser jeg ingenting som beveger seg, men alt er veldig smått. får kjøpe meg et forstørrelsesglass i morgen å se om det er parasitter som beveger seg. Kan det være orm, kanskje?

Hva behandler med evt. orm/parasitter med? Og hvordan får de dette?
Sarap
Jo, det er nok dem:( Slik som det er nå ser jeg ingenting som beveger seg, men alt er veldig smått. får kjøpe meg et forstørrelsesglass i morgen å se om det er parasitter som beveger seg. Kan det være orm, kanskje? Hva behandler med evt. orm/parasitter med? Og hvordan får de dette?

Se bilde på Rita revestrek sin tråd nr.636 og se om det ligner på bildet hun har lagt ut
Hvordan man får det aner jeg ikke ,hadde for et par år siden parasitter på de grønne laserne men hvor de kom i fra ,ingen aning.
Behandlingen var som tok det kjempefort.

Men siden de fiskene kommer i fra meg så må jeg bar spørre litt mer .Så du disse strekene når du fikk de i hus eller etter noen dager. Har nemlig solgt noen i dag og må derfor vite om jeg skal informere vedkommende eller ei. Har ikke sett noe sånt hos de som går her nemlig og dette pleier være noe jeg er veldig obs. på.
Så det morgenen etter, ser det kun på de når de svømmer i midtskjiktet. Er liksom litt på undersiden av finnene. Så jeg vet ikke om det er muligheter for at de har fått det hos meg? Har ingen erfaringer med dette.
Kan se om som noe lignende, ja. Studerte de nå, og det er som pittesmå tråder som stikker ut. Vet du om dette er smittsomt? Pandaene ser ikke ut til å ha det, men de er jo lysere, så er vanskeligere å se.

Får jeg tak i den medisinen på noen norske sider? evt. butikker her i Bergen, tro?
Det beste er å se med lupe for å se om trådene beveger seg ,gjør de det så er det parasitter og det vil nok kunne smitte dessverre. Hvis ikke vet jeg ikke hva det kan være.Har heldigvis vært forskånet for mye sykdom på fiskene mine (bank i bordet)
Har nå studert de fiskene som går i det karet de kom fra og kan heldigvis ikke se noe galt på de.
Medisinen får du nok ikke i Norge da den er forbudt å selge i butikker her ,kun hos veterinær. Så den må nok bestilles på nett (Ebay) og ta den risken som følger med det
Ok. Skjønner ikke hvor de kan ha fått det fra. Har ikke sett noe slik på de andre, men man vet jo aldri.
Er det noen annen medisin som kan hjelpe? Eller ville du bare tatt sjansen på wormer plus? Vet du noe om leveringstid på den siden?
Vet ikke om noen medisin i norske butikke som virker ,selv har jeg veldig tiltro til Wormer pluss og det har mange andre også.Leveringstiden pleier å være kjapp. Har sendt deg en mail om dette.
Men først må du se om finner ut om det er parasitter eller ei.Ingen som kan låne deg et forstørrelsesglass?
Ser du har hatt litt problemer med finner på coryer før og lurte på om de så sånn ut den gangen?

[External Image]

Disse grønne så sånn ut hos meg for noen år siden, parasitter og sopp,så ikke bra ut i det hele tatt. Så bare lurte på om du lunne se noen likhetstegn på de som var syke tildligere. Parasitter kan ligge latent i kar for så å dukke opp ved stress eller skader på fisk.

Vel iallefall ,så ble disse medisineret med Wormer pluss og ble seende slik ut etterpå

[External Image]
Kunne du sendt meg litt info om wormer pluss også?
Sølvi, de andre som var syk hadde finneråte. Det forsvant et par dager etter at jeg medisinerte. Det var heller ikke noen av de jeg har nå, det var noen albino aeneus som jeg hadde for flere mnd siden. Det de hadde lignet ikke på det du viste bilde av. Finnene forsvant liksom bare. Ikke noe sopp, eller hvitt belegg på.

Det som de svarte har er liksom små hvite streker. Ser ut som de beveger seg. Er mest på kantene av buk- og sidefinnene. Man ser det best undenifra. Jeg klarer rett og slett ikke å få tatt et bilde de blir synlig på
OK ,det er vel heller ikke så godt å se parasittene på bildet jeg la ut siden de nok ble skult under det hvite .

Virker som det er parasitter i allefall så får håpe medisinen kommer raskt. Sykdomsforløpet er heldigvis ikke så raskt med parasitter som med mange andre sykdommer.

Har kikket og kikket i mine kar med lupe for å se om jeg kan se noe ,men så langt ser jeg ingenting i mine kar. Så hva som har skjedd skjønner jeg ikke.
Nei, ikke jeg heller. Men det kan vel kanskje være som du sier? Stress kombinert med nye vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap