Rødt øye og sopplignende flekker...

Nå har jeg holdt på i snart tre uker med å prøve å kurere sykdom i akvariet.
Jeg har enpansermalle som har to store bomulls lignende flekker på sidene.de kan også minne om vissen løvetann(loddne oghvite)
nå har han også fått ett rødt øye.
Jeg har gitt tre forskjellige medisiner i tre omganger:

1)exit
2)Fungi stop
3)general tonic(denne har jeg gitt en gang før vannbytte og en gang etter for ca en uke siden)

Leste at jeg skulle skru av lyset når medisineringen pågikk,men er det bra for fiskene og plantene å ha det mørkt hele tiden?

Jeg har også høy temperatur ca 27 og sirkulasjonspumpen på hele tiden.

hva skal jeg gjøre nå ?

hvorfor har han også fått et rødt øye?

noen som vet?
Hei Pippi Lotta.

Kan du fortelle om hvor stort akvariet er og hvor mange samt kva slags fis du har? Hva annet har du i karet? Hvor ofte bytter du vann i akvariet? Er mallen din bedre nå etter tre ganger medisinering?
Det er ikke så lurt å bruke forskjellige medisiner. Dersom du gjør det så må det være 2-3 dager i mellom med masse vannbytte.

Det tyder på at pansermallen din har fått sopp. Røde øyne er en irritasjon eller infeksjon av alle stoff i vannet. Dette betyr samtidlig at det er dårlig vannkvalitet i akvariet ditt, med mindre mallen din har fått sykdom fra et annet sted. Det som hjelper er at du må skifte vann daglig en stund fremover.

Det du kan gjøre nå er å bare bytt vann, ca. 1/3 del, hver eneste dag. Ingen flere medisiner. Etter 3 dager så kan du fortelle om hvordan tilstanden til fiskene er . Da skal jeg hjelpe deg videre. Husk å svare på alle spørsmålene som jeg har stilt. Jeg trenger det for å gi videre svar.
tuuusen takk for svar med hjelp!
ja du vet sikkert ossen det er når barna blir syke,da blir man litt desperat...
da skal jeg skifte vann hver dag.
Akvariumet mitt er 70 l.
Jeg har en skalare fra før som også fikk disse flekkene,men den har ikke de lenger.Men den ser ganske tynn ut nå(kan det være at den ikke spiser ?
den er likssom litt innhulet på magen under haka...for å forklare det så godt jeg kan...)
andre fisker jeg har er:
en skalare,
enda en pansermalle
to små orangerøde,(vet ikke navnet på akurat de...)
og så har jeg to algespisere/sugefisk.(en stor hann og en svart hunn som er mere aktiv enn han)
alle de andre fiskene har klart seg bra men denne pansermallen sliter.det er så utrolig trist fordi han er så fin.liten og fet aktiv krabat som svømmer som et svin.minner faktisk litt om karlsson på taket..he he
så han MÅ bli frisk!

Ps glemte forresten å fortelle at disse flekkene på pansermallen og skalaren min kom etter jeg hadde kjøpt en ny fisk.en prakt botia som var død dagen etter jeg kjøpte den.i butikken jeg kjøpte den i hadde de problemer med flere av akvariene sine...

Men da skifter jeg altså vann hver dag en tre del og ikke noen medisin.

kan jeg ha på lyset som vanlig igjen ?(jeg har ikke hatt på lys pga medisinene)

og sålenge det er kjemikalier/medisin i vannet skal filterpumpen gå hele tiden?

kan det eventuelt være lurt å ta pansermallen i en egen bøtte med medisinvann noen timer pr dag?og flytte han tilbake etterpå?

klemz

Nei det er ikke smart å flytte fisken fram og tilbake da det stresser den og det vil forverre situasjonen.
Sopp er også veldig smittsomt, så resten av fisken trenger samme behandling.

Men 70L er for lite til scalaren, liten plass kan og stresse fisken og imunforsvaret synker betraktelig.

Lykke til videre
Grunnene til at jeg ba deg bare skifter vann i tre dager er:
* Firskene får en liten pause for å komme seg igjen etter tre behandlinger.
* Skifte ut medisinreste og andre farlig stoff i vann.

Som Rune skrev så spor av sopp finnes nå overalt i akvariet ditt også i filter. Så alle fisk som befinner seg i akvariet mer eller mindre har det i seg. Noen har bliitt bedre etter medisinering men andre ikke. Det vil ikke ta langtid før soppen kommer tilbake for fullt.

Fortsett å bytte vann. Det du kan gjøre i tillegg nå er å ha ca. 200 gram havsalt i karet. Bare en gang. Havsalt kjøper du i matbutikken til ca. 20 kroner for 2 kg. Resten tar du med ro.

Hvis du er enda flinkere: rør havsalt i en 10 liter bøtte med følgende mengde: 2 liter rent vann og 20 gram havsalt. I en annen bøtte har du bare rentvann i. Ta ut pansemallen som har bomulldott på seg. Legg den i bøtte med rentvann. Bruk en myk klut eller bomullpinne og gni bort soppen på kroppen til fisken. Hold fisken under vann hele tiden mens du gjør dette. Legg så fisken i bøtte med ferdig blandet saltvann i tre minutter. Legg så fisken tilbake i akvariet. Hele prosess bør skje i løpet av 5 minutter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap