Hva feiler det denne fisken??

Kom hjem fra vinterferie og finner kampfisk-hunnen min i denne tilstanden... Buken er alvorlig oppblåst, men ingen skjell som strutter.

- Min mor har fulgt min matinstrukser til punkt og prikke, dvs foring med røde mygglarver annenhver dag i 8 dager. Foret var målt opp av meg på forhånd, så de fikk ikke mer eller mindre en vanlig.
- Hun foretok et vannbytte på 30% midt i ferien, dvs på dag 4 av 8.
- Ingen andre fisk i karet fikk samme symptomer.
Fisken var like frisk og rask som før jeg dro, overhode ingen forskjell i oppførsel.
- Ingen nye fisk ble introdusert i karet før jeg dro, siste fisk ble introdusert 3 uker før jeg dro på ferie.

Det som er rart, er at i dag, 5 dager senere, er buken mye mye mindre. Hva skjedde med min kampfisk?
Lite å få gjort noe med regner jeg med?
Har en kampfisk som er slik. (har skrevet ett innlegg om den før).

Det ble verre ved foring et par ganger, uten at jeg var sikker på om det var reaksjon på maten. Kampfisken har en helt ekstrem appetitt, og stopper aldri å spise så lenge det er mat.

Nå har jeg med at det er noe i veien med svømmeblæren, og at det eksisterende problemet kan forverres dersom kampfisken spiser for mye, dog forsvinner det aldri helt.

Min kampfisk har levd med slik buk siden jeg fikk den (vel et halvt år), og da har den på det meste sett slik ut som din, og på "gode dager" vært tilnærmet normal.
Dessverre har den i løpet av den siste uken fått en helt enorm mage, og siden det ikke har bedret seg i løpet av denne uken kommer jeg til å avlive den i dag. Trist.

EDIT: Glemte å si at kampfisk kan få slike forbigående problemer pga for mye/feil mat. Da skal man la hver å fore på ca 3 dager, om det er pga maten vil man da raskt se bedring. Dersom det ikke blir bedre, så er det nok ikke maten som var årsaken.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap