Bleke ciklider som holder seg oppe ved vannflaten

Jeg kjøpte to demasoniciklider i går. De falt greit til ro og har spist både i dag og i går. De er alene i et akvarium på 100 liter (de er veldig små ennå - kun 1-2 cm). Har tenkt å flytte dem over i et større når de blir større. De har gått bra sammen (ingen krangling - mest sannsynlig en hann og en hunn). De har både grus og stein de kan gjemme seg i. Men nå, ca. et døgn etter at jeg fikk dem har de blitt blekere og holder seg oppe ved vannoverflaten. Er ikke dette merkelig oppførsel for ciklider?

Har sjekket alle mulige vannverdier og alt virker topp for denne arten. Skjønner ikke hva det kan være, tar derfor veldig gjerne i mot forslag. Vil jo ikke at de skal pines/dø. Akvariet har blitt kjørt i 2 mnd uten fisk, så det er godt innkjørt.

Kan mulige grunner til denne merkelige oppførselen være posthornsneglene de lever sammen med (ca 5 stk - veldig små), javaplanten (vet jo at ciklider trives best kun med stein) har kalkstein og grus de liker) eller to brune røtter?
Takker for tips

Hilsen bekymret ciklide-eier
Åssen går det med dem i dag?
Hvis du ikke har NO2 eller NO3 i vannet, så kan det kanskje være pga overgangen.
Vet du hvilken PH-verdi de gikk i før, i forhold til verdien i karet ditt nå?
Den ene er dessverre død og den andre er fortsatt slapp og holder seg oppe ved overflaten. Tok med den døde fisken og vannprøve til butikken. Fikk sjekket vannverdiene der, og han sa at alt var topp men kunne kanskje øke hardheten litt. Kjøpte litt mer kalkgrus og fikk ny en ny fisk. Så verken han eller jeg fikk noen spesielle utslag på vannverdiene. Han i butikken mente at de sikkert bare var stresset, da det er en lett art å stresse. Håper de jeg har nå overlever
Hvordan går det med fiskene dine ???

Hvor mye oksygen har du i vannet/karet ??

Vi hadde samme startproblem på ciklidene våre og når vi satte oppi noe som laga bobler fikk vi fart på fiskene igjen...
De takler brå overgang fra hardt til bløtere vann relativt dårlig. Kanskje særlig hvis det er surere også. Hva var vannverdiene?
At de søker mot overflaten tyder på oksygenmangel. Men ikke nødvendigvis at det er lite oksygen i vannet. Sørg for at det er kraftig / god sirkulasjon i vannet. Det kan hjelpe med litt salt i vannet og justere hardhet med gips eller noe..
At ciklidene ikke liker planter stemmer ikke. Det vokser kanskje ikke så mange i deres naturlige miljø, men planter er bra for vannet og dekorativt også..
Har selv problem med å få god plantevekst i malawikaret. Men de som er hjelper på vannkvaliteten. Kjører også mye lys for å få mest mulig algevekst, dette hjelper jo også på. Og god sirkulasjon...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap