Kuhli-ål, hva kan ha skjedd med denne??
Nå nettopp fant jeg en kuhli-ål som lå og peste på bunn i akvariet, helt inntil glasset. Hun har 3-4 store, åpne kjøttsår på begge siden av magen og 2 på undersiden. Eggene hennes trillet ut av det 7x7mm store hullet midt på buken... Dette huller var ca.2cm lenger fram enn gattåpningen, så kan da ikke være at hun legger egg heller...
På de andre sårene kunne jeg se muskelfibrene.
Jeg valgte å avlive henne, og fikk bekreftet at hun var nær døden siden det var som å ta en død fisk ut av karet da jeg fisket henne opp med hoven...
Hun var helt fin for et par dager siden, jeg ble glad for å se en hunn med egg, la spesielt merke til henne.
Noen som vet hva dette kan være? Jeg har opplevd det en gang tidligere, da også med en hunn full med egg, men da var hun mer "buklete" under huden andre steder og stiv som en stokk. (Infeksjon pga sårene, kanskje?)
Jeg synes det kan se ut som om noen har spist på henne...
Andre fisk i samme kar:
Flere kuhli-åler
Praktbotia
Siamestisk Algeeter
Ancistrus
Neontetra
1 reke
På de andre sårene kunne jeg se muskelfibrene.
Jeg valgte å avlive henne, og fikk bekreftet at hun var nær døden siden det var som å ta en død fisk ut av karet da jeg fisket henne opp med hoven...
Hun var helt fin for et par dager siden, jeg ble glad for å se en hunn med egg, la spesielt merke til henne.
Noen som vet hva dette kan være? Jeg har opplevd det en gang tidligere, da også med en hunn full med egg, men da var hun mer "buklete" under huden andre steder og stiv som en stokk. (Infeksjon pga sårene, kanskje?)
Jeg synes det kan se ut som om noen har spist på henne...
Andre fisk i samme kar:
Flere kuhli-åler
Praktbotia
Siamestisk Algeeter
Ancistrus
Neontetra
1 reke
Postet 18.03.11 kl 15:36
Postet 18.03.11 kl 16:47
Postet 18.03.11 kl 17:22
Postet 18.03.11 kl 17:26
Postet 18.03.11 kl 17:38
stjørdalsmannenhva har du i bunnen på akvariet ditt ?? er ingen dyrlege, men hvis du har mye skarpe kanter i karet kan ålene skjære seg opp... har kuhli ål selv og har sand på bunnen... aldrig sett noe slikt jeg...
Jeg har ganske fin grus/sand. rundt 2-3mm størrelse. Utenom det har jeg mangroverøtter og rugerør til ancistrusene.
Postet 18.03.11 kl 18:46
Postet 18.03.11 kl 18:47
MytolaKan se ut som om hun har vært en tur i pumpa, ja. Selvom kanskje innsuget til pumpa er sikkert, så liker kuhliiål å svømme motstrøms, og hvis du ikke har et eller annet foran pumpeutkastet kan de faktisk finne på å svømme inn der. Det har skjedd meg før.
Hmm... Jeg har to innvendige Sigma-pumper, en luftpumpe og en AM-top utvendig med originalt innsug. Ser ikke ut som om det er mulig for en voksen kuhli-ål å svømme inn der... Jeg har reddet mange ancistrusbarn og reker ut fra den utvendige, men har aldri møtt på en kuhli.
Postet 18.03.11 kl 18:52
Postet 18.03.11 kl 20:12
Stein Erik Skjerveikke ved uhell, men ved kamp om maten.. da kan praktbotian bli ganske hissig, min erfaring hvertfall.
Hm... Takk for infoen! Jeg får kanskje gi dem litt mer mat da, sånn at de ikke slåss om den...
Praktbotiaene har vært mer frampå under fôring de siste par dagene, når jeg tenker meg om...
Postet 18.03.11 kl 20:27
Trenger ikke være noe kamp om mat for at praktbotiaer skal bli aggressive. De har et ufortjent snilt rykte, det er nemlig ikke uvanlig at Botiaer er borte og napper på andre fisker trutt og jevnt.
Praktbotiaer, Pakistanere og Polkadottene skal visstnok være de værste, hestehodebotiaen er en litt snillere type.
Jeg sier ikke at alle botiaer er lumske, men det er veldig sannsynlig at de kan bli det, iallefall med alderen!
Du skulle bare VIST hvilken evne kuhliiåler har til å presse seg inn på usannsynlige gjemmesteder. Am-top innsugene er de vanlige, med slik grønn tupp på. Dette er mer en nok for en kuhlii å bukte seg inn på, tro du meg. Har hentet ut kuhliier fra pumpa både en og to ganger. Jeg tok til slutt av hele enden på innsuget og satte på en bit filtersvamp med hull i istedenfor.
Er nok mer sannsynlig at det er en av de innvendige som har skylden for denne skaden, hvis forklaringen ikke ligger i slosskamp eller skader på ting i akvariet.
Praktbotiaer, Pakistanere og Polkadottene skal visstnok være de værste, hestehodebotiaen er en litt snillere type.
Jeg sier ikke at alle botiaer er lumske, men det er veldig sannsynlig at de kan bli det, iallefall med alderen!
Du skulle bare VIST hvilken evne kuhliiåler har til å presse seg inn på usannsynlige gjemmesteder. Am-top innsugene er de vanlige, med slik grønn tupp på. Dette er mer en nok for en kuhlii å bukte seg inn på, tro du meg. Har hentet ut kuhliier fra pumpa både en og to ganger. Jeg tok til slutt av hele enden på innsuget og satte på en bit filtersvamp med hull i istedenfor.
Er nok mer sannsynlig at det er en av de innvendige som har skylden for denne skaden, hvis forklaringen ikke ligger i slosskamp eller skader på ting i akvariet.
Postet 18.03.11 kl 22:46
SparessetTrenger ikke være noe kamp om mat for at praktbotiaer skal bli aggressive. De har et ufortjent snilt rykte, det er nemlig ikke uvanlig at Botiaer er borte og napper på andre fisker trutt og jevnt. Praktbotiaer, Pakistanere og Polkadottene skal visstnok være de værste, hestehodebotiaen er en litt snillere type. Jeg sier ikke at alle botiaer er lumske, men det er veldig sannsynlig at de kan bli det, iallefall med alderen! Du skulle bare VIST hvilken evne kuhliiåler har til å presse seg inn på usannsynlige gjemmesteder. Am-top innsugene er de vanlige, med slik grønn tupp på. Dette er mer en nok for en kuhlii å bukte seg inn på, tro du meg. Har hentet ut kuhliier fra pumpa både en og to ganger. Jeg tok til slutt av hele enden på innsuget og satte på en bit filtersvamp med hull i istedenfor. Er nok mer sannsynlig at det er en av de innvendige som har skylden for denne skaden, hvis forklaringen ikke ligger i slosskamp eller skader på ting i akvariet.
Jeg har lest at de kan være aggressive, ja... Har en som det begynner å bli litt størrelse på, ihvertfall i forhold til de andre.
De innvendige pumpene kan ikke ha skylda, for det er "rene" filter-pumper, altså at filtrene ikke ligger i bokser av noe slag. Bilde vedlagt.
Kan en fisk med 7mm bredde skvise seg gjennom en glippe på 4mm? Den må jo i så fall ha svømt inn så ut igjen, siden den fortsatt var i akvariet og ikke i pumpa...?
Tror nok dessverre det er praktbotiaene, det høres mest sannsynlig ut...
Postet 19.03.11 kl 00:07
Postet 19.03.11 kl 11:28
SparessetJeg ser at du har liggende en slik plast-kopp som følger med planter når du kjøper de. Slike sprekker er perfekte for en Kuhlii å bukte seg på, men disse kan også være skarpe. Og jada, en viljesterk Kuhlii kan skvise seg inn omtrent der den vil. Men lykke til uansett da :)
Jeg ble oppmerksom på den selv, tror jeg skal fjerne den... Er en liten plante som klamrer seg fast i den, men skal se hva jeg får til...
Postet 19.03.11 kl 12:22