Sliten (?) ho platy

Hei. Jeg har en jente platy som har oppført seg merkelig en god stund. Hun ligger for det meste på bunnen, men kommer og spiser når det er mat.
Karet er bare 20L.
Jeg har akkurat hatt ikke mindre enn 2 utbrudd av sykdom (hvitprikk og en annen der finnene samles og "råtner")
Denne platyen hadde samme oppførsel før disse utbruddene.
Jeg mistet 1 ho guppy og noen guppy unger med sykdommene. Men denne her (selv om hun hadde prikker) lever.
Etter siste kur og vannbytte virket hun derimot piggere. Hun svømte rundt hele tiden. Men etter 2 dager ligger hun nå bare på bunn igjen. Platyer føder ikke på bunn? Har ikke lest det noe sted tror jeg.
Både Ph og nitrit er normal. Har ikke testet GH.
Både ryggfinne og hale finne er noe mer samlet enn den andre platy hunnen jeg har. Men ikke fullstendig samlet.
Er det noen som kan tenke seg hva som feiler denne her? Er det noe jeg kan gjøre?
Eller burde jeg bare humant avlive henne?
Tillegg
Leste nå en annen tråd der det står at de liker å gjemme seg før dem føder. Men hun har gjemt seg i 2 uker. jeg tror det er henne som også har fått yngel på denne tiden også. Hun kan vel ikke ha fler på lager nå?
Som nybegynner med kar har jeg overhodet ikke greie på ulike sykdommer, men jeg stilte for en stund siden nesten akkurat det samme spørsmålet da jeg hadde en fisk som stort sett bare lå og "sturte" på bunnen, men da gjaldt det en Molly-han. Jeg fikk ikke noe svar på dette, men kort tid etter døde denne fisken. Nå har vi fått to nye mollyer med akkurat samme oppførsel. Også de kvikner til innimellom, og særlig når det kommer mat. Den ene hannen som er slappest har til og med vært på frierferd innimellom. Vet ikke hva som feiler de, men de ser litt syke ut i huden. Dessuten har de samlet finnene sammen slik du sier og halen liksom henger slapt nedover. Går ut ifra at det er en form for sykdom, men har ikke funnet ut hvilken, og hvordan de kan medisineres.

Vil derfor tro at fisken din også er syk. Og det første som slår meg er at 20L høres ut som veldig lite plass for en Platy. Kanskje hun rett og slett er syk av mistrivsel?
Jeg har hatt platy som har vært utilpass og sturende uten noen spesiell sykdom jeg har kunnet se.
Det har vært de som har fått flere kull på rad, det har vært når jeg har hatt for mange av ett kjønn (hunnene blir overfalt av hanner hele tiden, eller få hanner jakter på veldig mange hunner og sliter seg ut), de kan være gamle, eller noe annet udefinerbart.
Noen har kommet seg, andre har dødd.

Det kan jo tenkes at hun fortsatt sliter med noe etter hvitprikken.

Når mine fisk har oppført seg annerledes, så har jeg fulgt med på hvor dårlige de virker, og dersom jeg ikke ser relativt rask bedring, så avliver jeg.
Tusen takk for svar. Ja, jeg også synes vel 20 L er for lite (selv om de i butikken sa at det ikke var noe problem..) Så jeg får allerede til helga igjen ett ferdig innkjørt 110L med noen fisk, slik at jeg får plass til dem jeg har.
Jeg har også vurdert å avlive henne, hun ser jo ikke helt frisk ut. Men så tenker jeg, tenk o hun faktisk bare skal føde. Dumt og avlive henne da. Jeg får følge litt mer med henne. Kan jo hende hun kvikner til i ett større akvarium.
AKR
...det har vært når jeg har hatt for mange av ett kjønn (hunnene blir overfalt av hanner hele tiden, eller få hanner jakter på veldig mange hunner og sliter seg ut), ..

Se der ja, der har jeg kanskje svaret på hva som feiler hannen min. Etter at forrige hanne døde har vi bevisst drøyd med å skaffe en til siden vi ville være sikre på at vi ikke hadde mer sykdom før vi tok opp i flere fisk. Så nå har denne hannen vært overivrig på fire hunner, bl.a en mye større seilfinne-hun, før han til slutt begynte med sturinga. Var inne på tanken om den kunne være utslitt, men slo det fra meg igjen. Skal jammen skaffe en hanne til på mandag, og se om han kommer seg igjen

Håper det er noe like uskyldig med tråstarters fisk
Også så fint at du får et større kar til de! Da blir de nok glade
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap